SRAD led knippers: achter werkt, voor niet

Marien_90

Die hard MF'er
8 okt 2007
340
23
Hallo,

Vanmorgen heb ik mijn 2 voor raw's vervangen, van bolletje naar LED, en nu doen ze het niet meer.
Een paar jaar terug heb ik een undertail geplaatst, waardoor mijn 2 achter raw's (bolletjes) vervangen werden door 2 rijtjes ingebouwde LED's. Dat werkte allemaal prima, ze knipperden wel snel maar dat was niet erg.

Nu knipperen ze achter nog wel (snel nog steeds) maar voor geeft geen signaal.
Ik heb al wat gelezen over weerstanden/relais maar weet niet zeker welke ik in deze situatie precies nodig heb, kan iemand me vertellen wat ertussen moet?

Er gaan van de kabelboom 2 draadjes naar de RAWs toe, zwart en zwart/wit
Oude situatie (bolletje) zwart naar geel en zwart/wit naar zwart ,
Nieuwe situate (LED) zwart naar rood en zwart/wit naar zwart, zou moeten kloppen toch?

Het enige rare is, toen ik de losse draadjes tegen de LED raw draadjes hield om te checken welke goed zouden zijn, kreeg geen licht dus toen probeerde ik de oude raw weer, toen deed deze het ook niet meer... Iets doorgebrand oid?

Alvast bedankt!
 
Hoi Marien,

Zelf afgelopen weekend m'n achterlicht unit (rem+Knip) vervangen van gloeilampjes naar LED.
Mijn Knipperlichten knipperde dus te snel. Dit heb ik opgelost door een weerstend (25W/8,2 Ohm) ervoor te plaatsen. Deze zijn te koop bij een goede elektrozaak, maar ook te bestellen via Conrad.

Mvg, Patrick
 
Oke, plaats je de weerstanden over 1 van de 2 draadjes, of tussen de 2 draadjes voor het lampje? Moet er per lampje 1 weerstand?
Gaan mijn twee voor knipperlichten het daar ook van doen?
 
Heb beide bolletjes-knipperlichten er werkend afgehaald, maar ik zal het even checken!
Kan er iets doorbranden als je je knipperlicht inschakelt terwijl de draajes los hangen? Dat heb ik wel gedaan..
 
Ik heb de twee polen van de multimeter op de 2 draadjes van het lampje gehouden, meter op voltage gezet en toen het knipperlicht aangezet, dit gaf signaal. Niet echt makkelijk af te lezen omdat t 2x per sec knippert. Bij allebei de knippers, is dat de goeie manier? Heb niet echt verstand ervan. Heb op m'n dash 1 controle lampje voor de knippers als je dat bedoelt, die knippert snel mee met de achterknippers zoals altijd..
 
Ik zou eens beginnen met het relais te vervangen door een belastingsonafhankelijk relais.
Sommige led raw's werken niet op eenn spanning onder 12 volt.
Sommige relais sturen minder uit dan 12 volt.
 
Inderdaad Relais gebruiken, weerstanden zijn bagger en worden nog erg heet ook, het is echt super simpel relais plaatsen led aansluiten ( let op de + en -) en klaar wel alles netjes afsolderen en krimpen ( dus geen kroonsteentjes en isolatietape)
 
Ik zou eens beginnen met het relais te vervangen door een belastingsonafhankelijk relais.
Sommige led raw's werken niet op eenn spanning onder 12 volt.
Sommige relais sturen minder uit dan 12 volt.
Daar had ik even niet aan gedacht.. Alleen zouden de oude (lamp)RAW's met het originele relais toch moeten werken, vandaar mijn vraag de spanning te meten. Zou natuurlijk een kapot lampje kunnen zijn. Of geen massa.
 
Om de een of andere reden is mijn linker RAW het opeens gaan doen!
Kwam er van het weekend opeens achter, rechtsvoor is nog steeds niet werkend... iemand die hier een verklaring voor heeft? Heb er echt niets aan veranderd verder..
 
Terug
Bovenaan Onderaan