Sputteren tot aan afslaan

CBR1000F1992

Rookie
28 mrt 2014
21
0
Rotterdam
Eindelijk mijn rijbewijs en de weg op, totdat er een probleem naar boven komt die ik niet had bij het ophalen van de motor. Omdat ik toen enkel snelweg nam.

Het betreft een Cbr1000f uit 1992 met 60.000 op de teller.

Wat is het probleem:
-Bij korte stukken of file wordt de motor warm de fan slaat aan en bij het stoplicht begint hij stationair te sputteren en te hakkelen zwaar onregelmatig.
-Na een lang stuk waarbij hij flink warm is geworden bij thuiskomst in de tuin stationair laten lopen. Dan gaat hij hakkelen steeds lager stationair lopen tot aan afslaan.
-Hij stinkt lichtelijk bij thuiskomst naar benzine
-Choke open bij koude motor 4000 toeren (normaal?)

Dit kan dus in de bebouwde kom gebeuren, ga ik daarna de snelweg op een flink stuk dan is alles weer normaal. Tot de korte stukken en het begint opnieuw. Verder rijd hij normaal loopt hij 1100 toeren stationair, tijdens de rit zelf geen problemen.

Wat is er al gedaan recent:
-nieuwe bougies
-nieuwe luchtfilter
-nieuwe oliefilter
-carbs gesynchroniseerd
-luchtfilterhuis afgekit (poreus bij tubes naar carbs)

Echt balen en ik hoop dat iemand wellicht de oplossing heeft, ik kan er wel mee rijden. Als het probleem zich voordoet gas geven totdat ik weg kan rijden. Niet ideaal |(
 
Als hij stinkt naar benzine dan staat hij of te rijk afgesteld,bij lekker snelweg vind hij dat niet vervelend maar bij stationair minder grappig,of je vlotter/s werken niet goed waardoor hij staat te verzuipen bij weinig touren.

Dat heet worden,sja....zit er een termostaat in die een beetje de geest geeft?
Winterstand heb je bij sommige.

Dont know verder.
 
Staat de choke wel uit ?

049.png


Uit me hoofd is A choke uit/af - en B choke aan (dus voor het starten)

Als het ware moet de 'doorgang' open staan.

at_5_sm_6-starten-fs-55_header-gallery_440x330_rdax_90.jpg


Dus hier het onderste plaatje, dat is choke uit/motor warm.

Ik heb zelf die fout namelijk gemaakt toen ik me XT voor het eerst ging halen :+
Op de snelweg niks aan de hand, maar thuis, voor het laatste stoplicht, sloeg die ineens af.

Ja, wist ik veel :( :+
 
De choke hebben we vandaag ook gelijk nagekeken, de schuif gebruik ik enkel bij wegrijden en starten. Maar we hebben gecheckt of hij helemaal terug komt, dat is zo. Dus de choke is uitgesloten.

Vandaag naast het vervangen van de remblokken ook het electra nagelopen en gemeten. Alles is oké en geeft het goede voltage af, en oxidatie valt erg mee.

De afstelling gaan we de volgende keer nakijken, of hij te rijk staat. En of de thermostaat nog goed functioneert.
 
Dat bij warm worden en pruttelen had me vader 20jaar geleden ook altijd op zijn CB750.

Oorzaak daarvan zit hoogst waarschijnlijk in de bobine's (moet ik nog nakijken, als ik tijd heb voor dat ding)

Misschien, ik weet niet hoe makkelijk je dat doet, is het een idee om een extra bougie mee te nemen, stuk te rijden totdat je problemen krijgt, extra bougie uit je jaszak pakken, bougiekabel loshalen, en kijken hoe de vonk eruit ziet.

Voor het mooie moet je dit ook even van tevoren doen als de motor nog koud is, zodat je een idee hebt hoe de vonk hoort te zijn.

De vonk moet natuurlijk mooi blauw zijn, bij zowel koud als warm.

edit : Trouwens, aangezien het een 4 cilinder is, met elke cilinder een aparte carb.
Kan je dan niet heel makkelijk aan de bougie's zien of er 1 (of 2) , of er soms hele afwijkende dingen gebeuren in de cilinders ?

Als bijv. 1 carb. slecht afgesteld staat, of soms een hangende vlotter heeft, moet je dat toch makkelijk kunnen zien aan de bougie's.

Overigens, vergeet ook de motorolie en het oliepeil niet, als je soms een hangende vlotter hebt, wil je natuurlijk niet hebben dat er (teveel) benzine in het carter terecht komt.
Dus houd voorlopig (zolang de problemen niet opgelost zijn) , ook het motorolie peil in de gaten. En e.v.t. ook de toestand van de motorolie zelf. Het moet natuurlijk wel olie blijven, en geen benzine-achtige substantie ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb je de timing van de ontsteking al eens nagekeken ?

Vanaf een filmpje is het altijd een beetje aangokken, maar het lijkt wel alsof hij licht aan het detoneren (te vroege ontsteking) is.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij op toeren wel gewoon netjes loopt, maar stationair niet.
Ook waarom hij te warm wordt, en ook waarom hij met een koude motor wel beter blijft lopen.

Wil hij (soms toevallig) ook een beetje lastig starten ?

Anyway, hoe dan ook, timing van de ontsteking even checken, zijn simpele dingetjes om even na te gaan ook al is het alleen maar om dit e.v.t. uit te sluiten.

Al het echt detonatie is, niet meer mee rijden, pas zodra je de ontsteking weer netjes op tijd hebt gezet.

En met zo'n machine : Niet de vroeg zetten, en ook niet te laat, maar precies optijd.
 
Binnenkort ga ik alle tips nalopen, ik ben ook binnengelopen bij een motorzaak en daar dachten ze dat het misschien de kleppen zouden kunnen zijn. Bij koude motor zou hij dan goed lopen en indien warm slecht tot uitval. Genoeg wat het dus zou kunnen zijn, kleppen had ik nog niet gehoord iemand daar een mening over ?

Of de benzinepomp die niet goed zou functioneren, was ook nog iets wat hij dacht dat het zou kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort ga ik alle tips nalopen, ik ben ook binnengelopen bij een motorzaak en daar dachten ze dat het misschien de kleppen zouden kunnen zijn. Bij koude motor zou hij dan goed lopen en indien warm slecht tot uitval. Genoeg wat het dus zou kunnen zijn, kleppen had ik nog niet gehoord iemand daar een mening over ?

Of de benzinepomp die niet goed zou functioneren, was ook nog iets wat hij dacht dat het zou kunnen zijn.

Kleppen is altijd verstandig om te doen, in ieder geval om even te meten.
Verder sluit ik mij aan bij Nutty. Heb je je bougies al gecheckt welke kleur ze hebben nadat hij stationair heeft zitten pruttelen. Bij een te rijke afstelling stationair zou de motor ook makkelijk zonder choke moeten kunnen starten.
 
Dat bij warm worden en pruttelen had me vader 20jaar geleden ook altijd op zijn CB750.

Oorzaak daarvan zit hoogst waarschijnlijk in de bobine's (moet ik nog nakijken, als ik tijd heb voor dat ding)

Misschien, ik weet niet hoe makkelijk je dat doet, is het een idee om een extra bougie mee te nemen, stuk te rijden totdat je problemen krijgt, extra bougie uit je jaszak pakken, bougiekabel loshalen, en kijken hoe de vonk eruit ziet.

Voor het mooie moet je dit ook even van tevoren doen als de motor nog koud is, zodat je een idee hebt hoe de vonk hoort te zijn.

De vonk moet natuurlijk mooi blauw zijn, bij zowel koud als warm.

edit : Trouwens, aangezien het een 4 cilinder is, met elke cilinder een aparte carb.
Kan je dan niet heel makkelijk aan de bougie's zien of er 1 (of 2) , of er soms hele afwijkende dingen gebeuren in de cilinders ?

Als bijv. 1 carb. slecht afgesteld staat, of soms een hangende vlotter heeft, moet je dat toch makkelijk kunnen zien aan de bougie's.

Overigens, vergeet ook de motorolie en het oliepeil niet, als je soms een hangende vlotter hebt, wil je natuurlijk niet hebben dat er (teveel) benzine in het carter terecht komt.
Dus houd voorlopig (zolang de problemen niet opgelost zijn) , ook het motorolie peil in de gaten. En e.v.t. ook de toestand van de motorolie zelf. Het moet natuurlijk wel olie blijven, en geen benzine-achtige substantie ;)


Wat is dit nu weer voor larie? bij een hangende vlotter benzine in het oliecarter?????
 
Dan is er wel meer loos dan alleen een hangende vlotter.

Ervaringen doe je vanzelf op.

Ik heb dit 2x gehad, 1x met een 2takt waarin de krukas holte vol lag, en 1x met een 4taktje die s'ochtends altijd zo lastig startte en naar benzine meurde.

Sindsdien draai ik uit gewoonte altijd maar de benzine kraan dicht.

Echte oorzaak van beide problemen is me nooit echt helder geworden, ik houd het daarom maar gewoon op pech en vuil.
 
Vandaag de olie eruit gehaald en nieuwe erin Vrooam 10w40 rondje gereden, warm laten worden. De fan slaat aan en slaat niet af. Dus dacht dat kan niet, nog een rondje weer stoppen fan laten draaien en hij gaat heel even anders stationair lopen maar na de fan gaat hij weer normaal lopen.

De olie was zwart, stonk zwavelachtig en leek wel een spiegel met bubbeltjes aan de randen in de fles.

Ik ga nog niet juichen, hij heeft eerder goed "gedrag" vertoond, maar vreemd is het wel. Morgen koelvloeistof legen en nieuwe erin, en volgens maintanance boekje x aantal zaken nalopen.

-Ontsteking
-Termostaat uitkoken, kijken of hij open springt
-Alle buizen doorblazen met hoge druk
-Bougies checken
-Flotter naalden checken
-Kleppen checken

Bedankt voor de tips mensen ! Hoop dat we het probleem tackelen ?
 
Ontsteking (timing) is inderdaad het eerste waar je mee moet beginnen te checken.

Minste moeite, en erg grote kans dat daar het euvel zit.

Vergeet niet te checken of de vervroeging werkt (geen idee hoe dat precies zit op jouw fiets) , maar meestal gaat de vervroeging tussen 3 en 4 duizend rpm in werking.

Het zou kunnen dat deze bijvoorbeeld blijft hangen, waardoor je de ene keer wel een storing hebt, en de andere keer niet.

Gewoon checken met stroboscoop, motor starten, stationair laten draaien, kijken, en dan een beetje gas geven tot je de vervroeging ziet werken.

Paar keer herhalen, zodat je kunt testen/zien of de vervroeging soms blijft hangen (van beetje gas/6000rpm +/- terug naar stationair)..
 
Laatst bewerkt:
Ontsteking (timing) is inderdaad het eerste waar je mee moet beginnen te checken.

Minste moeite, en erg grote kans dat daar het euvel zit.

Vergeet niet te checken of de vervroeging werkt (geen idee hoe dat precies zit op jouw fiets) , maar meestal gaat de vervroeging tussen 3 en 4 duizend rpm in werking.

Het zou kunnen dat deze bijvoorbeeld blijft hangen, waardoor je de ene keer wel een storing hebt, en de andere keer niet.

Gewoon checken met stroboscoop, motor starten, stationair laten draaien, kijken, en dan een beetje gas geven tot je de vervroeging ziet werken.

Paar keer herhalen, zodat je kunt testen/zien of de vervroeging soms blijft hangen (van beetje gas/6000rpm +/- terug naar stationair)..
denk niet dat dat gaat en ook niet dat de vervroeging een probleem is
 
Vandaag niet alles kunnen nalopen, wel hebben we de bougies bekeken waarbij niks raars te zien was. Tevens hebben we de thermostaat gekookt in een pan met water, deze sloeg netjes open.

Bij het leeg laten lopen van het koelvloeistof systeem kwam er stinkend bruin water uitlopen, het systeem met hogedruk perslucht uitgeblazen. En nieuwe koelvloeistof erin, rond gereden totdat hij warm werd en de dan aansloeg. Maar hij blijft nu netjes lopen.

Het lijkt erop dat het probleem verholpen is, alleen de ontsteking checken we nog, bij lage snelheid hoog in toeren slaat hij weleens een slag over.

Van de week weer naar werk, file rijden de test of alles weer werkt. Fingers crossed !
 
Lang weggeweest, veel gedaan om de bovenstaande problemen te verhelpen. Na de laatste handelingen was de motor tijdelijk weer op orde. Totdat hij weer erg warm werd.

30 kilometerzones waren ook een ramp sputteren enzo, afslaan bij stoplicht. Koud ging hij wel opzicht.

Welnu ik merkte op dat als ik alle verlichting aandeed hij rot stationair ging lopen, en dat er olie in de bougieschachten zat. Eerst hebben we de kleppendekselpakking vervangen, het lekken is gestopt. Echter bleven de problemen aanhouden, dus de electriciteit nalopen alle stekkers schoongemaakt. Ook dat hielp niet.

Als hij slecht liep en de buitenste twee bougiekabels losgetrokken werden veranderde er niks aan het stationair lopen, even rot. Dus of de spanningsregelaar is kapot of de bobine, dus hebben we de bobines omgewisseld en nu liepen de binnenste twee dan weer wel mee en dan weer niet.

Tweedehands bobine bij motorsloop.com besteld net erop gezet, rondje gereden hard en 30 door woonwijk. En alle voorgaande problemen zijn weg zo lijkt het. Kapotte bobine dus !

Verder de remklauwen gereviseerd, blokjes vervangen, nieuwe achterband en accu, en nieuwe kettingset erop gezet nieuwe slangenset en benzine opvangrubber besteld.

Aardig opgeschoten dus, heerlijk genoten net van de rit. En van de winst van NL ondanks een zwakke partij, winst is winst ! :}
 
Aardig opgeschoten dus, heerlijk genoten net van de rit. En van de winst van NL ondanks een zwakke partij, winst is winst ! :}

Rijden helemaal geen Nederlanders van betekenis mee? elke GP heb jij gekeken????
 
Een GP partij mmmmm...? Partij in de zin van partijtje voetbal, met zijn allen achter een bal aan rennen om vervolgens de bal met een van de twee benen tussen 2 palen schieten waarbij de bal wordt opgevangen in een net. Waarna een van de twee rivalen een punt krijgen en de supporters zullen juichen. Dat dus! ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan