Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Voor zover ik kan beoordelen idd geheel origineel. Dus eerst de mods checken van de winter. Ga er verder niet al teveel aan aanpassen. Maar de uitlaat zal de eerste investering zijn! Iemand nog iets leuks liggen? Liefst met e-keur, ivm ritjes bij de oosterburen😉
Ik rij met Stainetune met h-pipe zonder E-keur maar wel een geweldig geluid.
 
Laatst bewerkt:
full



Vanavond de kap er eens afgehaald. De drie gele draden zijn voorzien van amp connectoren. De draden worden na enkele seconden behoorlijk warm, en ik meet 7,2V, 8,1V en 11.7V tussen de draden bij 4000rpm. Dynamo defect lijkt mij? En de spanningsregelaar dus ook... De witte stekker, is dat de beruchte bruine stekker?

Vwb. De dynamo, kwestie van nieuwe stator? Of dient er meer vervangen te worden?

Altijd leuk zo'n nieuw Italiaans raspaardje...
 
Laatst bewerkt:
full


Ook nog even links onder de tank gekeken, dit is de beruchte plastic connector? En links daarvan, twee slangen afgedopt met bouten en tyraps. Wat is daar normaal de functie dan van? De vacuüm slangen rechts op de tank zijn dan weer wel in een goede conditie.
 
Zo te zien is er al een en ander geknutseld. De bruine connector is vervangen door die rode AMP stekkers. Koppel alles los en gooi alle rommel er tussenuit. En plaats´n nieuwe connector tussen dynamo en spanningsregelaar. Je kunt zo ook niet betrouwbaar meten. Meet de weerstand anders tussen de gele draden van de dynamo. Volgorde maakt niet uit. Futura´s staan niet bekend om kapotte dynamo´s. Ik heb de bruine stekker vervangen voor ´n Delphi Metripack.

full
 
[afbeelding]


Vanavond de kap er eens afgehaald. De drie gele draden zijn voorzien van amp connectoren. De draden worden na enkele seconden behoorlijk warm, en ik meet 7,2V, 8,1V en 11.7V tussen de draden bij 4000rpm. Dynamo defect lijkt mij? En de spanningsregelaar dus ook... De witte stekker, is dat de beruchte bruine stekker?

Vwb. De dynamo, kwestie van nieuwe stator? Of dient er meer vervangen te worden?

Altijd leuk zo'n nieuw Italiaans raspaardje...

Balen man....

Heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad.
De stator en omvormer vervangen, via via de stator verkregen, maar worden her en der wel aangeboden. De omvormer. FH020AA, heb ik via ebay bij Duitse sloper gekocht komt van een r1200gs.

Meteen maar verse olie en filter doen, heb olie reservoir ontdaan van roest en opnieuw in de verf gezet.

Kreeg de behuizing net langs de koelvloeistof slang. Zal makkelijker gaan als je die ook los haalt. Maar is extra werk.

De witte stekker is niet de beruchte bruine, die is bij jouw dus vervangen door de AMP jes.

De brandstof koppeling heb ik uit GB
Maar heb gehoord of eens gelezen dat men die van triumph ook gebruikt is €5,00.
Dat is 1/8 van wat het mij toen koste.

Zag je post ook op FB daar is onlangs ook al gepraat over de brandstof koppeling

Je bent ook al bekend met de futura website, daar is een wph te downloaden.

Groet
Ronny
 
Laatst bewerkt:
Die vacuümslangoplossing is zeker niet origineel en ook knutselwerk. En afdoppen met bouten? Dat moeten eigenlijk plastic dopjes zijn. Zo te zien zijn ze ook ruim te kort afgesneden, dat heeft weer gevolg voor de motorloop. Met 'n beetje mazzel kun je via 'n Triumph dealer nog 'n koppeling bestellen voor vervanging van de plastic connector. Uit voorzorg zou ik zeker eens naar het linksysteem kijken als ik het knutselwerk aan de bedrading zie. :?
full
 
Zo te zien is er al een en ander geknutseld. De bruine connector is vervangen door die rode AMP stekkers. Koppel alles los en gooi alle rommel er tussenuit. En plaats´n nieuwe connector tussen dynamo en spanningsregelaar. Je kunt zo ook niet betrouwbaar meten. Meet de weerstand anders tussen de gele draden van de dynamo. Volgorde maakt niet uit. Futura´s staan niet bekend om kapotte dynamo´s. Ik heb de bruine stekker vervangen voor ´n Delphi Metripack.

[afbeelding]


Dat is idd een goeie, even de spoelen Ohms doormeten... Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Zal eens googlen op de Delphi connector voor verkrijgbaarheid.
 
Balen man....

Heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad.
De stator en omvormer vervangen, via via de stator verkregen, maar worden her en der wel aangeboden. De omvormer. FH020AA, heb ik via ebay bij Duitse sloper gekocht komt van een r1200gs.

Meteen maar verse olie en filter doen, heb olie reservoir ontdaan van roest en opnieuw in de verf gezet.

Kreeg de behuizing net langs de koelvloeistof slang. Zal makkelijker gaan als je die ook los haalt. Maar is extra werk.

De witte stekker is niet de beruchte bruine, die is bij jouw dus vervangen door de AMP jes.

De brandstof koppeling heb ik uit GB
Maar heb gehoord of eens gelezen dat men die van triumph ook gebruikt is €5,00.
Dat is 1/8 van wat het mij toen koste.

Zag je post ook op FB daar is onlangs ook al gepraat over de brandstof koppeling

Je bent ook al bekend met de futura website, daar is een wph te downloaden.

Groet
Ronny

Fh008aa of fh020aa, zal er eens een opzoeken.

Van welke Triumph is de koppeling? Misschien makkelijker bestellen...
 
Die vacuümslangoplossing is zeker niet origineel en ook knutselwerk. En afdoppen met bouten? Dat moeten eigenlijk plastic dopjes zijn. Zo te zien zijn ze ook ruim te kort afgesneden, dat heeft weer gevolg voor de motorloop. Met 'n beetje mazzel kun je via 'n Triumph dealer nog 'n koppeling bestellen voor vervanging van de plastic connector. Uit voorzorg zou ik zeker eens naar het linksysteem kijken als ik het knutselwerk aan de bedrading zie. :? [afbeelding]

Gevolgen voor de motorloop weet ik niet, hij loopt namelijk erg netjes.

Wat bedoel je met het linksysteem???
 
Gebruik de zoekfunctie in het Aprilia Futura topic. Zoek onder "benzinekoppeling", en doe dat meteen met "linksysteem". Staat genoeg info waar je mee vooruit kunt. Dat die draden warm worden snap ik. Die AMP stekers fungeren als weerstand voor die dunne dynamodraad. Succes!
 
Zo te zien is er al een en ander geknutseld. De bruine connector is vervangen door die rode AMP stekkers. Koppel alles los en gooi alle rommel er tussenuit. En plaats´n nieuwe connector tussen dynamo en spanningsregelaar. Je kunt zo ook niet betrouwbaar meten. Meet de weerstand anders tussen de gele draden van de dynamo. Volgorde maakt niet uit. Futura´s staan niet bekend om kapotte dynamo´s. Ik heb de bruine stekker vervangen voor ´n Delphi Metripack.

[afbeelding]
Wordt jouw motor nooit vies? :?
 
Gebruik de zoekfunctie in het Aprilia Futura topic. Zoek onder "benzinekoppeling", en doe dat meteen met "linksysteem". Staat genoeg info waar je mee vooruit kunt. Dat die draden warm worden snap ik. Die AMP stekers fungeren als weerstand voor die dunne dynamodraad. Succes!


Dat werkt idd goed 😉. Bestelnummer van de benzine koppeling gevonden. Ook info over het linksysteem, hier is nog niets aan gedaan heb ik geconstateerd... Ik las tijdens het zoeken dat sommigen nog een set van die nylon ringen thuis hebben liggen ter overname, iemand nog iets in de aanbieding?

Verder kwam ik in de openingspost nog iets tegen over een benzine pomp mod, u buisje. Hier kan ik op het forum even niks over vinden, ook niet in deel 1. Wat is de bedoeling?

Mijn Dynamo met lopende motor doorgemeten, onbelast. Nu ruim voldoende spanning, over alle draden gelijk. Ook tov massa. Ohms alles 0,3 ohm, bij uitgeschakelde motor uiteraard...

Iedereen natuurlijk bedankt voor het meedenken!
 
Bij mij zijn de gele draden zonder stekker vastgesoldeert (nadat de bruine stekker aan het smelten was.

Als benzinekoppeling heb ik al jaren een (nylon?) hoekje ZONDER koppeling.
Dat Triumph nummer had ik ook graag, meneer BMW heeft ook stalen snelkoppelingen die veel goedkoper zijn, maar niet 90°

EDIT:
Hebbes:
kit, connector, fuel, 10.0,5 part number: T1241285
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een nieuw sealsetje in de koppelingspomp en cilinder van de fuut van een vriend gemonteerd.
Koppelingsdruk werd opeens minder, na monteren voelt de drukopbouw in de hevel weer goed aan.

Tip voor degene die ook nieuwe seals in zn koppelingspomp gaat monteren: snij het tuutje van een kitkoker af op de diameter vd koppelingspomp zuiger. Die 'kegel' druk je tegen de zuiger aan en vervolgens glijd je de seal zo over de piston
 
Dag Allemaal,

Ik zal me even voorstellen, aangezien ik nieuw op het forum ben.
At is de naam woonachtig in het midden van het land, en sinds deze week trotse eigenaar van een Aprilia RST uit 2002.
Helaas nog niet mijn rijbewijs, dus nog tijd om wat te knutselen.
De toerenteller doet het helaas niet. Ik heb de teller Unit er al uit gehaald om te kijken of de wijzer loszit. Helaas was dit niet het geval.....
Waar zou ik het probleem nog meer kunnen zoeken?
Waar zit bv de toerental sensor, wellicht zit daar het probleem wel.
 
goedendag,

Ik heb alleen je naam even gemist :+

Toerental input komt vanuit de ECU.

Verwacht een haarscheur in je printplaat van de teller unit.
 
Dag Bart, het staat er toch echt, At is de naam...


Bedankt voor je antwoordt, is er nog iets aan dat probleem te doen?
Of heb ik gewoon pech gehad? De naald van de teller slaat wel iets omhoog uit bij contact aan. En weer omlaag bij contact uit.

Nog tips voor goed passende spiegels met oké zicht? De orginele zitten er niet meer op en deze zijn niet zo best meer.
 
Inlezen in de topic of zoeken gebruik maken van de zoekfunctie kan vaak snel tot een antwoord leiden, zoals ook voor spiegels, koffers, modus, onderhoud. Probeer eens. 😌
 
Inlezen in de topic of zoeken gebruik maken van de zoekfunctie kan vaak snel tot een antwoord leiden, zoals ook voor spiegels, koffers, modus, onderhoud. Probeer eens. 😌

Denk dat dat ook de reden is dat er geen reactie is, deze vraag is reeds erg vaak gesteld.
 
Ik kon het niet echt vinden. Vandaar mijn vraag. Wellicht niet gedaan genoeg gezocht.
Heb in ieder geval de rsv factory gevonden en besteld.
Helaas doen de toerenteller het nog niet. Ook heb ik een efi -1 melding in die niet weg wil na de mode/set reset. Kan het kwaad als ik de stekkertjes onder het zadel aan elkaar laat zitten? Het is me ook niet duidelijk wat de melding inhoud.
 
Denk dat dat ook de reden is dat er geen reactie is, deze vraag is reeds erg vaak gesteld.
Met de storingen aan de toerenteller heb ik geen ervaring. Met de EFI-1 melding wel.
Die code is voor de throttle position sensor. Het heeft de volgende codes -1, 0, 1.
Basissetting is stand 0. Mijn Futura staat ook op -1. Als je "EFI -1" op Google intikt vind je de benodigde uitleg.

@S(R)avage: ik zag op de foto dat de "koelplaat" van je gelijkrichter verkeerd om zit. :?
 
Laatst bewerkt:
Dank je Blanco, daar kan ik wat mee.
Ik zal de gasklep sensor en de ecu eens bekijken.
Jij rijdt gewoon met deze storing door?
 
Het is geen storing, maar 'n afstelling. Je vind die afstellingsinformatie niet terug in het WPHB.
De afstelling wordt wel weergeven in het EFI meldingsmenu. Hoe is de staat van je connectoren en bedrading?
 
Terug
Bovenaan Onderaan