kawa gpz500s vonkt niet

petteke

Rookie
31 mrt 2014
16
0
Beek
Hallo, mijn gpz500s van '92 geeft geen vonken meer. Ik meet geen spanning op de bobine aansluitingen (beide) dus heb ik een vermoeden dat het met de ontstekingsspoel(en) te maken heeft. Ik meet op de bekabeling uit het blok een weerstand van ongeveer 450 ohm (volgens mij een reële waarde) Echter meet ik bij het starten geen spanning op de kabels.
Wie helpt mij verder??

groet Patrick
 
full

je was me voor !
 
de stekkers zitten er goed in, maar als ik de stekker los haal die van de spoelen afkomt (vier kabels) ga ik ervan uit dat er twee ontstekingsspoelen in zitten. één per twee kabels. als ik dan de meter aansluit meet ik over beide "spoelen ongeveer 450 ohm weerstand. als ik de moter laat draaien op de start moter meet ik echter geen spanning. .....mag ik dat vreemd vinden, of denk ik nu verkeerd met die twee spoelen??
 
er zitten geen ontstekings spoelen op de motor.
er zitten alleen 2 kleine signaalgevers/hallgevers die een puls/signaal doorgeven aan de cdi.
de spanning die deze afgeven is te klein en te kort om dit met een gewone meter te meten.
maar je hebt het zelf al gezegd, er staat geen spanning op de bobines.
en dan zit het probleem in de cdi zelf.
 
aha, kijk, dat is info:) dus als ik het goed begrijp zijn die 4 draden uit de "spoel " alleen om een signaal te geven aan de cdi. de cdi krijgt een constante spanning en stuurt de bobines aan als hij dit signaal krijgt.....zit ik zo goed??
 
weet niet zeker of deze cdi een constante spanning op de bobines zet of de spanning erop zet vlak voordat er een vonk moet komen.
maar als je helemaal niets op de bobines meet en er staat wel 12v op de cdi, dan is er eigenlijk maar 1 conclusie en dat is cdi stuk.
ook al zouden de halgever(s) stuk zijn, dan moet het bovenstaande nog steeds kloppen.
 
weet niet zeker of deze cdi een constante spanning op de bobines zet of de spanning erop zet vlak voordat er een vonk moet komen.
maar als je helemaal niets op de bobines meet en er staat wel 12v op de cdi, dan is er eigenlijk maar 1 conclusie en dat is cdi stuk.
ook al zouden de halgever(s) stuk zijn, dan moet het bovenstaande nog steeds kloppen.
weet je zeker dat de ontstekings module de + schakelt bij een gpz500s? Ik denk het niet namelijk.

(ik noem het ontstekings module in dit geval, want een cdi is het niet)

Verder verdenk ik bij elke kawa de junction box altijd
 
mijn junctionbox heeft maar acht aansluitingen, en niet zoveel als in het schema...
lijkt me onlogisch dat er een constante spanning hop de bobines zit, er zijn maar twee draden, en ik ga er even vanuit dat hij zijn massa niet via het chassis krijgt......??
 
ik noem het cdi, want dat andere woord is te lang.
junctionbox zou ook kunnen.
maar dan klopt mijn verhaal nog steeds.
als er een voedingsspanning in de cdi gaat, dan staat er ook spanning op de bobines.
en dan werkt de junctionbox ook.
staat er geen spanning op de cdi, dan komt de junctionbox in beeld.
 
volgens mij ziet het er zo uit..
dus zou ik tussen 3 en 10 12 volt moeten meten,
en tijdens het "starten" tussen 5 en 9 en 4 en 9 een 12 volt spanning moeten meten....meet ik daar niets mag ik stellen dat hij overleden is??
 
ik noem het cdi, want dat andere woord is te lang.
junctionbox zou ook kunnen.
maar dan klopt mijn verhaal nog steeds.
als er een voedingsspanning in de cdi gaat, dan staat er ook spanning op de bobines.
en dan werkt de junctionbox ook.
staat er geen spanning op de cdi, dan komt de junctionbox in beeld.
vind je lief, maar :N

tci schakelt naar massa

probleem kan zelfs in de noodstop zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan