FZR600 1989 start niet na 4 maanden stilstand

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Hallo,

De winter is weer ver en goed voorbij. Dus wil ik weer op mijn fighter gaan rijden ipv de pekelslet.

Echter wil de motor niet meer starten. Af en toe komt er een knal / walm vlam uit de pijp maar op gang komen doet hij niet. (dit met remmenreiniger)

Wat ik al gedaan heb:

Benzine uit de vlotterbakjes laten lopen
Tank volledig afgetapt en opnieuw gevuld met verse benzine
Nieuwe bougies
Met remmenreiniger proberen te starten
Accu is goed geladen elke keer en heeft voldoende kracht

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Alvast bedankt!
 
Carburators zijn vervuild, als je denkt dat op te lossen met het aftappen van je vlotters, kun je het wel vergeten. Ze moeten er achter weg en helemaal worden gedemonteerd en in een reinigingsvloeistof om schoon te weken. Zelf doe ik dat met schoomaakazijn ( heet).
 
Ligt eraan. Soms is alleen de stationairsproeier verstopt en blaas je die relatief makkelijk schoon. Leg je de sproeiers in een bakje carb cleaner of dasty, goed poetsen en doorblazen. Mocht het nog dicht blijven zitten kan je met een dunne E-snaar van een elektrische gitaar de sproeier doorprikken. Al zullen er vast mensen zijn die dat not done vinden.

Als je pech hebt is er meer verstopt en is het erg lastig om alle kleine kanaaltjes in de carbs schoon te krijgen. Dan mag je de carbs loshalen en ontleden en ultrasoon laten reinigen.

Dan alsnog even droog/doorblazen en inspuiten met wat vet/water dispersant.
 
Laatst bewerkt:
Stationair sproeier heeft hele kleine gaatjes, deze prik je echt helemaal nergens mee door. bedoel dan de stationairschroef om hem te stellen, deze zitten dicht en moeten er uit worden gedraaid om schoon te kunnen maken. Doe het goed of laat het doen, je blijft alleen maar aan het kloten anders.
 
Waarom roept iedereen toch altijd dat de carbs er af moeten en schoongemaakt moeten worden....
Lijkt me stug dat alle vier de carbs tegelijk zo vervuilen dat er helemaal geen leven in de motor komt....

Rij zelf natuurlijk pas 35 jaar motor, en heb nog NOOIT gehad dat deze na 3-5 mnd stilstand niet wilde starten

Als je start, ruik je dan benzine....?
heb je benzine in de vlotterkamers?
vonken je bougie's
worden die nat?
staat je killswitch niet verkeerd
hoe ver zakt je spanning tijdens starten?

geef ons eerst alle info, dat helpt een stuk handiger
 
Foto? Kan toch niet zo even een stelschroef uit een motor draaien voor een foto? Neem aan als je een beetje kennis van zaken hebt dat je weet welke schroef ik bedoel, anders kun je het beter aan iemand over laten die een beetje weet wat hij doet....
 
Ja mijn beste, draai nu eens bij je eigen fiets je stelschroef er uit en bekijk hem eens goed maar als die gaatjes dicht zitten stel je weinig. En die gaatjes prik jij niet door.
 
khss-110_1__2.jpg



Jij bent denk ik met dit in de war, dit zijn mengselschroeven.
De gaatjes die in de stationairsproeier zitten zijn hetzelfde als de hoofdsproeier in de mengbuis....
Ik heb overigens nog nooit gezien dat een mengbuis zo vies is dat het met weken/ultrasoon niet schoon moet en er dus doorgeprikt moet worden, met stationairsproeiers daarin tegen wel.
 
[afbeelding]


Jij bent denk ik met dit in de war, dit zijn mengselschroeven.
De gaatjes die in de stationairsproeier zitten zijn hetzelfde als de hoofdsproeier in de mengbuis....
Ik heb overigens nog nooit gezien dat een mengbuis zo vies is dat het met weken/ultrasoon niet schoon werd en er dus doorgeprikt moest worden, met stationairsproeiers daarin tegen wel.
 
Stationairsproeier prik je gewoon door met een hoge E-snaar van een gitaar hoor. Werkt ook bij m'n CB-1 en die heeft echt kleine stationairsproeiers :(

Gaatjes in een mengselschroef heb ik nog nooit gezien. Wat niet betekent dat het niet kan, maar toch...

Maar we moeten nu gewoon even wachten op Rocky :z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan