Inlaat geluid dempen

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
412
181
Eindhoven
Beste MF'ers

Ik heb jullie hulp, inzicht en kennis nodig.
Het rijden met een open luchtfilter (zonder airbox, dus zo in de open buitenlucht) maakt een hoop kabaal zoals jullie weten. Ik ben opzoek naar tips and tricks om inlaat geluid te verminderen zonder afstand te doen van het aftermarket foam filter wat ik nu heb.

Ik wil perse het foam filter en niet het originele filter gebruiken, om de simpele reden dat (niet het originele filter+airbox, maar) het aanvoerbuisje vanaf airbox naar carburateur te nauw is. Om een lang verhaal kort te maken: Vervangen, veranderen, aanpassen of zelf maken van dit aanvoerbuisje zit er niet in. Daarom zoek ik een andere oplossing, het dempen (in algemene zin) van het inlaat geluid.

Het gaat om een 70cc scootertje (#incasseertvernederingen), maar het principe van geluidsdemping is volgens mij voor elke tweetakt-carburateur-benzine motor gelijk.

Om een idee te kunnen krijgen waar het hier over gaat, foto's:
Voor de duidelijkheid, de aanvoerbuis tussen het luchtfilter en de carburateur is niet het originele exemplaar, maar een zelfgemaakte constructie van 2 siliconen verloop stukken.



Vervolgens een manier gezocht om het luchtfilter in te sluiten. Heb toen een pot vijverkorrels gevonden die perfect over het luchtfilter heen past en ruimte geeft aanpassingen aan de binnenkant aan te brengen om het geluid te dempen.
J99EdBZ.jpg


Binnenkant bekleed met een oude keukenhanddoek en een reflectie schotje geplaatst halverwege de pot die de helft van de diameter blokkeert.
jHU5HiU.jpg


Filtertje ingekort (ik ga er vanuit dat het filter oppervlak nog steeds voldoende is (dus dat laten we voor nu even achterwege)
d7rkoQb.jpg


En de high-tech airbox gemonteerd :)
FEJPtwW.jpg


Dit is een ruwe opzet, dus de mate van beunhaas moet even voor lief genomen worden.


Vanuit hier ga ik verder werken en verbeteringen aanbrengen.
Ik ga beginnen met de airbox langer te maken, dus meer ruimte voor nog meer schotten.
Ik heb genoeg ruimte om hem 2x zo lang te maken.

Welke aanpassingen kan ik nog meer maken om het inlaatgeluid te verminderen?
Welke tips, trucs en verbeteringen kunnen jullie mij aanraden?

Gr. Lucas
 
Nog niet zo gemakkelijk om de inlaatkant stil te krijgen en genoeg lucht door te laten gaan.
Ben er met de kreidler ook mee bezig geweest , maar of stil en geen lucht ( kleinere sproeier ) of inlaatlawaai maar wel zat lucht. Maar je moet het zoeken in luchtkamers. (dempers)
 
kartbox gaat m niet worden
1: ongelukkige vorm, niet geschikt
2: te duur (arme student, wie niet rijk is moet slim zijn)
3: ik wil ook graag wat theorie achter akoestiek leren kennen
 
Dan toch even naar het schetsje kijken dat ik eerder postte. En Googlen even op 'Helmholtz Resonator' en Umfotec (is een firma die die dingen maakt).
Helmholtz! Ja dat principe ken ik, was het alleen helemaal vergeten.
Maar dat wrdt toch gebruikt om de inhoud en materiaal van een airbox te berekenen om doormiddel van resonanties een soort van geforceerde inductie te creëren toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan