Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
OK, jammer. Ik ga wel op zoek naar een rsv kroonplaat, die moet toch gewoon passen? Of is de hoek van de vork poten net anders? De klemmen en een stuur kun je overal kopen. Leidingen moet ook wel lukken. Past het overigens zonder de topkuip te verzagen?

RSV kroonplaat past niet 1 op 1!

Je stuuruitslag is lager omdat de afstand vanaf de poten naar je balhoofd kleiner is.

Als je hem vervangt voor een RSV exemplaar, dan ook de onderste kroonplaat meenemen + een setje rsv poten (andere dikte poot).
 
RSV kroonplaat past niet 1 op 1!

Je stuuruitslag is lager omdat de afstand vanaf de poten naar je balhoofd kleiner is.

Als je hem vervangt voor een RSV exemplaar, dan ook de onderste kroonplaat meenemen + een setje rsv poten (andere dikte poot).

Dan moet je ook weer een seje remschijven mee nemen in de aanpassing, van 300 naar 320 mm in diameter passend bij die RSV voorvork. Al met al best wel een prijzige modificatie. Voorpoten en kroonplaten 350-500 Euro, remschijven 200-300 Euro, Remklauwen kun je wel hergebruiken. Daarnaast zijn de voorpoten van de RSV / Tuono korter dus je zet de motor ook nog meer op de neus. Stuurt hij wel scherper van maar kan er ook onrustiger van worden. Zit je weer aan een stuurdemper van een RSV of Tuono kost ook weer 250-350 Euro. Denk dat een SBK stuur monteren op de bovenste kroonplaat met verlengde leidingenv oor rem en koppeling een stuk eenvoudiger en goedkoper is. (Circa 420 Euro) APRILIA RSV Mille R 2001 RP Spiegler Superbike-Kit Comfort
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, heb ergens gelezen dat als je de voortandwiel van de fuut verandert van een 16 tands naar een 15 tands, je meer trekkracht hebt vanuit stilstand. Iemand enig idee hoe dit kan en of dit klopt?
Schijnt dat je dan wel in moet leveren op max snelheid van de fuut, maar je bent wel sneller weg bij de stoplicht en het rijdt daardoor wel sportiever dus.

Anyone?? :]

Wil je eens spelen met tandwielen en verhoudingen en de gevolgen voor de eindsnelheid, gebruik dan de gear commander software, Zie Gearing Commander ⚙ Dan zie je de standaard af fabriek tandwielenset en wat er gebeurt als je gaat modificeren met voor en / of achter tandwiel. Succes.

Via sprocket calculator krijg je deze resultaten, met daarin ook de trekkracht invloed.

Front Rear Ratio Torque Speed
15T 41T 2.73 +1.7% -1.7%
15T 42T 2.80 +4.0% -4.0%
15T 43T 2.87 +6.3% -6.3%
15T 44T 2.93 +8.4% -8.4%
15T 45T 3.00 +10.4% -10.4%
16T 41T 2.56 -4.9% +4.9%
16T 42T 2.63 -2.4% +2.4%
16T 43T 2.69 AF FABRIEK LEVERING
16T 44T 2.75 +2.3% -2.3%
16T 45T 2.81 +4.4% -4.4%

Hoe dit kan? Is natuurlijk een stukje wis en natuurkunde wetten. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Kijk, nog een heel verschil dus de kroonplaat van de rsv TOV de kroonplaat van de fuut. Ik denk dat ik het dan maar laat zoals het is. Heb geen zin om er ongeveer €500 aan uit te geven om er een ander stuur op te zetten. Ik heb mezelf nog niet verdiept in die materie, maar het leek mij logisch dat aprilia dat allemaal een beetje gelijk zou houden ivm de kosten. Niet dus! Ik laat het lekker zoals het is, zit zo ook prima 😎
 
Ik ga komende zaterdag langs bij Stanleybobly voor een nieuwe mapping op de fuutje. Verder is mn fuut omgewaaid tijdens de storm van afgelopen week.. hele zijkant bekrast :(

Morgen worden er nieuwe michelin pilot road 4 banden op gezet en gaat de voortandwiel van 16 naar 15 gaats :)

Ik ben beniewdddd
 
hallo.

na 6 jaar wilde ik eens wat anders, mijn huidige motor is snel,betrouwbaar,kilometervreter,mooi,comfortabel maar ook beetje saai.

alles gaat veel te makkelijk tijdens een rondje gummen of gewoon toeren, 50km voelt zelfde als 200km op zo'n ding
mijn huidige motor is trouwens een blackbird met 115.000km

na wat op internet en met name youtube videos kwam ik een futura tegen.
erg mooie motor en geen 13 in een dozijn.

dat ie minder snel en minder betrouwbaar is dan een blackbird dat snap ik.

mijn vraag is hoe sportief rijd zo'n futura in bijvoorbeeld een haarspeldbocht of lange doordraaier?
hoe is de druk op de polsen na 2 uurtjes rijden ( op blackbird veel last van )
pas ik er op met 1,95cm en 110kg

waar ga ik op vooruit en waar op achteruit bij aanschaf van een 4cil naar 2cil
nog nooit 2cil gereden trouwens

ik lees dat veel mensen hem vergelijken met een vfr800 ( zat ik ook aan te denken, ook mooie motor )
 
Laatst bewerkt:
Hoi gerkenator,

Het verschil in vooral rijbeleving zal erg groot zijn. Gelijkmatige viercilinder versus "stampende" tweecilinder. Dat de Aprilia Futura of Italiaanse motoren minder betrouwbaar zijn, vind ik wel meevallen. Er zijn wat aandachtspunten en zwakheden in ontwerp. Maar andere merken hebben dat ook. Kijk ter info eens in het KTM 1290 Super Duke GT topic. Wat je zoal mee kunt maken met 'n bike van zo'n €23.000.

Qua rijden kun je zowel sportief als op tourgebied ruim uit de voeten met de Futura. En dat houd je als het op comfort aankomt erg lang vol. Zelf ben ik ook 1,95cm en vind de Futura zeer comfortabel. De VFR800 lijkt wel wat op de Futura maar oogt wat saai. Veel succes met de keuze.
 
....uit eigen ervaring, de VFR is een stuk sneller (ondat je niet voelt dat je hard gaat)
En ja, dat kan saai zijn.

Ben benieuwd wat je zegt na een proefrit met een futura, ik denk dat hij sportiever is als een blackbird, maarja, nog geen blackbird gereden hé.
Zadel en beenhouding zijn bij de futura geschikt voor de lange afstand, ik vond het stuur wat ver voren, maar ik ben 10cm korter dan jij, moet je dus zelf voelen.
Met het superbikestuur heb ik ook na een dag geen probleem met de polsen.
 
Futura is ook meer wendbaar zonder rechtuitstabiliteit te verliezen op het rechte eind. Ik verwacht dat hij lichter aanvoelt dan een blackbird.

Voor mijn gevoel oogt een vfr800 kleiner dan een fuut, maar dat weet ik niet.

in de categorie stampende 2cilinder is de futura wel een hele makke.
Ik denk dat je vooral verstelt staat van het koppel dat hij onder levert en de eind knal die hij geeft vanaf circa 7000toeren, daar waar de blackbird in toeren dus net van start gaat.

Maak een proefritje en beslis dan verder.
Hier in Soest staat er 1 tekoop van een maat van mij. (zilveren).
 
de blackbird zit qua rijden tussen een fireblade en pan european in denk ik.
een erg gemakkelijke toerfiets, die ook erg hard kan ook in bochten, mits je vering goed is.

ik hou met gemak de r1 gsx1000 en fireblades bij door mijn 22 jaar motor ervaring, maar een goede rijder op een snelle lichtere 1000 dan verlies ik gewoon in de bochten dat mag duidelijk zijn.

ik mag zelf graag onder in de toeren rijden en schakel dus erg weinig, een schop onder je kont krijg je niet laag in toeren maar hij komt wel erg snel van zijn plek alleen erg linear qua opbouw.
toch 127nm en 164pk dus het wil wel.

de schop onder de kont komt idd bij 6000 toeren maar dan rijd je ook al illegale snelheden.

ben wel erg nieuwsgierig hoe een twin rijd, ook al is dit een makke twin uit het rijtje
 
Even een update:
Mijn fuut heeft nu michelin pilot road banden. Echt een aanrader, goede wegligging, ook in de bochten, glijdt niet weg. Goede grip op nat wegdek ook!

Daarnaast heb ik dr ook voorzien van een 15 tands front tandwiel . Trekt lekkerder op bij lagere toerentallen, ook een aanrader!

Echter ik loop tegen een probleem aan... De temperatuur die nu wordt aangegeven als de motor warm is, is 110 graden C tijdens het rijden en zodra ik even stop langs de weg en ik laat hem stationair draaien dan piekt hij naar 225+..

Iemand enig idee hoe dit kan? Dit is pas gebeurd sinds de nieuwe tandwiel.. Daarvoor draaide die keurig 80 graden of iets lager zelfs...
 
Laatst bewerkt:
Even een update:
Mijn fuut heeft nu michelin pilot road banden. Echt een aanrader, goede wegligging, ook in de bochten, glijdt niet weg. Goede grip op nat wegdek ook!

Daarnaast heb ik dr ook voorzien van een 15 tands front tandwiel . Trekt lekkerder op bij lagere toerentallen, ook een aanrader!

Echter ik loop tegen een probleem aan... De temperatuur die nu wordt aangegeven als de motor warm is, is 110 graden C tijdens het rijden en zodra ik even stop langs de weg en ik laat hem stationair draaien dan piekt hij naar 225+..

Iemand enig idee hoe dit kan? Dit is pas gebeurd sinds de nieuwe tandwiel.. Daarvoor draaide die keurig 80 graden of iets lager zelfs...

Heeft vast niet met je tandwiel te maken 😉. 225 graden zal het niet zijn, dan is je blok al lang naar zijn grootje denk ik. Misschien een defecte sensor? Stekkertje los of een draadbreukje ergens? Italiaanse electronica....
 
Is dat echt direct na de tandwielwissel gekomen? Zijn er nog andere dingen gedaan? Ik heb zelf wel een paar keer gehad dat ik met het oplossen van het ene probleem zelf het andere veroorzaakte doordat ik per ongeluk iets los had getrokken of er een zekering kapot was gegaan.

De mijne geeft normaal 170 graden Fahrenheit aan, met max zo'n 215 (100 Celcius). 125 Celcius is dus echt flink te warm. IK zou er niet mee rijden zo, dat levert schade op.

Omdat je motor ook tijdens het rijden te warm wordt denk ik niet dat je ventilatoren stuk zijn. Ik zou dan kijken naar: te weinig koelvloeistof, waterpomp werkt niet goed (iemand een idee hoe te checken, anders dan door de aftapbout los te draaien en (even) de motor aan te zetten), thermostaat kapot (al blijft ie dan meestal juist open staan) of de radiateur is beschadigd of verstopt. Had de motor lang stilgestaan van de winter?

Succes ermee.
Levoi
 
Laatst bewerkt:
Top van RSV met 16 tandjes is van fabrieksaf 239 heb ik gelezen. Waar haal je die dempers vandaan? Ik ben op zoek naar dempers die voor een wat dieper geluid zorgen, alleen kan ze nergens vinden.. zelfs een bedrijf ingeschakeld die uitlaten op maat maken. Zij geven ook aan dat de fuutje een speciale fiets is en ze niet weten of ze een dieper geluid kunnen garanderen..

Enig idee waar ik dempers kan bestellen of van iemand mag overnemen en wat er dan moet worden veranderd voor een zwaarder geluid?

Ik heb deze dempers liggen, geven een zwaar geluid *D
Passing op de voorbochten is niet helemaal gas dicht, voor het mooie zou daar een busje opgezet moeten worden.

6 tientjes

full

full
 
Ben ook benieuwd..

Even een andere vraag.. Iemand ervaring met het laten vervangen van de waterpomp van de futura? Waar en hoeveel het ongeveer kost?
 
Geen ervaring, maar is ie kapot? Hoe heb je dat ontdekt? Afhankelijk van wat
er precies kapot is, oilseal/mechanical seal, lijkt het me wel 'n klus die je zelf kunt doen.
Als het de water pump shaft is, vraagt het wat meer kennis en kunde. *D
 
Laatst bewerkt:
Bij kadir geweest. Thermostaat vervangen, nieuwe buisjes maar dat mocht allemaal niet baten ... Dus kadir dacht zelf ook aan een kapot te sensor maar waarschijnlijk nog eerder een kapotte waterpomp...

Iemand enige kennis en kunde en tools om dit voor mij op te lossen ? Uiteraard tegen vergoeding... Anders morgen maar Roké bellen en kijken wat zij ervan vinden....
 
Was dat naar aanleiding van die oplopende temperatuurwaarde? Als de motor stationair loopt en de ventilatoren slaan aan, loopt de temperatuur dan verder op? Wanneer is er voor het laatst koelvloeistof ververst? Gezien de constructie van de waterpomp moet je bij 'n defect meerdere problemen zien. :?
 
Dat was inderdaad naar aan leiding van de stijgen de temperatuur. Koelvloeistof een week of 2 geleden ververst en idd bij stationair loopt temp verder op tot ERR... Tijdens het rijden 80km + daagt hij dan naar 110 graden en blijft daarop
 
Weet je zeker dat je geen luchtbel in het systeem hebt zitten? Motor na verversing goed warm laten draaien en weer bijgevuld na eerste keer weer warm draaien? Op de zijstandaard helpt want dan is het hoogste punt van je koelsysteem van de radiator aan de kant van het expansievat. Wat dan nog blijft is wat er eventueel nog in de leidingen zit.

Ook zorgen dat er geen lucht zit in de overloop naar het expansievat naar het systeem zodat hij lucht trekt bij uitzetten en krimpen van het vloeistofniveau door temperatuurverschil? Dat is het dunne slangetje net onder de vuldop.

110 Graden is geen probleem, gaat niet koken omdat het systeem onder druk komt te staan dus koeling blijft. Volgens mij gaat de ventilator pas aan bij 107 of 109 graden standaard in het management. Maar dit is van zelf in te stellen via Tune ECU, heb die van mij naar 97 graden gezet. Maar ik gebruik dan ook Evans Cool in mijn systeem en niet een koelmiddel op waterbasis.
 
Laatst bewerkt:
Bij een 2004 rsv heb ik wel eens de kvs temp sensoren vervangen omdat die defect waren.
Als het blok daadwerkelijk 110 graden word moet je dat aan de stralingswarmte wel voelen en/of meten met een laserthermometer.

Het is redelijk gebruikelijk om na het verversen vd koelvloeistof hem na verloop van tijd nog 1 of 2 keer bij te vullen aangezien er in 1e instantie altijd wat lucht in het systeem blijft hangen.
 
Kan ook zijn dat er door een tekort aan koelvloeistof (door lucht insluiting) er geen stroming kan worden gemaakt door de pomp. Koelwater blijft dan staan ind e radiator maar komt niet over het hoogste punt heen. Maar dan zou je dit wel moeten merken. Er gaat ongeveer een 2,5 ltr. in, heb je veel minder gebruikt bij het vullen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan