snelheid/vermogen cbx550f2

Pau1p

MF'er
31 mei 2011
40
0
Vorige week heb ik een nieuwe motor gekocht: een Honda CBX550F2 '85. Prachtige motor, rijdt heerlijk. Als ik op bikez.com kijk zijn er twee varianten: een met 50pk(reduced effect) en een met 60pk.

Nu staat op mijn kentekenbewijs dat ik 37 kW heb, en dus de 50pk variant heb.
Als ik naar de overige specificaties kijk, dan lijkt vrijwel alles identiek. Is dit exact hetzelfde motorblok? En de vraag is dan: kan ik die 10 pk makkelijk vrijmaken en zal je er veel van merken?


Aanleiding dat ik dit wil weten is dat de top op de snelweg ongeveer op 145-150 km/u ligt rond 7/7,5k toeren. Dit viel mij enigszins tegen.

Ik heb 0,0 verstand van motoren, maar zijn er makkelijke wijzigingen te doen waarmee ik zonder verstand van motoren en met een wph (die krijg ik nog) het vermogen/ de topsnelheid kan verbeteren? Heb al gezocht op het forum maar ik kan moeilijk inschatten wat voor mij makkelijk te doen is, en wat een stuk meer inhoudelijke kennis vereist.

Bedankt
 
In de jaren '80 werden in Duitsland veel motoren met 50 pk verkocht ivm de goedkopere verzekering.
Destijds werd de Drosselung (afwurging) vaak met andere nokkenassen gedaan, hoewel ik dat van dit model niet zeker weet. Nokkenassen zijn erg duur.
Een top van 150 is wat weinig, zelfs voor 50 pk.
Check ook carburatie, luchtfilter, bougies.
 
Aanleiding dat ik dit wil weten is dat de top op de snelweg ongeveer op 145-150 km/u ligt rond 7/7,5k toeren. Dit viel mij enigszins tegen.
Zelfs de 50 pk versie heeft volgens je link het topvermogen bij 8500 toeren, de ongeknepen bij 10.000. Als jouw motor belast niet boven de 7500 uit wil heb je daar je probleem. Vergomde carburateurs zouden mijn hoofdverdachte zijn. Andere vormen van eventueel achterstalling onderhoud zijn potentiële medeplichtigen.
 
Mijn 25kw fiets (34PK) deed nog 160...
Met 35kw mag toch wel iets harder kunnen.
Wat Dutch zei: Kan liggen aan achterstallig onderhoud.

Kijk trouwens even naar de tandwielen, kan zijn dat de vorige eigenaar een andere vertanding heeft gekozen...
 
Bedankt voor de tips.
Eerste wat mij te doen staat is dus tandwielen controleren en carb onderzoeken op extra rubbers of viezigheid/vergomming? En is zo'n prop in de uitlaat makkelijk te vinden? En wat is een normale vertanding?
 
Bedankt voor de tips.
Eerste wat mij te doen staat is dus tandwielen controleren
Als ie in de 5 (of 4) harder loopt dan in de 6 (resp 5) kan het zijn de overbrenging te lang is gemaakt. Kans acht ik niet groot.
en carb onderzoeken op extra rubbers of viezigheid/vergomming?
Gebruik de zoekfunctie eens op ultrasoon reinigen.
En is zo'n prop in de uitlaat makkelijk te vinden?
Bij een viertakt? Lijkt me onwaarschijnlijk. Het is geen brommertje.
En wat is een normale vertanding?
Google is your friend
;)
 
Als een CBX 550 CV carbs heeft:
De bandit 400 had ook een 50pk versie voor de duitse markt.
Hierbij zit er in de vacuumdeksel van de carb een verhoging waardoor de gasschuiven niet helemaal omhoog kunnen.....
Wie weet
 
Als ik dit zo lees zou je top rond 185km/h moeten liggen, een kleine afwijking met gewicht, kleding, slijtage daar gelaten zou je toch zeker de 175km/h moeten halen. Dus als ie dat niet wil, bovenstaande tips volgen of bij de dokter brengen.
 
Het is ook mijn eerste echte eigen motor. De ander is van mijn broer. Nu maar hopen dat mij niet hetzelfde lot te wachten staat.... :) Maar laten we hopen op veel mooie km's!

Komend weekend zal ik eens kijken of de top in z'n 4 hoger ligt dan in z'n 5. Misschien ligt het dan aan de vertanding.

Mocht dat niet uitmaken, ligt het dus misschien aan de carbs. Is het een optie om gewoon wat carbreiniger in mijn tank te gooien? Dat lijkt me als rookie een makkelijk probeersel tov carbs demonteren, reinigen, monteren, afstellen...
 
Het is ook mijn eerste echte eigen motor. De ander is van mijn broer. Nu maar hopen dat mij niet hetzelfde lot te wachten staat.... :) Maar laten we hopen op veel mooie km's!

Komend weekend zal ik eens kijken of de top in z'n 4 hoger ligt dan in z'n 5.
volgens mij heb je 6 versnellingen :?
Misschien ligt het dan aan de vertanding.

Mocht dat niet uitmaken, ligt het dus misschien aan de carbs. Is het een optie om gewoon wat carbreiniger in mijn tank te gooien? Dat lijkt me als rookie een makkelijk probeersel tov carbs demonteren, reinigen, monteren, afstellen...
dat is iig een begin. Heb je al gevoeld of de wielen mooi vrij lopen? Alle beetjes helpen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar het (werkplaats)handboek spreekt toch echt van 6 versnellingen.

Op die website staat 5. En heb er zelf nog zo weinig op gereden dat ik het niet weet _O- Ik zal dit weekend eens kijken.


Het kan ook een grijze import motorfiets zijn

De snelheidsmeter en 'kilometer'teller zijn beide in mijlen. Dus sowieso een importfiets.


Dit weekend ga ik eens wat proberen en testen. Bedankt voor de tips!
 
Het kan ook een grijze import motorfiets zijn
Heeft dat ook met het aantal versnellingen te maken of gaat het je dan enkel om het vermogen?
Overigens zou ik zeker bij grijze import niet teveel waarde hechten aan het vermogen dat op het kentekenbewijs staat. Toen in de jaren 80 motoren en masse uit de VS en canada werden geïmporteerd werden er wel lompere fouten op de kentekens gezet.
 
Laatst bewerkt:
Als een CBX 550 CV carbs heeft:
De bandit 400 had ook een 50pk versie voor de duitse markt.
Hierbij zit er in de vacuumdeksel van de carb een verhoging waardoor de gasschuiven niet helemaal omhoog kunnen.....
Wie weet
Zo waren de meeste drosseling versies voor de Duitsers. Ringen in de inlaat, of op de gasschuif.
Als ik hierboven lees dat de open versie meer toeren kan draaien lijken ringen op de gasschuiven, of gasschuiven met een verhoging het meest waarschijnlijk.
In het ergste geval moeten de gasschuiven even in de draaibank
 
Zo waren de meeste drosseling versies voor de Duitsers. Ringen in de inlaat, of op de gasschuif.
Als ik hierboven lees dat de open versie meer toeren kan draaien lijken ringen op de gasschuiven, of gasschuiven met een verhoging het meest waarschijnlijk.
In het ergste geval moeten de gasschuiven even in de draaibank
Ik ben er vrij zeker van dat deze motor met nokkenassen afgewurgd is.
 
Jullie hadden gelijk. Het gaat inderdaad om zes versnellingen.

Ik heb vandeweek tijdens het rijden gemerkt dat ik af en toe bij het hard optrekken (vooral 3e versnelling) omhoog schiet in toeren en niet evenredig hard versnel. Een slippende koppeling neem ik aan. Kan dit ook het probleem zijn dat dit in de zesde versnelling stiekem ook gebeurd waardoor ik gewoon daar vermogen mis? Echt op topsnelheid rook ik ook een licht branderige geur dus toen ben ik snel van het gas gegaan. Zijn dit dan versleten koppelingsplaten?

Kan het kwaad om hier mee door te rijden als ik niet te agressief rijd? Heb al eea opgezocht over platen vervangen en dat schijnt voor een beginner ook te doen te zijn. Heb het wph.

Is goede olie er in en de koppeling beter (losser?) afstellen een goed begin voordat ik aan openen van de koppeling begin?

edit: genoeg topics over slippende koppeling dus ik hoef niet een volledige uitleg. maar kan dat de oorzaak zijn van de topsnelheid? en, is dus nieuwe goede olie en afstellen een prima eerste oplossing of meer uitstellen van het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan