Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Lekke klepseals vd uitlaatkleppen voorste cilinder.. Dus meteen maar allemaal vervangen..

Waarschijnlijk zijn de uitgedroogd door het lange stilstaan vd motor..
 
Hoe kwam je erachter dat het de voorste cylinder betrof?
succes met sleutelen! Kijk je ook gelijk naar de balansas van de achterste cylinder?
 
jep, deze had maar 17k op de teller bij aanschaf vd zomer. In 5 maanden 6k erbij gereden.

Laatste dealer onderhoud was in 2010 of 2012 geloof ik en daarna is dr volgensmij nog geen 100km op gereden.

Ik kwam dr achter omdat de motor naar olie rook, en niet zoals olie die mee verbrand word maar als olie op een hete uitlaat. Dr kwam afentoe wat rook achter het kuipwerk vandaan.
Bij draaiende motor zonder zijkuipen kwam er rook tussen de uitlaatbocht vd voorste cilinder en collector vandaan...

Wat zou ik aan de balansas moeten checken? speling, tandwiel? Ziet er allemaal nog perfect uit, koppen, kleppen, nokkenassen. alleen die klepseals..
 
jep, deze had maar 17k op de teller bij aanschaf vd zomer. In 5 maanden 6k erbij gereden.

Laatste dealer onderhoud was in 2010 of 2012 geloof ik en daarna is dr volgensmij nog geen 100km op gereden.

Ik kwam dr achter omdat de motor naar olie rook, en niet zoals olie die mee verbrand word maar als olie op een hete uitlaat. Dr kwam afentoe wat rook achter het kuipwerk vandaan.
Bij draaiende motor zonder zijkuipen kwam er rook tussen de uitlaatbocht vd voorste cilinder en collector vandaan...


Wat zou ik aan de balansas moeten checken? speling, tandwiel? Ziet er allemaal nog perfect uit, koppen, kleppen, nokkenassen. alleen die klepseals..

Dus er druppelt olie op de uitlaat? Dan is de kleppendeksel pakking toch lek? Wat hebben de klepseals hiermee te maken? als een klepseal lek is merk je dit aan een blauwe pluim bij vollast en uiteraard je olie peil daalt.

vwb de balans-as. Deze willen nog wel eens veel axiale speling hebben wat lijd tot overmatige geratel en een rauwe loop.
 
[quote]seba$ schreef op 05 januari 2015 @ 14:37:
jep, deze had maar 17k op de teller bij aanschaf vd zomer. In 5 maanden 6k erbij gereden.

Laatste dealer onderhoud was in 2010 of 2012 geloof ik en daarna is dr volgensmij nog geen 100km op gereden.

Ik kwam dr achter omdat de motor naar olie rook, en niet zoals olie die mee verbrand word maar als olie op een hete uitlaat. Dr kwam afentoe wat rook achter het kuipwerk vandaan.
Bij draaiende motor zonder zijkuipen kwam er rook tussen de uitlaatbocht vd voorste cilinder en collector vandaan...

Wat zou ik aan de balansas moeten checken? speling, tandwiel? Ziet er allemaal nog perfect uit, koppen, kleppen, nokkenassen. alleen die klepseals..~[/quote]

Oliepijl daalt maar geen blauwe pluimen aangezien de olie niet meeverbrand word, rook komt dan ook bij de aansluiting op de collector vandaan
 
Ik snap nu wat je bedoelt, maar begrijpen doe ik het niet :+

Met collector doel jij op die uitlaatring? Collector is doorgaans de aansluiting waar de 4 uitlaat buizen in 1 komen naar de uitlaatdemper.

En daar kwam rook tussendoor? Waarom wordt die rook niet meegevoerd naar de demper? Dan was die pakking ring ook slecht?

Succes in ieder geval.

En we zijn dol op foto's :Y
 
Veel veilige km's voor 2015!

Deze fuut maakt volgende week hopelijk ook weer z'n trouwe 2cilinder brom:

1455867_757456847672667_8882577105956279138_n.jpg

Lijkt me geweldig om zo aan je motor te kunnen werken en alles kunt laten liggen!
Is zo'n karwei te doen zonder hulp met dat blok?
 
@ bartezz: De collector is de 'verzamelbak' van uitlaatgassen van alle cilinders. Bij de fuut dus de collector+katalisator onder het blok.
Blijkbaar lekten de klepseals zo erg dat de olie door de uitlaatbocht liep en bij de eerste kleine opening de rook eruit wilde, komt waarschijnlijk ook bij dat de rook te dik werd voor de katalisator en zodoende de weg vd minste weerstand kiest.

Je zou denken dat het meeste door de demper eruit geblazen word, maar dat was dus niet zo. Daarom dacht ik in 1e instantie ook dat er olie boven op de collector lekte..

@ Blasco
Al het voorbereidende werk gaat prima alleen, alleen het blok zelf uit het frame halen heb ik een extra handje voor nodig..
Overigens is het blok qua gewicht niet zo erg zwaar, ik schat 40-50kilo.
Heb eens eerder een zxr400 blok uit een frame gehaald, die was zwaarder..
 
Even wat anders. Laatste tijd. Zie ik koopjes met Futura aanbod op marktplaats.
Zo nu en dan krijg ik mensen met vragen over mijn Futura en dat ze de km.stand (56.000km) hoog vinden.
A-technisch & optisch best goed is etc.

Nou ik moet jullie wat vertellen staat er eentje tekoop uit sint-oederode bij een vmax motoren.(inruiler )

İk heb een dashboard service lopen
1 iemand vroeg of ik een dash kon repareren. Van deze futura die van sint-oedenrode heeft een zwarte lcd vlek.

Beste man is er heen gegaan

En verteld me dit:
. Hallo Stanley,
 
Dank voor je snelle reactie! Inmiddels heb ik de Futura ter plaatse in Sint Oederode bekeken, maar er bleken in tegenstelling tot verkoper's beschrijving nog diverse dingen aan te mankeren (gebroken remhandel, clignoteurschakelaar defect, EFI lampje knippert bij contactmaken -ging wel uit na starten dus misschien hoort dat zo- veel roest aan bouten en moeren, banden voor 80% versleten, kleine beschadigingen rechterkuip). Hoe fraai ik de Futura ook vind, ik schat in dat met de reparaties die ik aan deze fiets zou willen plegen ik beter naar een mooier exemplaar kan omzien. Ik kom je naam veel tegen op allerlei forums, dus dan zal re in de toekomst vast alsnog een beroep op je gedaan worden ;-)
 
Vriendelijke groet,

Tja komt wel eens goedkopertje tegen . maar er is mooi oud gezegde:
Goedkoop is duurkoop. En lage km.stand is niet altijd :} goed .lees: uitdroging klepseals door lang droog staan) kijk maar naar Sebas .(alhoewel ik Sebastiaan.)
De Futura monteur bij uitstek is en hetzelf oplost :}
İk zou het niet durven. Klepseals vervangen :P
 
Laatst bewerkt:
Haha wat een toeval, de fuut waar je het over hebt is net verkocht http://link.marktplaats.nl/m884727353
Kwam hem vandaag op mp tegen en leek me een mooie vervanger voor m'n broertjes bandit 600.. Helaas voor hem moet ie dus nog ff wachten op een andere mooie fuut, alhoewel als ik jouw verhaal lees zat er nog wel wat werk aan...

De mensen die jou mailen hebben blijkbaar niet echt kennis van zaken, mits normaal bereden rijd je op zo'n fuut makkelijk over de ton. Die 'geweldige' bmw's met meer dan een ton op de teller vind ik doorgaans toch een stuk rumoeriger en met meer olieverbruik rondrijden..

Wat betreft de technische kant.. Voor mij is t hobby en ik ga geen uitdaging uit de weg. Wat de dealer kan kan ik ook, mits er geen axone oid voor nodig is.. En dat heb ik nog niet meegemaakt..
 
J
Sebas,
V.d. achterste cilinder wordt de achterste nokkenas kettingspanner (geleider) d.m.v. een spanner gedrukt tegen de ketting of zweeft deze drukloos ?
Mogelijk weet jij het me te vertellen, alvast dank. :]

De hydraulische spanners zitten aan de binnenzijde van beide cilinders, onder t gasklephuis. De buitenste geleiders, dus ook de achterste vd achterste cilinder zitten los en kan je dus lostrekken met de kleppendeksel eraf.

Hoezo? Is ie gebroken?

De GT550 uit je onderschrift is dat een soes of kawa?
 
Laatst bewerkt:
De Gt was een Kawasaki dus geen classic waterbak .
Mbt spanner was ik benieuwd daar ik deze tijdens klepspel.controle kon bewegen (zoals dus hoort) maar ik hierover nergens info kon vinden.
Grt.
 
Heb gister de advertentie van die Futura even bekeken. Op zich, en voor die prijs met koffers en uitlaatsysteem, niet veel mis mee. Zo vanaf de plaatjes te zien heeft de motor veel buitengestaan. Dankzij die moeilijke kleur kun je wel meteen zien of er iets van schade is geweest en er wat is overgespoten bij 'n Futura.

@ Seba$: Heb je nog foto's die je kunt plaatsen van je karwei? Heb wel respect voor je dat je zo'n karwei "effe" aanpakt! :}
 
Laatst bewerkt:
Hier nog wat fototjes dan:

Cilinderkop eraf:

10896873_763197630431922_3326954540805760437_n.jpg


Bij deze klep was de 'lekkage' het duidelijkst zichtbaar dmv het grijze randje op de klep.
62660_763197627098589_5486252865148695263_n.jpg


Klep en klepzitting weer goed schoongemaakt:
10915175_763197633765255_729356755609848756_n.jpg


En de nieuwe klepseal op z'n plek.
10357252_763197730431912_4902489053974045219_n.jpg
 
Waarom niet cilinderkop aan motorblok laten en zuiger in b.d.p. dan kun je volgens mij toch ook klepveren en seals demonteren (klep kan zakken tot bovenkant zuiger).
Zo heb ik het ooit bij mijn Kawa gedaan.
Wel fijn dat foto's plaatst !
 
Kun je dan nog steeds bij de klepzitting? ;)

@Seba$, wat zou de reparatie gekost hebben als het door 'n motorzaak uitgevoerd zou zijn?
 
Waarom niet cilinderkop aan motorblok laten en zuiger in b.d.p. dan kun je volgens mij toch ook klepveren en seals demonteren (klep kan zakken tot bovenkant zuiger).
Zo heb ik het ooit bij mijn Kawa gedaan.
Wel fijn dat foto's plaatst !

In theorie wel, maar het punt is dat je dan de klepzittingen niet schoon kan maken en kan zien hoeveel aanslag er waar in de verbrandingsruimte zit.
En de klepveer indrukken word dan lastig.
Wat ook meespeelt bij de fuut is dat de voorste cilinder redelijk diep tussen de framebalken ligt waardoor je er op die manier eigenlijk niet bij kan..
 
Kun je dan nog steeds bij de klepzitting? ;)

@Seba$, wat zou de reparatie gekost hebben als het door 'n motorzaak uitgevoerd zou zijn?

Dat zou een schatting worden.. afhankelijk van de motorzaak en hun uurtarief etc.

Aan losse onderdelen voor deze klus was ik 240 kwijt -O- en voor de dealer zou het waarschijnlijk 2 dagen kosten, dus 16 x 60(uurtarief?) = 1200

Hoeveel van de uren ze daadwerkelijk doorberekenen bij zulk werk is de vraag, maar olie + bougies + kvs zit hier nog niet bij in. Deze spullen had ik al gehaald ivm onderhoud wat eraan komt, maar da's ook weer 100e
 
Sebas, daar heb je gelijk in, je kunt nu alles netjes doen en er goed bij.
Nog veel sleutel genot en leuk om dit te volgen !
Grt. Henz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan