YZF750R 1993 en een borgveertje...

AlexHozee

Die hard MF'er
2 feb 2008
324
41
Emmen
Hallo mensen, na een korte intro in even voorstellen begin ik gelijk met spammen....

Na 5 jaar te hebben gewacht in de garage ( paar jaar in het buitenlland gewoond) was het eindelijk zo ver. Mijn project aanpakken. De vorige eigenaar had al aangegeven dat hij een paar jaar had stil gestaan en daarom niet wilden starten...... nu weet ik beter. De motor heeft 35000 gedraaid.

Tijdens de demontage kwam ik al signalen van gepruts tegen en mijn nekharen gingen steeds verder overeind staan.
Op het moment dat ik de kop eraf haalde schoten de tranen in mijn ogen, de foto;s spreken voor zich hieronder denk ik.

Tot zover de schade:
- Kop beschadigd, vlakken zinloos zoals ik het bekijk.
- Zuiger kapot.
- cilinderbus beschadigd bovenin.
- Kleppen beschadigd.

Er zijn een paar opties:

1. Revisie: Prijzig maar wel een "nieuw blok" ( en een vrouw die overgehaald moet worden......)

2. Opbouwen met onderdelen uit een ander gebruikt blok. ( je weet alleen nooit wat je krijgt met een hoop narigheid als gevolg)

3. Ander blok, snel maar ook daar weet je niet altijd wat je krijgt, goedkoopste optie. Idem vwb betrouwbaarheid als optie 1

4. Ander blok, ander merk wat past (passend te maken is)
Met een donorblok hou je natuurlijk het olieverbruik.

Iemand nog suggesties?

De rest van het blok zag er keurig uit, koppeling, tandwielen etc, geen stukjes oid.

Foto-GJNDVRHJ-D.jpg


Foto-ZJWHNFD3-D.jpg


Foto-JOPII74G-D.jpg
 
No question, FZR 1000 blok erin. POWERRRRRRRrrrr




Zonder gein, dat blok is er relatief makkelijk in te lepelen en het resultaat is zo goed dat Yamaha het later maar zelf is gaan doen (onderhuids is de Thunderace niet veel anders dan YZF 750 met FZR 1000 motorblok). En als je het leuk vindt om blokken open te trekken: de 6-bak van de 750 past in het 1000 blok (5 versn)
 
FZR dus, mmmmm iemand nog eentje liggen toevallig?

Heb je er zelf ervaring mee?
Niet zelf, maar ik stond tot een jaar geleden bekend als Dutch FZ750. Het blok van de 1000 (m.n. de pre-exup) past namelijk ook in een FZ. Voor een YZF kon het exup blok wel eens beter geschikt zijn, zo uit het hoofd is de blokhoek in het frame net een paar graden anders dan bij de FZ en 1e gen FZR. Het is allemaal vaker gedaan, in een YZF topic of forum zitten vast mensen die alle details kennen.
 
Laatst bewerkt:
Heb eventueel nog wel een donorblok van een YZF 750 voor je liggen. Heb ik er zelf onderuit gehaald omdat de drijfstanglagers stuk waren. Misschien kun je er nog wat goede onderdelen uit redden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan