Mijn motor lijkt zijn mapping te vergeten

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Ok, iets voor de tune "experts" denk ik, of mensen die ervaringen hebben met het overzetten van mappings d.m.v. TuneECU of Tuneboy.

Ik heb dus een Tiger 1050 uit 2010. Deze heb ik standaard gekocht. Nu heb ik er het één en ander gedaan, zoals de airbox restrictie eruit gehaald (snorkel eruit), K&N filter erin, SAI afgedopt, cat verwijderd en een SC-Project open demper geplaatst. Vanzelfsprekend heb je dan een rijkere tune nodig, dus ik heb o.a. de Indy tune erin gezet, waar erg veel Tiger eigenaren over te spreken zijn. Maar het probleem is steeds als volgt, en ik word er langzamerhand een beetje gek van:

Als ik de mapping d.m.v. TuneECU erin laadt en daarna reset adaption doe, overigens alles netjes de handleiding, dan rijdt de motor daarna goed, bizar goed. Heerlijk "smooth" onderin, alles helemaal goed. Maar, pak ik de motor de dag erna, dan is hij weer bokkerig bij constant 3000-3500rpm. De motor schokt dan, ook wel "Konstantfahrtruckeln" genoemd. Ik weet nu echt niet meer waar ik het moet zoeken. Er verandert echt niets aan de motor, en toch rijdt hij de dag na het laden van de tune weer een stuk minder. Let wel, vol gas is nooit een probleem, het zijn echt de constante toerentallen tijdens het relaxt cruisen wat voor frustratie zorgt.

Wat ik al gedaan heb: kettingspeling gecheckt, is goed, ketting lijkt ook niet versleten. O2 sensor uit of aan maakt niet uit, maar uitschakelen (wat je gewoon in TuneECU kan uitschakelen, de ECU kijkt dan niet meer naar de O2 sensor).

Wat wel zo is, is dat de motor nu 39.500km op de klok heeft, dus hij gaat volgende week naar de dealer om klepspeling te laten checken en de throttle bodies te synchen, die staan namelijk iets afwijkend: 560/590/610 is te lezen in TuneECU. Dit zou het misschien kunnen veroorzaken, maar dan zou de motor toch altijd "shitty" lopen?

Hoor graag of iemand een helder idee heeft, thanks alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Moeten de throttle bodies/gasklephuizen wel gelijk staan? Het doel is toch een gelijke onderdruk niet een exact gelijke stand van de gaskleppen?

Kun je na het slechte rijden niet zien welke map er op staat?

Edit: als je de O2 uitzet zou je voor de zekerheid ook de stekker van de sensor kunnen loshalen, kijken of dat verschil uitmaakt. Verder is het apart dat het de dag erna is. Normaal zou ik verwachten dat er iets zou wijzigen als het contact uit is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Geen verstand van (aftermarket) ECU's, maar als IT-er doet me dit denken aan de goede oude bios-batterij. Zit er misschien ook een batterijtje in die Indy om de instellingen te onthouden?

*Knutselaar roept maar wat...
 
het systeem is zelflerend.
wanneer je de adaptaties reset, dan werkt de injectie anders.
ga je rijden dan leert de motor bepaalde afstellingen en is het de volgende rit anders.
laat je de motor wel stationair draaien na een reset, om de adaptaties te laten plaatsvinden?
synchroniseren helpt ook, waarbij je kunt spelen met de omloopschroeven.
 
het systeem is zelflerend.
wanneer je de adaptaties reset, dan werkt de injectie anders.
ga je rijden dan leert de motor bepaalde afstellingen en is het de volgende rit anders.
laat je de motor wel stationair draaien na een reset, om de adaptaties te laten plaatsvinden?
synchroniseren helpt ook, waarbij je kunt spelen met de omloopschroeven.
Waar haalt de ECU zijn feedback vandaan als de O2 (=lambda?) uitgeschakeld is?
 
Niet, maar dergelijke feedback is ook absoluut niet noodzakelijk als je geen katalysator meer hebt.
OK maar Bananeman1001 geeft aan dat het systeem zelflerend is. Hoe leert de ECU iets kan zonder O2 sensor? Kun je dat ding echt uitprogrameren, of verdwijnt die instelling als het contact uit gezet wordt? Ik kan me voorstellen dat je de O2 sensor voor diagnose doeleinden kan uitschakelen, maar ik zie niet in waarom dat zou permanent zou moeten kunnen. Zeker niet als je toch "rijkere" mappings kan laden en zo milieudips kwijt bent.
 
Laatst bewerkt:
OK maar Bananeman1001 geeft aan dat het systeem zelflerend is. Hoe leert de ECU iets kan zonder O2 sensor?

Dus je zegt nu dat een ECU niets kan leren zonder O2 sensor. Wat valt er dan te mappen aan dat ding? Er zit toch een mapping in waar alle basisinspuitwaardes in staan, met tig correctiefactoren? Het lambdasignaal is maar een van de vele correctiefactoren.
Een lambdasonde is puur bedoeld om de katalysator een beter leven te geven. Zonder katalysator kan je hem gebruiken als dataloginstrument of om de puntjes op de i te zetten, maar noodzakelijk is ie absoluut niet. Bij vollast wordt ie vaak niet eens gebruikt door de ECU.

Kun je dat ding echt uitprogrameren, of verdwijnt die instelling als het contact uit gezet wordt? Ik kan me voorstellen dat je de O2 sensor voor diagnose doeleinden kan uitschakelen, maar ik zie niet in waarom dat zou permanent zou moeten kunnen. Zeker niet als je toch "rijkere" mappings kan laden en zo milieudips kwijt bent.

'Adaptiewaarden' is een breder begrip dan enkel de lambdaregeling.

Adaptiewaarden zijn dingen als het nulpunt van de TPS, de positie van de stationairstelmotoren, de positie van de v-bak potentiometer ten behoeve van de versnellingsindicatie, de beginwaardes van de lambdaregeling, etc etc.

Ieder systeem heeft zijn eigen inleerprocedure, wat varieert van dat ding domweg een kwartier stationair laten lopen tot het doornemen van een diagnoseplan met een diagnosetester van een kwartier.

Het zal je niets verbazen dat de handleiding zegt dat dingen als het wissen van adaptiewaarden voorbehouden zijn aan een 'dealer' of 'servicepunt', dat is niet alleen zodat die mannen ook nog iets verdienen, maar ook omdat het vaak wat meer kennis vergt dan het inpluggen van een laptop en op een knopje drukken. :9
 
Laatst bewerkt:
het systeem is zelflerend.
wanneer je de adaptaties reset, dan werkt de injectie anders.
ga je rijden dan leert de motor bepaalde afstellingen en is het de volgende rit anders.
laat je de motor wel stationair draaien na een reset, om de adaptaties te laten plaatsvinden?
synchroniseren helpt ook, waarbij je kunt spelen met de omloopschroeven.
Laat de motor inderdaad even stationair lopen na het laden van de mapping en de adaptie uitgevoerd te hebben. Je moet hem laten lopen totdat het groene "TPS" lampje gaat branden in TuneECU, dan moet het goed zijn. Uiteraard is het TPS status lampje niet van toepassing als je de O2 sensor uitschakelt, is mij gezegd. Maar jij zegt dus misschien de motor langer stationair laten lopen na het laden van de mapping en het uitvoeren van de reset?

Verder:

De cat is dus verwijderd inderdaad. Wanneer de O2 sensor/lambda sensor uitgeschakeld staat, leest de ECU gewoon de statische waarden uit de map, is mij verteld.

Het zal je niets verbazen dat de handleiding zegt dat dingen als het wissen van adaptiewaarden voorbehouden zijn aan een 'dealer' of 'servicepunt', dat is niet alleen zodat die mannen ook nog iets verdienen, maar ook omdat het vaak wat meer kennis vergt dan het inpluggen van een laptop en op een knopje drukken. :9
Hele volksstammen zetten succesvol een andere mapping erin, inderdaad door middel van een laptop en TuneECU :) Geen idee waarom dat dat bij mij niet zou lukken.
 
Laatst bewerkt:
Geen zekering stuk van de constante voeding ECU, kan zomaar zoiets simpels zijn.

En als je langer doorrijdt en meer cycles maakt dan steeds opnieuw de software laden, lost het probleem zich niet vanzelf op?

Heb er helemaal geen ervaring mee maar daar moest ik even aan denken, kijk maar of je er iets aan hebt..
 
de motor vergeet zijn mapping niet.
en ook niet alle zelf aangeleerde aanpassingen.
je kunt de ecu volledig loskoppelen en dan blijft nog alles erin staan.
het is gewoon een kwestie van afstellen bij deze motor.
het probleem wat beschreven word, is het kenmerk (bij deze motor tiger 1050) van niet goed afstellen.
 
het is gewoon een kwestie van afstellen bij deze motor.
het probleem wat beschreven word, is het kenmerk (bij deze motor tiger 1050) van niet goed afstellen.
:?

De motor rijdt na het laden van een bepaalde mapping uitstekend. Dus hij is dan goed afgesteld in mijn ogen. Heb zelfs een custom mapping laten mapen bij Ruud Fredriks. Op weg naar huis reed hij prima, dagen erna niet meer.

Misschien moet ik hem langer stationair laten draaien (12 minuten) na het laden van de mapping, om de injectie goed te adapten.
 
:?

De motor rijdt na het laden van een bepaalde mapping uitstekend. Dus hij is dan goed afgesteld in mijn ogen. Heb zelfs een custom mapping laten mapen bij Ruud Fredriks. Op weg naar huis reed hij prima, dagen erna niet meer.

Misschien moet ik hem langer stationair laten draaien (12 minuten) na het laden van de mapping, om de injectie goed te adapten.

Okee.

Heb je überhaupt gecontroleerd of jouw map er nog in staat op het moment dat de motor 'raar' gaat doen? Wat geeft de ECU op het moment dat je de map ophaalt aan?

Heb je een externe stabiele voedingsbron aangesloten voor je ging flashen? Een niet stabiele boordspanning en <13V spanningsdips zijn funest voor ECU's bij programmeeracties, en een van deze twee situaties hebben vaak als resultaat dat je de ECU weg kan gooien.

Een stabiele voedingsbron zoals gebruikt door bedrijven met diagnoseapparatuur en die wel eens iets moeten flashes, is zoiets:

[img=1000]http://glowcor.com/images/products/multi%20charger.jpg[/img]
 
Laatst bewerkt:
Heb je überhaupt gecontroleerd of jouw map er nog in staat op het moment dat de motor 'raar' gaat doen? Wat geeft de ECU op het moment dat je de map ophaalt aan?

Heb je een externe stabiele voedingsbron aangesloten voor je ging flashen? Een niet stabiele boordspanning en <13V spanningsdips zijn funest voor ECU's bij programmeeracties, en een van deze twee situaties hebben vaak als resultaat dat je de ECU weg kan gooien.
Laatste keer toen ik voor de gein inderdaad eens wilde kijken of de map er uberhaupt wel in stond, was dat wel zo. MAAR, nu ik er aan denk, voordat ik mijn motor ging laten afstellen bij Ruud Fredriks had ik er ook een custom tune in gezet, maar toen Ruud de ECU uitlas zei hij dat er nog een standaard map in stond. Dat kon ik ook niet verklaren. Ik leg nu de link pas.

De spannings komt in elk geval niet onder de 12 volt bij het oversturen. Accu is net nieuw, en ik trek altijd even de zekering voor het licht eruit. Eigenlijk doet iedereen op het Tiger forum het zo.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan