BMW R1100S koppelingsprobleem/vloeistof verdwenen

michaelvanh

MF'er
2 mei 2005
67
0
Hoi,

Ik haal zonet de R1100S uit de stal, klaar om een onderhoudje te geven. Nu blijkt dat tijdens de windermaanden het reservoir met koppelinsvloestof leegelopen is :? ?? De motor werd voor de winter in goede staat opgeborgen.

Bijgevolg uiteraard geen druk in de leidingen. Iemand een idee wat hiermee gebeurd is? Of waar ik kan beginnen zoeken? Ik zie ook geen duidelijke vloeistof-lekken. -O-

Alvast bedankt
 
Een leeggelopen reservoir moet toch ergens een hint achterlaten,waarschijnlijk op het blok achter een deksel.
De hulpcilinders gaan weleens vaker lekken.
 
Laatst bewerkt:
trek de startmotor er maar eens af en kijk in de ruimte van de koppeling. ik denk dat je de vloeistof daar gaat vinden. die koppeling drukcilinders gaan wel vaker kapot en dan lekken ze richting de koppeling. en waarschijnlijk was hij voor de winterstop al lek en merk je het nu omdat er niet meer voldoende vloeistof in het systeem zit zodat het niet meer werkt.
 
Bedankt x7 en too, het lijkt er inderdaad op dat de cylinder is beginnen lekken richting motorblok, vandaar geen zichtbare lekken.

Ik heb de cylinder er vandaag uitgehaald en de vloeistof druipt er zo uit. Nu de volgende vraag...

- In hoeverre mate kan de remvloeistof tot in het motorblok gesijpeld zijn? Moet ik mij zorgen maken over de droge koppeling? Want dat is toch nog een extra werkje :N ...

Bestaan hier revisiekitjes voor? of moet ik naar de dealer?
Waar vind ik zo'n bmw-only-leiding-ontluchtings-tool (vervelend B| )

full
 
in het motorblok onmogelijk of je hebt hele rare (lees grote) problemen. tussen het motorblok en de versnellingsbak waar de koppeling zit waarschijnlijk. en ja daar moet je even goed naar binnen kijken via de opening die ontstaat als je de startmotor even verwijdert. het hoort daar droog (en stoffig) te zijn. zit er meer als een beetje vet op de plines dan zou ik het zeker schoonmaken. en het is geen remvloeistof wat er in zit volgens de manual.
die BMW only ontluchtingsnippel gewoon vervangen door een aangepaste speedbleeder is de makkelijkste oplossing. dan kan je gewoon net zo ontluchten als je remmen.
 
In de praktijk raakt de keerring achter in de versnellingsbak ook aangetast. (de keerring die je op de bovenste foto ziet zitten) Om die te vervangen moet de versnellingsbak uit elkaar.

Als je de bak open hebt liggen, contoleer dan ook even goed de pris as op de plek waar de keerringen lopen, het gebeurd heel vaak dat de as ingevreten is en vervangen moet worden.

In het gunstigtse geval is het een kwestie van nieuwe slave koppelingcilinder, bak open en keerringen vernieuwen en alles goed schoonmaken. Als je pech hebt moet ook de pris as vervangen worden en omdat de vloeistof via de koppelingdrukstift naar voren kan zijn gelopen soms ook nog de koppeling....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan