Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Als het goed is krijg ik de ringetjes morgen binnen, DJBarthezz had me al een PM gestuurd over dat ie ze wilde hebben, kunnen andere geïnteresseerden dat ook doen?
Top!!

De ringetjes reduceren de speling van de 'dogbone' op de asjes van het linksysteem, hierdoor blijven de keerringetjes heel wat er voor zorgt dat het vet in de lagers van het linksysteem blijft zitten. Meeste fuuts met 30K + op de teller zonder deze mod, hebben verroeste/vastzittende lagers wat resulteert in 'slechte achtervering'.
Heb je toevallig een link voor nieuwe lagers?
Doorsmeren/vervangen vd lagers en plaatsen vd ringen merk je meteen door beter aansprekende achtervering.
Vervangen van de slappe achter veer ook! makkelijk klusje gelijk.


Wat betreft die toeter.
Ik heb zo'n zelfde model als DJBartezz, ik heb de 'originele' stebel nautilus.
Geloof me, als je een goede toeter heb gebruik je hem vaker om de slapende automobilist/fietser/voetganger wakker te maken.
Mijne zit achter het zijkapje links naast het dashboard.
Goeie plek! zit de mijne ook.

Ik heb bij m'n vriendin dr fuut laatst een autotoeter geplaatst, modelletje 'slakkenhuis' iets minder hard maar wel een stuk compacter.
Op dr vorige fuut had ze een luchthoorn met 2 losse toeters, ook erg effectief en goed weg te bouwen achter de rechter zijkap, omdat het 3 redelijk compacte onderdelen zijn (compressor en 2x toeter).

Voor alle fatsoenlijke toeters geldt wel dat je ze met een relais moet monteren :)
Altijd een Relais! Originele toetert is op 10a afgezekerd. Elke andere is zwaarder dan 10a.
 
Ik heb mijn eigen lagers destijds origineel besteld, lagers iets van 7euro p.s. en keerringen iets van 6euro p.s.

Aangezien de originele lagers geen kooi hebben vallen alle naadjes eruit zodra je het asje eruit trekt en dr niet genoeg vet op het lager zit, dat is wel een nadeel.

Voor m'n vriendin dr fuut heb ik lagers met een kooi gemonteerd + keerringen vd lokale metaalboer. Kostte me de helft.
Nadeel van de kooilagers is dat ze een kleiner contactoppervlakte met het asje hebben, dus meer puntbelasting op het asje.
Als je veel met duo rijd / 120kg+ bent of veel met volle bepakking rijd is het beter om de kooi-loze lagers te monteren, anders voldoen die met kooi prima.
 
De lagers met kooi zijn neem ik aan gemaakt van een hardere metaal soort?
Zodat de hogere puntlasten uit de lager rollen geen probleem mogen zijn?
Hoeveel rollen scheelt het? 2? 17 ipv 19?
Dan ga ik voor de kooi! Beter te vetten en te monteren.

Ik hoor het wel als de ringen binnen zijn.
 
DJ_Bartezzz & Seba$ bedankt voor het advies. Heb tot nu toe veel baat gehad bij 'n goed afgestelde lichtbundel. ;)
 
Toch niet in racing blue die vacuum slangetjrs nu })
Zoald die fuut van mij :P [afbeelding]

Waar heb je die hippe blauwe slangetjes vandaan? Siliconen?

Ik merk toch dat de ouderdom vd slangetjes toe begint te slaan..
Bij alle 3 de fuut's thuis was dr wel een slangetje gescheurd of afgebroken..

Zelfs bij de 'nieuwe' rode uit 04 met naar 16k op de teller was het drain slangetje van de luchtfilterbox afgebroken..
Ook slangetjes die gebroken/gescheurd waren en ik had ingekort zijn gewoon weer opnieuw gescheurd..

Tijd voor vervanging dus
 
Kilometer zegt niks. Het is de ouderdom dat ze beginnen af te brokkelen of scheuren......

Heb ze van ebay.co.uk

Zijn bestemd voor in de autosport . alle kleuren van de regenboog leverbaar en idd. Ze zijn van siliconen.
Bestendig tegen olie. En 180 graden......
Dus kan weer makkelijk 10,jaar mee :W
 
Laatst bewerkt:
Heb die van mij in het voorjaar gecheckt en vervangen. Er waren er ´n aantal gescheurd en eentje was afgebroken. Op zich wel vreemd dat te ontdekken omdat de motor in onderhoud was bij ´n officiële Aprilia dealer. Het heeft volgens mij niet zoveel met kilometers te maken. Meer met kwaliteit van het materiaal en de temperatuur waaraan ze worden blootgesteld.
 
Kilometer zegt niks. Het is de ouderdom dat ze beginnen af te brokkelen of scheuren......

Heb ze van ebay.co.uk

Zijn bestemd voor in de autosport . alle kleuren van de regenboog leverbaar en idd. Ze zijn van siliconen.
Bestendig tegen olie. En 180 graden......
Dus kan weer makkelijk 10,jaar mee :W

Weet je nog zo 123 welke je toevallig besteld hebt?
Aangezien de originele waarschijnlijk wat vervormd zijn kon ik de precieze maat niet bepalen..
6mm id x 11mm od is volgensmij de maat welke goed zou moeten passen?

Ik had tijdelijk een stukje benzineslang op 1 vd aansluitingen gezet, 1mm wanddikte, maar die word aardig vervormd door het vacuum+warmte zag ik al..

Silicone Vacuum Hose Turbo Dump Radiator Rubber Air Vac Pipe Auto Silicon Tubing | eBay
 
Sebas ik zou niet meer weten welke koper het was. İs al meer dan een jaa r geleden.... :?

Even wat anders :
Vandaag voor het eerst de Futura gestart na 3 maanden uit zijn slaap gehaald uit de garage.
Ding start in 1, keer :Y

Nog even gecontroleerd wat de laadspanning was (heb de R1 mosfet dikke versie FH011 regelaar).:
14,6V 8-)
Just Perfect :W :9~
 
Ringen binnen! Bedankt Sebas!! :)

Ik heb ook van die vacuum slangen besteld. Werken nog perfect.
Zal even terug zoeken waar ik die besteld heb..
 
Sebas ik zou niet meer weten welke koper het was. İs al meer dan een jaa r geleden.... :?

Even wat anders :
Vandaag voor het eerst de Futura gestart na 3 maanden uit zijn slaap gehaald uit de garage.
Ding start in 1, keer :Y

Nog even gecontroleerd wat de laadspanning was (heb de R1 mosfet dikke versie FH011 regelaar).:
14,6V 8-)
Just Perfect :W :9~~

Is 14,6v niet aan de hoge kant? Ik houd als 'gezonde' buitengrens altijd 14,5v aan.

Ik heb al wat besteld met 2,5mm wanddikte dus 6mmx11mm dat komt het dichtst in de buurt bij de maat vd orginele :)

Van het weekend een weekendje duitsland met 3 futura's :]

@ DJ bartezz, mooi dat je de ringen binnen hebt :) Mijne ga ik binnenkort ook ook op de fuut van m'n vriendin monteren.

Gister op dr fuut een nieuwe goude pimp kettingset gezet, de originele was niet goed gesmeerd en had een paar harde punten (met 16k op de teller). Roest kwam uit de schakels zelf zetten dus het was afwachten wanneer die de geest zou geven.. Bovendien reed de motor daardoor erg schokkerig.
 
Futuristen: wil aan de gang gaan met het onderhoud van mijn ketting. Omdat ik het bekende witte S100 kettingvet gebruik heb ik bij die fabrikant gekeken wat het advies rondom reiniging is. Na het gebruik van hun kettingreiniger is het advies de ketting af te spoelen met ´n waterstraal. Na wat lees en zoekwerk blijkt dat veel fabrikanten, zowel motor- als kettingvetfabrikanten dat ook adviseren. Welke reinigingsmethode passen jullie toe? :?
 
Kettingklus ook weer klaar. Die S100 kettingreiniger werkt echt goed, nabehandelen met diesel gaat prima. Wat is jullie ervaring met kettingen? Er ligt nu 'n RK 525 XSO op en ik vind 'm erg roestgevoelig. Na het schoonmaken viel me ook op dat er X/O ringetjes beschadigt waren in de ketting. Ketting wordt schoongemaakt met middelen speciaal voor dit type ketting en ik smeer de ketting met S100. :?
 
Kettingklus ook weer klaar. Die S100 kettingreiniger werkt echt goed, nabehandelen met diesel gaat prima. Wat is jullie ervaring met kettingen? Er ligt nu 'n RK 525 XSO op en ik vind 'm erg roestgevoelig. Na het schoonmaken viel me ook op dat er X/O ringetjes beschadigt waren in de ketting. Ketting wordt schoongemaakt met middelen speciaal voor dit type ketting en ik smeer de ketting met S100. :?

Tja.. sinds ik een osco heb en smeer met kettingzaag olie wil ik nooit meer aan het spuitbussenvet. Het is gedoe, je ketting trekt allemaal troep aan, schoonmaken van ketting en achtervelg, ophoping van vet en rotzooi bij het voortandwiel en een ketting gaat minder lang mee dan met een smeersysteem.

Ik heb m'n ketting er nu 40k onder liggen en nog steeds geen last van harde stukken, roest, overmatige slijtage of kapotte o-ringen *D

Kijk even naar je kettingspanning als je aan het achterwiel draait, blijft deze gelijkmatig of komt de ketting strakker en slapper te staan tijdens het draaien? als dat het geval is zitten er harde stukken in je ketting (omdat het vet uit de ketting is door bv kapotte o-ringen) en is het eigenlijk een aflopende zaak
 
Tja.. sinds ik een osco heb en smeer met kettingzaag olie wil ik nooit meer aan het spuitbussenvet. Het is gedoe, je ketting trekt allemaal troep aan, schoonmaken van ketting en achtervelg, ophoping van vet en rotzooi bij het voortandwiel en een ketting gaat minder lang mee dan met een smeersysteem.

Ik heb m'n ketting er nu 40k onder liggen en nog steeds geen last van harde stukken, roest, overmatige slijtage of kapotte o-ringen *D

Kijk even naar je kettingspanning als je aan het achterwiel draait, blijft deze gelijkmatig of komt de ketting strakker en slapper te staan tijdens het draaien? als dat het geval is zitten er harde stukken in je ketting (omdat het vet uit de ketting is door bv kapotte o-ringen) en is het eigenlijk een aflopende zaak
Bij het schoonmaken van de kettingloop; framedeel, achterbrug en kettingwiel voor, kwam ik veel steentjes tegen, vastgekoekt in kettingvet. Ketting is nu weer schoon, mooi op spanning en vertoond verder geen mankementen anders dat wat beschadigde ringetjes. De planning is dat er toch ´n nieuwe op gaat. Ketting ligt er overigens nu zo'n 8000km op.
 
Iemand nog interesse in een Aprilia Futura?
Bouwjaar 2002
Km stand: 59xxxkm.
1000km geleden grote beurt met oa:
powercommander 3 en afgesteld.
alle kleppen gesteld.
Alle mods zijn uitgevoerd.
Heeft een nieuwe benzine druk slang van Stanley.

Vraagprijs 2850,-
$_84.JPG
 
Zo, vandaag de fuut zijn beurt gegeven. Rem- en koppelingsvloeistof had ik eerder dit jaar al vervangen. Vandaag olie ververst, oliefilter vervangen en luchtfilter schoongemaakt. Er zijn echter een aantal dingen die mij opvielen. Volgens mij zit de originele 'quick-disconnect' brandstofkoppeling er nog op, deze kan ik beter vervangen heb ik begrepen. De bruine stekker was al verwijderd bij de spanningsregelaar (draden zijn doorverbonden). Wel lijkt het nog de originele spanningsregelaar te zijn. De vaccuumslangen lijken nog OK.

Ik wil graag nog de servicemelding uit mijn dashboard halen, maar de instructies lijken niet van toepassing op mijn bedrading (andere kleuren, zie foto's). Zie instructies hier: http://www.apriliafutura.co.uk/workshop/servicing/service-light-re-setting/. Heeft iemand tips?

Mis ik verder nog iets qua veelvoorkomende problemen?

IMAG0848.jpg


IMAG0854.jpg


IMAG0859.jpg


IMAG0860.jpg
 
Het lijkt erop of de StanleyBobly modificatie is uitgevoerd, maar dan anders. Die stekker bij de spanningsregelaar zou ik sowieso vervangen voor 'n Metri-Pack 630. Die zijn daar zeer geschikt voor. Als je er 'n andere spanningsregelaar tussen zet kun je die geelgroene en rode draad er ook tussenuit halen. En waar komt die bruine draad toch vandaan?
 
De quick coupling zijn al een keer vervangen. Maar weer in het plastic.
Te zien aan de wurgklemmen...


k zou die wurgklemmen niet gebruiken daar.
Spanningsregelaar zou ik vervangen door een mosfet en i.d.d. wat blasco zegt stekkers solderen op waterdichte metripacks stekkers gebruiken.

Vacuum slang is echt aan vervanging toe gezien de kleur .......

Kijk ook naar de 2 open nippels aan de onderkant van de pompplaat
 
Laatst bewerkt:
De twee stekkers onder je zadel verbinden.
Contact aan
Je zal de efi teken zien. En daarna -1 of andere code... Gelijk Mode knop ingedrukt houden
Terwijl je dit ingedrukt houd. Set knop ingedrukt houden samen met de Mode en wachten..............

Service zal verdwijnen. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan