"MODE" knopje tellerunit zx-6r '98 werk niet meer

tommy_2000

MF'er
27 feb 2012
55
0
Hallo allemaal,

Mijn tellerunit is een beetje vochtig geworden en nu doet het "MODE" knopje (zie foto) het niet meer waardoor ik enkel de tijd nog in beeld kan zien. De km's van de 'trip' en de 'odo' kan ik niet meer tevoorschijn halen. De tijd kan ik ook niet meer instellen omdat daar ook het "MODE" knopje voor nodig is.

Weet iemand of dit te repareren is en zo ja hoe?

full
 
Ai, en dan moet ook de klok vannacht nog een uur voor uit.

Kan je de unit misschien een poosje op een warme plek leggen?
Ik leg vaak dat soort dingen boven op de cv ketel, is wel warm maar niet heet.
 
Laatst bewerkt:
Dikke kans dat de zaak geoxideerd/gecorrodeerd is door het vocht. Zit niets anders op dan de zaak openhalen en de schakelaar schoonmaken met wat contactspray. Loop ook alle contacten even na.
Een föhn er op helpt vrijwel zeker niet meer.....
 
Laatst bewerkt:
@BolletjeBas: Dat is een goede tip! :P

Ik zal hem eens proberen los te halen om te kijken hoe de printplaat eruit ziet en de contacten na te lopen.

Alvast bedankt voor het advies!
 
Foto 2

Op deze tweede foto staat een rode pijl (plaats knopje) en een blauwe pijl. Op het punt van de blauwe pijl heb ik wat witte oxidatie weggehaald, maar nog niet getest. Veder zie ik volgens mij geen rare dingen. Het knopje functioneert (klikt) ook nog gewoon. Zou de oxidatie die ik heb weggehaald het probleem kunnen zijn (heb het nog niet getest) en/of kan ik dat op de een of andere manier nog testen (ik ben niet bepaald een elektricien... ;( )?
full
 
Ik heb ook een 98 zx-6r gehad met het zelfde probleem, ik heb de soldeerpuntjes vanaf de rode pijl tot en met de blauwe pijl allemaal even met de soldeerbout aangestipt zodat deze weer aan vloeiden, daarna deed de modeknop het weer.
 
Hallo allemaal,

Helaas is het probleem van het knopje niet opgelost. Eerst op advies de contactpunten eens aangestipt met een soldeerbout: geen effect. Toen naar de motorboer die hem ook naar de 'klokkendokter' heeft gebracht: geen defect gevonden. Volgens de motorboer bestaat de kans nog dat het in de bekabeling kan zitten. Als ik de specificaties uit het handboek bekijk (afbeelding) lijkt mij dit onwaarschijnlijk aangezien er geen specifieke draad lijkt aanwezig lijkt te zijn voor het 'mode' knopje.

Iemand misschien nog (andere) ideeën om het knopje werkend te krijgen? O-)
full
 
Hallo allemaal,
Helaas is het probleem van het knopje niet opgelost. Eerst op advies de contactpunten eens aangestipt met een soldeerbout: geen effect. Toen naar de motorboer die hem ook naar de 'klokkendokter' heeft gebracht: geen defect gevonden. Volgens de motorboer bestaat de kans nog dat het in de bekabeling kan zitten. Als ik de specificaties uit het handboek bekijk (afbeelding) lijkt mij dit onwaarschijnlijk aangezien er geen specifieke draad lijkt aanwezig lijkt te zijn voor het 'mode' knopje.
Iemand misschien nog (andere) ideeën om het knopje werkend te krijgen? O-) [afbeelding]

Hm, da's een rare, al kan electronica je soms voor hele gekke problemen zetten. Als dat plaatje verder normale metingen geeft, zou alles goed moeten zijn.....

Heeft die "klokkendokter" het knopje zelf ook doorgemeten? Voel/hoor je een duidelijke klik als je 'm indrukt, dat zou namelijk wel moeten?
Heb je al eens geprobeerd om zelf dat contact te maken ( de aansluitingen op de printplaat die de switch met elkaar verbindt even met een stukje draad met elkaar "verbinden") en werkt het dan wel?
Dat knopje is trouwens een standaard "microswitch"en is vrij eenvoudig te vervangen.

Soms kunnen soldeerverbindingen, door belasting/trillingen en veroudering wel eens losraken/scheuren. Dan kan opnieuw solderen wel eens helpen. Maar zo te zien (al is dat lastig) ziet alles er goed uit op je printplaatje.

Misschien kun je 'm uitwisselen met een wel werkend plaatje en kijken of dat verschil uitmaakt? Dan weet je zeker of het in je bedrading zit of in het plaatje zelf.
 
Misschien idioot hoor; maar kun je het knopje niet gewoon "kortsluiten" en kijken of het defect in de schakelaar zit? Mocht je een multimeter hebben dan kun je de schakelaar ook doormeten door de weerstand te meten over de polen zodra je het knopje indrukt. Als hier niets verandert dan is de schakelaar naar de eeuwige jachtvelden.

:W
 
Ik heb de 'klokkendokter' zelf niet gesproken (is via de motorboer gegaan) maar ik neem aan dat het knopje het eerste is wat hij getest heeft... Het knopje maakt gewoon geluid bij het indrukken en er is verder niets aan te zien. Een multimeter heb ik zelf niet, dus ik kan het niet testen. Misschien moet ik er dan maar even een aanschaffen om dit zelf definitief uit te sluiten en/of nogmaals de contactpunten opnieuw aanstippen met een soldeerbout.

Als laatste optie zou ik de gehele teller nog kunnen vervangen zoals Pawasaki beschrijft. Bestaat dan wel de mogelijkheid mijn kilometerstand te behouden door bijv. het display gedeelte te behouden?
 
Ik heb de 'klokkendokter' zelf niet gesproken (is via de motorboer gegaan) maar ik neem aan dat het knopje het eerste is wat hij getest heeft... Het knopje maakt gewoon geluid bij het indrukken en er is verder niets aan te zien. Een multimeter heb ik zelf niet, dus ik kan het niet testen. Misschien moet ik er dan maar even een aanschaffen om dit zelf definitief uit te sluiten en/of nogmaals de contactpunten opnieuw aanstippen met een soldeerbout.
Als laatste optie zou ik de gehele teller nog kunnen vervangen zoals Pawasaki beschrijft. Bestaat dan wel de mogelijkheid mijn kilometerstand te behouden door bijv. het display gedeelte te behouden?

Neem nooit zomaar iets aan. Meten is weten. Maar je hebt niet altijd een multimeter nodig.
Wat het knopje doet (of moet doen) is een verbinding maken tussen twee punten op je printplaat. Zoek die twee punten op. Zet je contact aan.
Neem een stukje electradraad oid. en maak verbinding tussen die twee punten door ze even aan te tippen. Zorg wel dat je de goede punten verbindt.... Dan moet er iets op je scherm gaan gebeuren, omdat je de verbinding maakt die de microswitch normaal zou moeten maken.
Gebeurt er niets, dan ligt het niet aan het knopje, maar aan iets anders op de print.

Je kunt wel willekeurig die soldeerbout op de printplaat houden, maar dan loop je alleen maar kans dat je dingen stukmaakt door de hitte.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan