Kleppen stellen, graag advies

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Avond,

Ik ben voor de eerste keer de kleppen aan het stellen van mijn Kawa ZZR 600 (E)

En heb de volgende klepspelling gemeten:

vfgh9l.jpg



Zoals jullie kunnen zien moeten helaas alle uitlaat kleppen gesteld worden. Echter vraag ik mij af of de inlaat kleppen van cilinder 1 ook niet gesteld moeten worden deze zitten 0.02mm verwijderd van de benodigde klepspelling.

Gezien dit de eerste keer is, en ik geen idee heb wanneer de laatste keer de kleppen zijn gesteld (fiets heeft nu 63.000+ gereden) heb ik dus ook geen idee hoe snel de klepspelling kan afwijken, en of deze bij de ZZR juist krimpt of groeit.

Iemand die hier een wijs woord over kan zeggen?
 
Je gaat verschillende antwoorden krijgen :-) Ze zitten binnen de marge dus je hoeft ze niet te stellen. Ik ga zelf altijd in het midden van de marge zitten.

Kleppen gaan vaak strakker staan naar verloop van tijd dus ik zou dicht mogelijk bij de 0.24 grens zien te komen met de shims die je over houd of eventueel moet kopen.
 
Ik zou de kleppen zodanig afstellen zodat ze ruim binnen de marges vallen. Over het algemeen kan aangenomen worden dat de speling minder wordt naar verloop van kilometers.
 
Vologens je diagram zijn ze allemaal kleiner geworden, dus zou ik ze zoals al eerder gezegd allemaal netjes in het midden zetten, dan heb je weer redelijk wat marge.
 
ZZR600 heeft toch ook bucket over shimm?

Dan is het een kleine moeite om alles te stellen, je moet de nokken as demonteren om bij de plaatjes te komen... dan kan je dus alle uitgaande en alle ingaande te gelijk doen.
In deze link kan je nog wat plaatjes vinden over hoe je mogelijk makkelijker (minder risico lopen) te werk kunt gaan... (is geen zzr, maar wel een kawa)
tmoons in "Kawa ZR-7s"

Mogelijk kun je plaatjes die nu al in je motor zitten nog hergebruiken op een andere locatie.... verder, plaatjes niet opmeten met schuifmaat, ALTIJD nameten ongeacht de waarde op het plaatje staat! (dus plaatje meten EN daarna ook nog een keer de speling meten!!)

Mocht het een stelschroefjes aangelegenheid zijn..... dan snap ik de vraag niet.... ;)
 
Psies.


Zet ze aub meteen allemaal op dezelfde speling, nu je de boel toch open hebt.
Alleen die ene klep stellen die tegen of over de marge zit, heb ik een hekel aan.

Liever allemaal gelijk (met verschil tussen in en uit dan he).
 
ZZR600 heeft toch ook bucket over shimm?

Dan is het een kleine moeite om alles te stellen, je moet de nokken as demonteren om bij de plaatjes te komen... dan kan je dus alle uitgaande en alle ingaande te gelijk doen.
In deze link kan je nog wat plaatjes vinden over hoe je mogelijk makkelijker (minder risico lopen) te werk kunt gaan... (is geen zzr, maar wel een kawa)
tmoons in "Kawa ZR-7s"

Mogelijk kun je plaatjes die nu al in je motor zitten nog hergebruiken op een andere locatie.... verder, plaatjes niet opmeten met schuifmaat, ALTIJD nameten ongeacht de waarde op het plaatje staat! (dus plaatje meten EN daarna ook nog een keer de speling meten!!)

Mocht het een stelschroefjes aangelegenheid zijn..... dan snap ik de vraag niet.... ;)

Zijn inderdaad buckets met daarin (onder?) een shim.

Voelermaatje 0,12 dik gaat er wel doorheen, 0,14 dik gaat er niet doorheen?

Inderdaad, kortom het zelfde als de andere kleppen. Of doelde u op de maat van de maatjes? Deze lopen vanaf 0.04 t/m 0.63 waarvan ik alles +0.32 heb weg gesodemieterd.
 
Laatst bewerkt:
Gaat je dus lukken! :) gewoon rustig aan de tijd nemen, je hand boek (heb je vast al ergens gedownload eerst eens rustig doorlezen... en dan op een mooie vrijdag avond beginnen, zaterdag het hoogte punt (zaterdag omdat je dan nog naar de garagisten kunt ;) ) en dan eventueel zondag dicht bouwen.
 
En haast je verdomme niet!

rustig uitrekenen wat de speling IS, welke shims er onder ZITTEN, welke speling je WIL, en welke shims je NODIG hebt.

Reken dat uit, 3 keer. en laat iemand anders er ook naar kijken. ;)


Zonde als je alles weer teruggebouwd hebt en blijkt dat je een simpele rekenfout gemaakt hebt. :P
 
En haast je verdomme niet!

rustig uitrekenen wat de speling IS, welke shims er onder ZITTEN, welke speling je WIL, en welke shims je NODIG hebt.

Reken dat uit, 3 keer. en laat iemand anders er ook naar kijken. ;)


Zonde als je alles weer teruggebouwd hebt en blijkt dat je een simpele rekenfout gemaakt hebt. :P

volgens mij ben je in de war met een ruimtereis...
gewoon bij elke klep er bij schrijven wat er bij of af moet....om bij de ideale klepspeling te komen...
dan pak je de shim, en datzelfde getal tel je er bij op of trek je er van af.....
dat is toch rekenen uit de eerste klas lagere school..
 
ZZR600 heeft toch ook bucket over shimm?

Dan is het een kleine moeite om alles te stellen, je moet de nokken as demonteren om bij de plaatjes te komen... dan kan je dus alle uitgaande en alle ingaande te gelijk doen.
In deze link kan je nog wat plaatjes vinden over hoe je mogelijk makkelijker (minder risico lopen) te werk kunt gaan... (is geen zzr, maar wel een kawa)
tmoons in "Kawa ZR-7s"

Mogelijk kun je plaatjes die nu al in je motor zitten nog hergebruiken op een andere locatie.... verder, plaatjes niet opmeten met schuifmaat, ALTIJD nameten ongeacht de waarde op het plaatje staat! (dus plaatje meten EN daarna ook nog een keer de speling meten!!)

Mocht het een stelschroefjes aangelegenheid zijn..... dan snap ik de vraag niet.... ;)

Wat is de reden dat je de plaatjes niet met een schuifmaat op moet meten?
Geeft een schuifmaat schade, of is deze te onnauwkeurig?
 
Er is ene handig progje op inet.

Tik je de gewenste waarden, en de waarden per gemeten shim in, op lokatie.

Dan geeft ie zelf aan welke shims je onderling kunt ruilen, en welke je elders nog moet ruilen.
 
volgens mij ben je in de war met een ruimtereis...
gewoon bij elke klep er bij schrijven wat er bij of af moet....om bij de ideale klepspeling te komen...
dan pak je de shim, en datzelfde getal tel je er bij op of trek je er van af.....
dat is toch rekenen uit de eerste klas lagere school..


Is het ook, alleen zo lullig als je door een telefoontje/afleiding je even vergist. en de nokkenstokjes er al weer in zitten..
 
volgens mij ben je in de war met een ruimtereis...
gewoon bij elke klep er bij schrijven wat er bij of af moet....om bij de ideale klepspeling te komen...
dan pak je de shim, en datzelfde getal tel je er bij op of trek je er van af.....
dat is toch rekenen uit de eerste klas lagere school..

Ik wilde hier eigenlijk geen opmerking over maken.. ;)

Kleppenstellen is geen rocket science.
 
Dat is wel een heel fout antwoord!
Een schroefmaat is veel nauwkeuriger, een schuifmaat gaat tot ongeveer 1/10, een schroefmaat tot 1/100.


Shims slijten niet altijd gelijkmatig af. Mijn vroegere CB had shims, die op de klepstoters liggen, door slijtage van het contact met de nokkenassen, waren die in het midden altijd meer afgesleten, dan aan de rand. Dus alleen goed met een schroefmaat te meten.

Overigens gaat een schuifmaat tot 1/100 en micrometers kunnen iig tot 1/1000
 
Terug
Bovenaan Onderaan