Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
@S(R)avage: ik zag op de foto dat de "koelplaat" van je gelijkrichter verkeerd om zit. :?

Er ontbreekt ook een gladde alu montageplaat voor de gelijkrichter die tevens als koelplaat dienst kan doen. Bedrading aan de onderkant uitvoeren van de gelijkrichter lijkt mij beter dan bovenop met mogelijk het achterblijven van spatwater tijdens een natte rit.
 
Laatst bewerkt:
Die aluminiumplaat zit er wel op, alleen verkeerd om gemonteerd. Foto ter verduidelijking.
Je kunt de aansluitingen van de spanningsregelaar beter aan de onderkant houden. Maar dikke kans dat de bedrading daarvoor te kort is. :+

full
 
Laatst bewerkt:
Het is geen storing, maar 'n afstelling. Je vind die afstellingsinformatie niet terug in het WPHB.
De afstelling wordt wel weergeven in het EFI meldingsmenu. Hoe is de staat van je connectoren en bedrading?

De bedrading is allemaal niet echt top op de hele motor.
Heb nog wel de bruine stekker links.
Mooi dat het geen storing is maar een afstelling. Ik zal hem binnenkort laten afstellen en na laten kijken. Mijn examen is toch pas 10 januari dus ik heb nog tijd genoeg.
De rsv spiegels zijn trouwens prima. Passen goed.
 
Laatst bewerkt:
Met de storingen aan de toerenteller heb ik geen ervaring. Met de EFI-1 melding wel.
Die code is voor de throttle position sensor. Het heeft de volgende codes -1, 0, 1.
Basissetting is stand 0. Mijn Futura staat ook op -1. Als je "EFI -1" op Google intikt vind je de benodigde uitleg.

@S(R)avage: ik zag op de foto dat de "koelplaat" van je gelijkrichter verkeerd om zit. :?


Hey Blasco, ik zie je bericht nu pas... Ik heb iig de nieuwe sr omgedraaid, draden aan de onderzijde eruit, lijkt me wat beter. Ik zal de plaat van de week eens omdraaien, sr moet er toch nog even af want ik heb geen geleidingspasta meer.
 
De uitgaande bedrading wordt dan ook niet afgeklemd door die rand van de alu-plaat. :+
Er hoeft overigens niets onder de spanningsregelaar. De spanningsregelaar zit `koud`op de alu-plaat.
 
Ik zou die loze bedrading naar de geleikrichter wat beschermen tegen trillingen om te voorkomen dat de isolatie door gaat schuren tegen de metaaldetector. Een stuk slang of wat tape. Omdat de gele bedrading warm kan worden, zou ik die niet samen bundelen met de 12 V DC bedrading.

Als ik het verlengen van de bedrading zo zie heb ik mijn vraagtekens. Ben meer van het gebruik van een SH020 of SH008 met wat automatisering waterdichte kwaliteitskenmerk van fukuwara, zodat het ook weer makkelijker demonteerbaar is bij kluswerkzaamheden. Heb er al eens wat foto's en links van gepost op de futura Facebook pagina. Maar goed, ieder op zijn manier aan het repareren.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het verlengen van de bedrading zo zie heb ik mijn vraagtekens. Ben meer van het gebruik van een SH020 of SH008 met wat automatisering waterdichte kwaliteitskenmerk van fukuwar..
Furukawa ;)
Eh, ja, is beter, moet je wel kunnen crimpen. Of gekrimpt kopen en dan toch solderen B|
 
Ik zou die loze bedrading naar de geleikrichter wat beschermen tegen trillingen om te voorkomen dat de isolatie door gaat schuren tegen de metaaldetector. Een stuk slang of wat tape. Omdat de gele bedrading warm kan worden, zou ik die niet samen bundelen met de 12 V DC bedrading.

Als ik het verlengen van de bedrading zo zie heb ik mijn vraagtekens. Ben meer van het gebruik van een SH020 of SH008 met wat automatisering waterdichte kwaliteitskenmerk van fukuwara, zodat het ook weer makkelijker demonteerbaar is bij kluswerkzaamheden. Heb er al eens wat foto's en links van gepost op de futura Facebook pagina. Maar goed, ieder op zijn manier aan het repareren.


De bedrading is idd wat netter afgewerkt na de slodeer werkzaamheden. Alles getaped (12v afzonderlijk van de drie gele draden). Overigens is er niets verlengd. Gewoon de stekkers geknipt, krimpkous geplaatst en gesoldeerd. Draden zijn lang genoeg hiervoor en was niet van plan om deze wekelijks te demonteren haha
 
De beruchte bruine stekker heb ik destijds vervangen door deze:

full


Ik vind het handiger dat ik het snel weer los kan halen indien nodig.

@Motorat: welk bouwjaar is je Futura? Heb jij 'm zelf al uitgerust als toerbuffel? Handvatverwarming, GPS plek en koffers. Of zo gekocht?
Lopen je gaskabels nu zo strak om je contactslot heen? :?
 
Laatst bewerkt:
Hij is van 2002. Heeft 36000 gelopen, maar ik vermoed wel meer...
Alles zat er al op toen ik hem kocht. Die verwarming werkt echt goed.
Die kabels zitten met een klip zo vast. Geen idee of dat zo hoort.
Heb alleen de spiegels inmiddels vervangen. Voor de RSV factory, ziet er beter uit.

Ik ben heel internet nog aan het afstruinen voor het toerenteller defect. Helaas nog zonder resultaat.
Iemand nog een tip? Het lijkt erop dat de ecu al eens open is geweest.
 
Dash repair topic over reparatie en 3 verschillende mogelijkheden. Blijkbaar werkt methode 2 het makkelijkst volgens de schrijver http://www.apriliaforum.com/forums/content.php?41-Futura-and-Caponord-dash-repair

Alternatief is de print sturen naar Carmo in Helmond NB voor reparatie https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=493_1351_1354 en zie specifiek Futura dashboard https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=493_498_3034_3165

Of bij Kadir Ka in Amsterdam (Als ik zijn naam goed schrijf) hier op het forum en Ronnie heeft ook wat gepost, pag 26 in deze topic.
 
Laatst bewerkt:
Dash repair topic over reparatie en 3 verschillende mogelijkheden. Blijkbaar werkt methode 2 het makkelijkst volgens de schrijver http://www.apriliaforum.com/forums/content.php?41-Futura-and-Caponord-dash-repair

Alternatief is de print sturen naar Carmo in Helmond NB voor reparatie https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=493_1351_1354 en zie specifiek Futura dashboard https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=493_498_3034_3165

Of bij Kadir Ka in Amsterdam (Als ik zijn naam goed schrijf) hier op het forum en Ronny :+ heeft ook wat gepost, pag 26 in deze topic.



welke pagina is dan wel afhankelijk van je instellingen, maar normaal staat die op 25 post/pagina en dan kom je idd op pag 26 bij mijn post over dashboard reparatie.
Maar je kunt ook op onderstaande link klikken
Ronny Rabbelaar in "Aprilia RST1000 Futura Deel2"

daar staan 2 reparaties geillustreerd
Bij mij functioneerde er meer niet dan alleen de toerenteller.

btw, vrijdag ruil ik mijn Fuut in......
 
Bedankt voor alle tips en meedenken!

Het dashboard repareren volgens de methode van Ronny Rabbelaar en die van het Apriliaforum zal denk ik niet helpen. Die zijn volgens mij voor het geval je geen stroom meer hebt.

De tip van Kadir Ka is wel een goede. Ik zal eerst eens kijken of er wel een signaal bij het dashboard komt. Ik heb totaal geen verstand van electriciteit. Ik ben wel handig, maar stroom daar snap ik niks van. Als ie het weer doet laat ik het weten!
 
Kijk eerst je connectors eens na achter het dashboard en eventueel inspuiten met wat wd40 tegen vocht voordat je het hele dashboard los trekt. Zit de naald wel vast op de as? Komt ook vaker voor. Lijmen met wat secondenlijm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan