Remvloeistof Aprilia SL1000 Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Aangezien ik mijn appie aan het opknappen ben leek het mij verstandig om ook maar meteen de remvloeistof etc mee te vervangen. Nou weet ik dat je dot4 niet met dot5 mag mengen (maar wel weer met 5.1 of zoiets) enzo, dus ik dacht ik zoek ff in de handleiding wat ik moet gebruiken. In de handleiding staat echter het volgende:

Brake fluid (recommended):
mF.F., DOT 5 (compatible DOT 4) or AgilP BRAKE 5.1, DOT 5 (compatible DOT 4).

Hier worden dus alle drie de versies genoemd, dus ik weet het ondertussen niet meer. Ik neig naar DOT4 aangezien er tussen haakjes staat dat t daarmee compatible moet zijn, maar ik dacht ik kan het maar beter ff vragen.
 
Aangezien ik mijn appie aan het opknappen ben leek het mij verstandig om ook maar meteen de remvloeistof etc mee te vervangen. Nou weet ik dat je dot4 niet met dot5 mag mengen (maar wel weer met 5.1 of zoiets) enzo, dus ik dacht ik zoek ff in de handleiding wat ik moet gebruiken. In de handleiding staat echter het volgende:Hier worden dus alle drie de versies genoemd, dus ik weet het ondertussen niet meer. Ik neig naar DOT4 aangezien er tussen haakjes staat dat t daarmee compatible moet zijn, maar ik dacht ik kan het maar beter ff vragen.
Handleiding klopt niet.

Dot 3
Dot 4
Dot 5.1
komen uit dezelfde familie: op glycol basis. In principe mengbaar (hoewel daar alleen in nood reden toe is).


Dot 5 is een andere tak: op siliconenbasis en ong 4 tot 5 keer de prijs per liter als die andere.

En wat staat er op het dekseltje van het reservoir?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon DOT4 aanhouden.
5.1 verouderd net zo snel als DOT4 maar kan hogere temperaturen aan iets wat handig is bij circuit racers..

Voor normaal gebruik gewoon (eventueel de betere/high performance) DOT4 gebruiken.
 
Handleiding klopt niet.

Dot 3
Dot 4
Dot 5.1
komen uit dezelfde familie: op glycol basis. In principe mengbaar (hoewel daar alleen in nood reden toe is).


Dot 5 is een andere tak: op siliconenbasis en ong 4 tot 5 keer de prijs per liter als die andere.

En wat staat er op het dekseltje van het reservoir?

Zag inderdaad vanochtend DOT4 only op het deksel staan (vorige eigenaar heeft een keer geknoeid volgens mij dus de letters zijn half weggebeten), dus dat wordt hem inderdaad. Ik rijd niet snel genoeg om er DOT5.1 in te gooien denk ik. Danku.
 
Heb je vaker remvloeistof ververst?

Nee, wordt de eerste keer, mr mn pa wel. Heb ook al gezocht hoe t het handigste zou gaan (gewoon onderaan leeg laten lopen tot t potje bijna leeg is en die steeds bijvullen tot de nieuwe vloeistof er onder uit komt). Zal allemaal wel goed komen, het is geen rocket science lijkt me ;)
 
Hoe weet je dat?
Na hard remmen word ineens de rem erg sponzig en even later knijp je de hendel tegen het stuur en heb je bijna geen remdruk meer.
Na enkele minuten koelt de remvloeistof af en verdwijn en de luchtbellen (die ontstaan door het koken)naar het reservoir en als je dan geluk hebt kan je weer remmen.
As de luchtbellen niet omhoog willen blijft de rem sponzig.
Ik verving mijn remvloeistof iedere 2 maanden.
na gebruik van rbf600 van Motul heb ik dit probleem nooit meer gehad.
Mijn maat had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing.
 
Na hard remmen word ineens de rem erg sponzig en even later knijp je de hendel tegen het stuur en heb je bijna geen remdruk meer.
Na enkele minuten koelt de remvloeistof af en verdwijn en de luchtbellen (die ontstaan door het koken)naar het reservoir en als je dan geluk hebt kan je weer remmen.
As de luchtbellen niet omhoog willen blijft de rem sponzig.
Ik verving mijn remvloeistof iedere 2 maanden.
na gebruik van rbf600 van Motul heb ik dit probleem nooit meer gehad.
Mijn maat had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing.
Ik heb op bijna elke motor last van kromme schijven. Ik heb er al heel wat via de garantie gekregen en op oudere motoren zelf gekocht.
Mijn Aprilia Falco was destijds ook een vaste klant voor nieuwe schijven.
Kokende vloeistof heb ik echter nooit gehad.
In het verleden heeft "Motorrad" metingen gedaan tijdens afdalingen van een bergpas. Wat opviel, was de lage temperaturen van motorfietsremmen in vergelijking met die van auto's.
Overigens zijn dampbellen geen luchtbellen, en moeten dus weer terugveranderen in vloeistof na afkoeling. Daarom denk ik dat jij ergens anders last van had.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op bijna elke motor last van kromme schijven. Ik heb er al heel wat via de garantie gekregen en op oudere motoren zelf gekocht.
Mijn Aprilia Falco was destijds ook een vaste klant voor nieuwe schijven.
Kokende vloeistof heb ik echter nooit gehad.
In het verleden heeft "Motorrad" metingen gedaan tijdens afdalingen van een bergpas. Wat opviel, was de lage temperaturen van motorfietsremmen in vergelijking met die van auto's.
Overigens zijn dampbellen geen luchtbellen, en moeten dus weer terugveranderen in vloeistof na afkoeling. Daarom denk ik dat jij ergens anders last van had.
Of het dampbellen of luchtbellen waren weet ik niet.
Ik weet wel zeker dat dit ontstond na langdurig hard remmen en dat het met remvloeistof met een hoger kookpunt niet meer gebeurde.
Maar als jij het nog nooit hebt gehad zal het wel niet bestaan.
Allemaal onzin dat kookpunt van de remvloeistof.
Misschien kan je er bij jou beter water in doen als het toch niet heet word.
 
Ik heb op bijna elke motor last van kromme schijven. Ik heb er al heel wat via de garantie gekregen en op oudere motoren zelf gekocht.
Mijn Aprilia Falco was destijds ook een vaste klant voor nieuwe schijven.
Kokende vloeistof heb ik echter nooit gehad.
In het verleden heeft "Motorrad" metingen gedaan tijdens afdalingen van een bergpas. Wat opviel, was de lage temperaturen van motorfietsremmen in vergelijking met die van auto's.
Overigens zijn dampbellen geen luchtbellen, en moeten dus weer terugveranderen in vloeistof na afkoeling. Daarom denk ik dat jij ergens anders last van had.



Als jij zo vaak last van kromme schijven hebt..zou ik als ik jou was je remhendel eens lossen als je stilstaat bij een stoplicht oid na hard knallen en remmen....
 
Of het dampbellen of luchtbellen waren weet ik niet.
Ik weet wel zeker dat dit ontstond na langdurig hard remmen en dat het met remvloeistof met een hoger kookpunt niet meer gebeurde.
Maar als jij het nog nooit hebt gehad zal het wel niet bestaan.
Allemaal onzin dat kookpunt van de remvloeistof.
Misschien kan je er bij jou beter water in doen als het toch niet heet word.


gebruik dan nog koelwater. Dat scheelt aanzienlijk..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan