Ventilators appart geschakeld,wat mis ik?

Ferry86

Die hard MF'er
3 mrt 2013
847
0
nispen
Hallo mede forum leden,

Ik ben bezig om stroom te leggen naar de ventilators omdat er bij de yec kabelboom geen aansluiting zit. Nu heb ik vanaf de accu een draad van de MIN naar ventilator 1 en dan doorgetrokken naar ventilator 2 en dan naar de schakelaar. De draad op de + heb ik eerst een zekeringshouder staan en dan naar ventilator 1 en dan naar 2 en dan naar de schakelaar.

Nu werkt alles maar als ik de schakelaar om zet om ze uit te schakelen springt de zekering...
Wat doe ik fout?

Moet er nog iets tussen? Een relais ofzo of moet de schakelaar tussen de accu en de ventilators?
 
181schak1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals Blade al duidelijk heeft gemaakt moet je de ventilatoren parallel zetten.

Je moet ook even kijken naar wat de schakelaar aan max. vermogen kan/mag schakelen. Dat moet als het even kan meer zijn dan de 2 ventilatoren samen maximaal gebruiken (opstartstroom).
 
Als je zo'n standaard schakelaar wilt gebruiken heb je wel een relais nodig denk ik. Dat geld ook voor de thermo switch waar vdv het over heeft (tenzij daar al een relais in verwerkt zit).
 
Vergeet even niet dat de zekering voor één ventilator vaak al 15 of 20 ampére is.
Als je hier al rekening mee hebt gehouden, kan een blusdiode ook uitkomst bieden. Deze onderdrukt piekspanningen (waar te nemen als vonken van elektrische contacten)
 
Laatst bewerkt:
Vergeet even niet dat de zekering voor één ventilator vaak al 15 of 20 ampére is.
Als je hier al rekening mee hebt gehouden, kan een blusdiode ook uitkomst bieden. Deze onderdrukt piekspanningen (waar te nemen als vonken van elektrische contacten)
Waar ga je die diode aansluiten?
 
Hou er ook even rekening mee dat alle componenten en bedrading van de accu tot en met de ventilatoren de doorsmeltwaarde van de zekering aan moeten kunnen.

Als je dus 2 ventilatoren van 15A elk (Ik ga even uit van de reactie van PART 66. De echte waarde moet je even nakijken of meten) op 1 zekering zet van 30A, moet de bedrading en relais dat ook kunnen verwerken. Nu zal 15A wel de piekspanning zijn, maar dat maakt verder niet uit; als er iets mis is, wil je dat de zekering doorbrand, en niet je bedrading.

Om alles wat subtieler te maken kun je de ventilatoren ook apart bedraden en zekeren. Je hebt dan wel 2 relais en 2 zekeringen van 15A nodig.
 
Laatst bewerkt:
En ventilatoren zijn vaak hoger gezekerd vanwege de mogelijke piekspanning bij inschakelen als de motor (van de ventilator) net ff in de verkeerde positie staat.

En inderdaad, gebruik een relais met ingebouwde blusdiode of weerstand. (Die eerste is beter, maar kan kapot gaan als je het relais verkeerd aansluit)
 
Laatst bewerkt:
Zou idd voor een relais gaan , ander heb je wel een allejezus zware schakelaar nodig ;)

En er komt geen piekspanning hoor heren , spanning zakt juist bij inschakeling .
Er heerst dan wel een aanloopstroom die hoger is dan op de fan staat ...
Totdat ie op toeren is natuurlijk .



In het schema van blade .

Ipv de schakelaar tussen te fan en + het contact van je relais (meestal aangeduid met 13 en 14 of 23-24)
Plus min maakt niet uit ...

Dan een plus naar schakelaar , andere kant vd schakelaar naar de spoel vh relais (A1). En de andere kant vd spoel van het relais (A2) naar de - leggen .
 
http://www.idd.nl/key/inductiestoring.html
Dat gaat over blusdiodes bij relais.
Je plaatst dan een diode anti-parallel.
Als je de spanning op een spoel onderbreekt treed a.g.v. de wet van lenz een spanning op in tegengestelde polariteit,
De blusdiode sluit deze spanning kort.
Dit is voornamelijk om de electronica die het relais stuurt te beschermen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan