vernieuwen startmotor yamaha xjr1200

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Een probleem met de startmotor van een yamaha xjr 1200,deze neemt de motor niet mee als hij koud is,is de motor warm geen probleem.
Alle delen zoals de startmotor zelf en de relais ,accu etc zijn in perfekte staat.
Normaal is het vervangen van een komplete startmotor geen probleem,echter ik heb vernomen dat ,als de startmotor vervangen moet worden het gehele blok uit elkaar moet.
Aan de startmotor zit een soort systeem met veertjes,of iets dergelijks, wat de oorzaak kan zijn.
Iemand hier moet er toch verstand en ervaring mee hebben? via het forum zelf geen reakties.
Ik ben zeer benieuwd of er inderdaad mensen met ervaring een oplossing kunnen bieden
Groet
Jos
 
Een probleem met de startmotor van een yamaha xjr 1200,deze neemt de motor niet mee als hij koud is,is de motor warm geen probleem.
Alle delen zoals de startmotor zelf en de relais ,accu etc zijn in perfekte staat.
Normaal is het vervangen van een komplete startmotor geen probleem,echter ik heb vernomen dat ,als de startmotor vervangen moet worden het gehele blok uit elkaar moet.
Aan de startmotor zit een soort systeem met veertjes,of iets dergelijks, wat de oorzaak kan zijn.
Iemand hier moet er toch verstand en ervaring mee hebben? via het forum zelf geen reakties.
Ik ben zeer benieuwd of er inderdaad mensen met ervaring een oplossing kunnen bieden
Groet
Jos

De start koppeling koppeld de start motor aan de krukkenas als de startmotor ronddraaid. Meestal gebeurd dit d.m.v. friktie materiaal.

Als de motor koud is, is de olie dikker en het blok lastiger rond te krijgen. Dus als die koppeling versleten is lukt het nog wel bij een warme motor maar niet meer bij een koude motor.

Het kan ook nog zijn dat er verkeerde olie in het blok zit.

Nog een mogelijkheid is dat de startmotor met een koude motor minder snel ronddraait doordat de accu dan minder kan leveren en bijna aan zijn einde is. Minder snle ronddraaien is een slechter werkende koppeling. Als de olie dan ook nog dik is....

Dus stap een. Koude motor starten met b.h.v. startkabels. Gaat het dan wel probleem loos dan accu vervangen.

Is het dan niet dan na gaan of er de juiste olie in zit.

Laatste optie. Start koppeling en of huis vervangene.
 
de accu is nieuw.
Alle olie is verwijderd en met forte behandeld,er is de voorgeschreven olie gebruikt.
De belangrijkste vraag is ,als je de startkoppeling etc .moet vervangen,moet dan het hele blok eruit en gedemonteerd worden?
 
klopt volgens het werkplaats handboek zou je het blok moeten demonteren,maar het is natuurlijk van de zotte dat een montage van de startmotor enkele duizenden euro,s gaat kosten,vandaar mijn vraag of er andere mogelijkheden zijn.
Dus inclusief ,nieuwe pakkingen,eventueel keerringen ,olie etc etc. de cilinders moeten eraf ,en wat je dan allemaal nog tegenkomt?
Komplete demontage van een goed rijdend blok is toch ook geen pro?
 
Laatst bewerkt:
Welke motorfiets heeft een frictiekoppeling voor het start systeem?
De start koppeling koppeld de start motor aan de krukkenas als de startmotor ronddraaid. Meestal gebeurd dit d.m.v. friktie materiaal.

Als de motor koud is, is de olie dikker en het blok lastiger rond te krijgen. Dus als die koppeling versleten is lukt het nog wel bij een warme motor maar niet meer bij een koude motor.

Het kan ook nog zijn dat er verkeerde olie in het blok zit.

Nog een mogelijkheid is dat de startmotor met een koude motor minder snel ronddraait doordat de accu dan minder kan leveren en bijna aan zijn einde is. Minder snle ronddraaien is een slechter werkende koppeling. Als de olie dan ook nog dik is....

Dus stap een. Koude motor starten met b.h.v. startkabels. Gaat het dan wel probleem loos dan accu vervangen.

Is het dan niet dan na gaan of er de juiste olie in zit.

Laatste optie. Start koppeling en of huis vervangene.
 
Laatst bewerkt:
Ben bij de dealer geweest voor informatie.
De startkoppeling zelf is niet goedkoop ,kan oplopen tot 4 a 500 euro,het zijn de ringen met veertjes die rollen vergelijkbaar met lagerrollen uit elkaar drukken,even eenvoudig gezegd.
Kostenplaatje ongeveer geschat,omdat allees eerst uitgerekend moet worden:
een dag uitbouwen en een dag inbouwen en een dag blok uitelkaar halen en in-elkaar-zetten + de kosten van de startkoppeling,pakkingen ,olie etc. wordt geschat op 2000-2500 euro daar wordt je niet vrolijk van en is het overwegen waard afscheid van de motor te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat italianen duur waren... mijn startkoppeling kost eur 169, die van een KTM (die moet je dan nog wel ff loshalen om het lager om te draaien) de helft....
Zou nog ff googelen en de handjes uit de mouwen....
 
De vele uren maken deze reparatie kostbaar
Zelf doen?
dat klopt helemaal,maar het is helaas niet mogelijk,geen ruimte etc etc .je kent het wel he.
ik heb het juist ook aangekaart voor mensen die een dergelijk probleem hebben of een zelfde motor willen aanschaffen ,dat ze niet ineens gekonfronteerd worden met hoge ,niet verwachtte uitgaves.
Zeer bedankt voor je reaktie en groet.
 
Ik dacht dat italianen duur waren... mijn startkoppeling kost eur 169, die van een KTM (die moet je dan nog wel ff loshalen om het lager om te draaien) de helft....
Zou nog ff googelen en de handjes uit de mouwen....
klopt,maar toevallig bij dit soort/type motor moet alles los!
ik ga nog wel wat googelen,maar zelf doen is geen optie
Dank en groet
Jos
 
2000 euro aan arbeidsloon lijkt me wel erg hoog.
Hoeveel uur is dat, 25?
Ik heb bij een fzr wel eens een paar tandwielen in de bak vervangen en daarbij moest de cilinder er af omdat er 2 bouten onder zitten die het carter bij elkaar houden.
Ik geloof niet dat ik daar langer dan een dag op gewerkt heb.
 
Ben bij de dealer geweest voor informatie.
De startkoppeling zelf is niet goedkoop ,kan oplopen tot 4 a 500 euro,het zijn de ringen met veertjes die rollen vergelijkbaar met lagerrollen uit elkaar drukken,even eenvoudig gezegd.
Kostenplaatje ongeveer geschat,omdat allees eerst uitgerekend moet worden:
een dag uitbouwen en een dag inbouwen en een dag blok uitelkaar halen en in-elkaar-zetten + de kosten van de startkoppeling,pakkingen ,olie etc. wordt geschat op 2000-2500 euro daar wordt je niet vrolijk van en is het overwegen waard afscheid van de motor te nemen.

Welke dealer is dat? Een dag om een blok uit te bouwen??? Blok van een ZXR heb ik eens in 4 uurtjes gewisseld. Dus er in en er uit. Ben nog eens een amateur ook,
 
Terug
Bovenaan Onderaan