Probleem koppeling KTM SX85

kupie60

Rookie
29 mrt 2014
7
0
Hallo,

Ik heb voor mijn zoon vanmiddag een KTM SX85 crossmotor van 2013 gekocht bij een dealer.
Ik heb geen verstand van een motor en mijn zoon heeft nog nooit gereden.
We wilden thuis achter in een wei gaan oefenen om te leren schakelen.
Maar, we hebben een probleem met de koppeling, de dealer heeft ook weekend en mijn zoon zit vol spanning op mij te wachten tot ik het probleem verholpen heb.

Probleem: Als je hem in de versnelling zet slaat hij af, hij wil al wegrijden.
De koppeling staat naar mijn mening niet goed zodat de motor al voor uit wil terwijl de koppeling nog is ingeknepen.

WIE O WIE kan me vertellen of het eenvoudig is te verstellen of dat we pech hebben en volgende week naar de dealer terug moeten????

Al vast bedankt,

Harold en (vooral) zoon Alec
 
Ik heb niet echt specifiek verstand van competitiecrossers wat dit waarschijnlijk is.

Maar is de zijstandaard ingeklapt op het moment dat je hem in zijn 1 zet? Het inschakelen van de versnelling bij uitgeklapte standaard doet op een straatlegale motor een beveiliging in werking treden die de motor doet afslaan...
 
Laatst bewerkt:
Hallo MasterTommy,

Bedankt voor je antwoord!!
Hij heeft geen zijstandaard (helemaal geen zelfs). Dat kan het niet zijn.
Kickstarter is ook teruggedraaid.

Kan er een andere beveiliging zijn?

Harold
 
volgens mij zit daar een hydraulisch bediende koppeling op.
het is mogelijk dat deze niet goed ontlucht is.
om dat in orde te krijgen terwijl je er geen verstand van het en waarschijnlijk ook geen gereedschap, word wat lastig.
ik denk dat je beter even op de dealer kan wachten.
 
Hallo Bananeman,

Ik had al googelend zoiets ook gelezen.
Het is dus niet ergens een schroef die ik kan verstellen????
Want dat krijg ik nog wel voor mekaar.

Is het ook niet het stelschroefje aan de handel, dit is zeker alleen om de grootte van je hand in te stellen of is dat ook om de koppeling te stellen??

Groet,

Harold
 
gewoon aan de stelschroef draaien. Mijn ktm doet ook happig als ik tijdens het vervoeren weer eens met die stand heb geklierd. Mijn ktm had hetzelfde probleem als jij nu hebt en dat heb ik redelijk eenvoudig opgelost door trial and error. Gewoon de stelschroef aandraaien, starten en kijken of het beter gaat of niet. Zo ja, finetunen. Zo nee, dan de andere kant op draaien :)
 
Hallo Southbounddog,

Bedankt.
Dus het kleine stelschroefje aan de koppelingshandel gewoon proberen, eerst een kant op, zo niet dan de andere kant op?????

Zal ik morgen als eerste eens proberen!!
Ik hoop dat het helpt, vooral voor mijn zoon die eindelijk wil gaan rijden!!!!

Harold
 
Ik heb het zo gedaan:

Motor in de neutraal stand zetten en starten. Even laten warmdraaien en dan naar de eerste versnelling schakelen. Als hij uit valt of begint te kruipen (naar voren rollen met de koppeling in) draai je aan de stelschroef. Daarna zet je hem weer in de neutraal stand en start je hem opnieuw. Weer schakelen naar de 1 en kijken wat er gebeurt. Net zo lang herhalen tot het werkt.

Er is ongetwijfeld een makkelijkere manier en een technisch correcte uitleg voor, maar om je geen verkeerde informatie te geven houd ik het zo simpel mogelijk en blijf ik bij mijn persoonlijke ervaring.

Succes ermee! Hopelijk kan je zoon snel rijden.
 
Laatst bewerkt:
Er lijkt iets niet goed te zitten dan.

Even voor alle duidelijkheid; Je weet dat er waarschijnlijk verschillende platen zijn?
En de kop/deksel van de korf kan er vaak maar op 1 manier op.
 
Weet niet hoe erg het is maar mijn KTM`s (sx65 en sx85) hebben daar ook last van gehad.
Volgens mij doen ze dat allemaal.
Als hij koud is "plakken" de koppelingsplaten.
Probeer eens een meer gas te geven en dan in zijn versnelling zetten.
Heeft hij het ook als hij warm is?
 
Niet om het een of ander, maar nooit gereden en dan een SX85? Dingen willen echt rap van de plaats.
Goede kleding/bescherming is zeer belangrijk anders kon de lol er al wel eens snel vanaf zijn.
Niet om af te zeiken maar ik heb het vaker meegemaakt. Mannekes stonden jankend en trillend naar hun gefrustreerd schreeuwende vader te luisteren die vol onbegrip zat omdat het niet lukte. Kijk daar aub mee uit.

BTW koppeling: Motor uit, in een hogere versnelling zetten, koppeling intrekken, en duwen. Lukt dat?
Ouden idd plakkende platen of een ingeslagen korf kunnen zijn. Die koppelingen worden bij een competitie rijder flink mishandeld gebruikt ;). Maar daar zijn ze ook voor.
 
Mannen allemaal al vast bedankt voor jullie reacties.
Ik kan er straks aan beginnen en dan probeer ik jullie tips eens:
stelschroef en aanduwen.
Als dat niks wordt, morgen maar naar de dealer.

En voor "GASSEN": ik heb bewust voor een iets duurdere/betere motor gekozen in de hoop dat ik dan wat extra "zekerheid" zou krijgen zodat ik me langzaam in de techniek in kan leven.
Hij is 12 jaar en een kleinere motor was geen optie. Kleding en veiligheid staat voorop, daar is aan gedacht.

Ik laat jullie later wel weten of er iets gelukt is.

Bedankt,

Harold
 
De meeste crossclubs hebben ook een beginnersbaantje.
Ik zou hier eens heen gaan met de motor en het met de andere daar bespreken.
De meeste crossers hebben wel verstand van de techniek en kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
 
Hallo mensen,

Het probleem blijft, zowel koud als warm en het stelschroefje helpt ook niet.
We gaan morgen terug naar de dealer.

Alec heeft gelukkig toch veel meters kunnen maken, ik heb hem aangeduwd.
Als je rijdt is er geen probleem (denk ik).
Woensdag begint hij op een beginnerscursus bij MC DePeelrijders.
En ik zal al doende wel heel veel leren!!

Bedankt voor jullie hulp en ik laat nog even weten wat het probleem was!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan