Monster 600 95' - Kapotte Mikuni Benzinepomp

Besh

MF'er
26 jun 2011
63
0
Hoofddorp
Hallo allen,

Na de winter stalling van 3 maanden heb ik opstart problemen met mijn M600. Ik ben erachter gekomen dat de carberateurs geen benzine krijgen omdat er vrijwel niks uit de vlotterbakken komt.
Nu heb ik de luchtfilter, benzinefilter en bougies vervangen en de batterij opgeladen!
De motor heb ik kunnen starten door remmenreiniger en benzine via de inlaat te gooien.

Het probleem ligt dus hoogstwaarschijnlijk in de benzine pomp. Er gaat dus wel benzine naar de pomp maar geen benzine naar buiten/Naar boven -> carberateurs! (Wel alleen als de pomp schuin gehouden wordt).

De pomp heb ik opengemaakt om eventueel zelf te repareren maar het ziet er gewoon hastikke schoon uit! Maar ik heb geen idee hoe ik de andere helft uit elkaar krijg..
Iemand tips of ervaring met dit probleem? Ik twijfel ook een beetje of de pomp werkelijk stuk is of dat het ergens anders aan kan liggen zoals onvoldoende druk?

mikunipomp1.jpg


Hieronder op de foto
Linksonder is benzine ingang
Rechts benzine uitgang
In het midden vacuum ingang
mikunipomp2.jpg

mikunipomp3.jpg

mikunipomp4.jpg
 
is een vacuumkraan, en geen pomp.

sluit hem eens aan op de tank, en zuig aan de vacuumslang.
Komt er dan benzine uit de kraan lopen?

Zo nee, dan is het vacuumgedeelte toch defect.
Zo ja, dan heb je misschien de vacuumaansluiting niet goed zitten.
 
is een vacuumkraan, en geen pomp.

sluit hem eens aan op de tank, en zuig aan de vacuumslang.
Komt er dan benzine uit de kraan lopen?

Zo nee, dan is het vacuumgedeelte toch defect.
Zo ja, dan heb je misschien de vacuumaansluiting niet goed zitten.

Het is gewoon wel een vacuumpomp .
Schoonmaken , in elkaar zetten , uitproberen .
Doet ie niet nieuwe kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet hoe zoiets stuk kan gaan.. dit onderdeel kost 100+ euro. Super schoon van binnen
Dit is de andere helft aan de onderkant. het onderdeel rechts is waar de vacuumslang op aangesloten wordt. Er zit een kunststof pakking die als een ballon opgeblazen is. Daar kan het probleem dus niet zitten want die zorgt dan waarschijnlijk voor de pulserende kracht vanuit het vacuum
mikunipomp5.jpg


Dit ondereel is voor de rest eigenlijk super schoon
mikunipomp6.jpg


Ik vraag me af wat dit onderdeel zo duur maakt
 
Laatst bewerkt:
de 2 klepjes? je bedoelt de doorzichtige kunststof ronde dingetjes die vast zitten met dat zwarte kunstof pinnetjes? Hoe kan ik dat testen? De klepjes zaten goed vast

Er zit voor de rest nog maar 1 onderdeel. Dat is de metalen veer (engels:spring) bij de benzine ingang (gebogen ingang) waar ik de werking ervan niet precies begrijp. Aan het uiteinde van de veer zit een bolletje.

Ik heb het nog niet geprobeerd. aangezien ik net gelezen heb dat de motor niet gaat starten als er geen benzine zit in de pomp. Morgen ochtend/middag maar eens benzine in de inlaat en dan uitproberen!
 
Laatst bewerkt:
Die klepjes kun je ook controleren bij gedemonteerde pomp, de ene mag alleen bij blazen doorlaten, de andere bij zuigen. Op de bijbehorende slangaansluiting natuurlijk.
Dus inderdaad Als de een opent, sluit de ander, en vice versa waardoor benzine van de ene kant naar de andere kant verplaatst wordt.

Maar dit kan ik zeker alleen met een geopende pomp op de motor testen omdat ik dan vacuum heb?
 
Geopende pomp op vacuum van de motor aansluiten lijkt me geen goed plan. Dat membraan wordt normaal beperkt in zijn beweging door de behuizing. Er lijkt me risico op scheuren als je die zo open aansluit.

Als de klepjes goed werken, zou ik hem weer in elkaar zetten en op de motor testen of hij het doet. Persoonlijk zou het me niets verbazen als je gewoon te weinig geduld hebt gehad bij je startpogingen. Na stilstaan heb ik mijn motor altijd weer aan de praat gekregen met voldoende geduld en wat extra startpogingen. Alleen goed opletten dat je de startmotor niet langer dan een seconde of 10 laat draaien, en tussendoor voldoende tijd geven om weer af te koelen.
 
Het zijn geen zelf aanzuigende pompen geloof ik aldus die link, ze moeten dus vol vloeistof zitten om te kunnen pompen. Check ook of die terugslag ventieltjes werken (in die ronde gaten). Als die niet werken kan hij niet pompen. je zou er maar via 1 kant door moet kunnen blazen.
 
Hij doet het!!!

Na het schoonmaken met WD40 in elkaar gezet en even benzine in de inlaat. Eenmaal gestart bleef die aan! Probleem opgelost

Geen lekkage te zien verder

De link met uitleg was ook zeer handig om de werking te begrijpen!
Bedankt voor jullie tips!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan