25kw naar 35kw

Utrecht030

Rookie
24 mrt 2014
12
0
Hallo,

Ik ben bezig mijn mijn A2-rijbewijs en mag dus als ik klaar ben
op een motor rijden tot 35kw (en <0,20kw per kg.) Ik ben al
aan het rondkijken voor een motor natuurlijk en ben er bijna
zeker van dat het een Honda CB500 gaat worden.

Veel tweedehands CB500's zijn vanwege de oude regelgeving
op 25kw gezet. Ik heb nu 2 vragen:

Wat zal het kosten om zo'n motor op 35kw te zetten, met aan-
passing op de papieren, en zonder? (Ben zelf niet echt technisch.)

En stel dat ik hem op de papieren op 25kw laat staan, zal dit
dan problemen opleveren bij een controle? Aangezien ik wel op
de motor mag rijden met mijn rijbewijs, zien ze dit misschien door
de vingers, of zijn ze heel streng op dat soort dingen?

De 2e vraag geld eigenlijk alleen als het veel geld kost om de
papieren aan te passen, want als dit een paar tientjes kost
neem ik natuurlijk het risico liever niet.

Alvast bedankt.
 
Over de 2de vraag; Je mag natuurlijk altijd een motor rijden die minder is dan 35 kW. Zolang die onbegrenst onder de 70 kW zit, dat is bij die CB500 wel het geval. Als het allemaal netjes op de kenteken papieren staat lijkt me dat meneer de agent geen reden heeft om jou te bekeuren aangezien je gewoon ruim aan de voorwaarden van je rijbewijs voldoet.
 
Ik zal kort proberen uit te leggen hoe het volgens mij zit: In de 25kW tijd bestonden er voor veel motorfietsen speciale goedgekeurde 'setjes' welke de dealer er voor je in moest zetten en de dealer kon dan een nieuw kenteken aanvragen op de 25kW. Maaaaar deze setjes zijn er (nog) niet voor 35kW. Het schijnt dat je je motor kan laten keuren bij het RDW in Lelystad en hem zo alsnog legaal 35kW op kenteken kan krijgen, (nadat je hem bij een motorboer hebt laten begrenzen uiteraard) maar hier weet ik het fijne niet van. Wat wel een mogelijkheid is, is om hem bij eem willekeurige motorboer (of zelf) te laten begrenzen en dan een uitdraai van een rollerbank te laten maken. Niet alle verzekeringen keuren dit goed maar Unive bijvoorbeeld wel. je stuurt een kopie van het begrenzingsbewijs dan op naar de verzekering en dan ben je gedekt.(verzekerd zijn is natuurlijk het belangrijkst!) Over het algemeen wordt dit door de politie ook gedoogd en mocht er een vervelende agent zijn die je op zijn slechte dag toch een boete geeft dan kom je er voor de rechter in de meeste gevallen alsnog mee weg. Ik denk dat dti laatste dan ook de beste optie is. Natuurlijk wel altijd je begrenzingsbewijsje meenemen dan..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
 
Ik zal kort proberen uit te leggen hoe het volgens mij zit: In de 25kW tijd bestonden er voor veel motorfietsen speciale goedgekeurde 'setjes' welke de dealer er voor je in moest zetten en de dealer kon dan een nieuw kenteken aanvragen op de 25kW. Maaaaar deze setjes zijn er (nog) niet voor 35kW. Het schijnt dat je je motor kan laten keuren bij het RDW in Lelystad en hem zo alsnog legaal 35kW op kenteken kan krijgen, (nadat je hem bij een motorboer hebt laten begrenzen uiteraard) maar hier weet ik het fijne niet van. Wat wel een mogelijkheid is, is om hem bij eem willekeurige motorboer (of zelf) te laten begrenzen en dan een uitdraai van een rollerbank te laten maken. Niet alle verzekeringen keuren dit goed maar Unive bijvoorbeeld wel. je stuurt een kopie van het begrenzingsbewijs dan op naar de verzekering en dan ben je gedekt.(verzekerd zijn is natuurlijk het belangrijkst!) Over het algemeen wordt dit door de politie ook gedoogd en mocht er een vervelende agent zijn die je op zijn slechte dag toch een boete geeft dan kom je er voor de rechter in de meeste gevallen alsnog mee weg. Ik denk dat dti laatste dan ook de beste optie is. Natuurlijk wel altijd je begrenzingsbewijsje meenemen dan..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Zolang je bromsnor om de tuin kunt leiden. Kom je een slimme tegen dan kun je het rijbewijs inleveren. Je kenteken geeft namelijk het vermogen aan.
De enige goede manier is je kenteken laten aanpassen bij de RDW
 
Even omhoog dit topic 8-)

Ik heb na mijn openingspost natuurlijk nog veel gezocht en over
een week of 3 hoop ik voor mijn laatste examen te slagen.

De Honda CB500 vind ik nog steeds een mooie beginnersmotor
maar ik eigenlijk gaat mijn voorkeur nu uit naar een Kawasaki ER5.
Deze hebben standaard meer vermogen dan 35kw.

De vraag is nu iets anders dus, wat gaat het mij kosten om een
ER5 terug te voeren naar 35kw incl. aangepaste papieren (RDW)?


Ik heb al even op het forum gezocht maar er zijn zoveel topics in
dit forum dat ik door de bomen het bos niet meer zie, als iemand
mijn vraag kan beantwoorden heel graag.
 

Lijkt me al helemaal een gedoe allemaal dat invoeren |(
Bedankt voor de antwoorden beetje jammer dat het allemaal
zo overdreven duur is, 6 a 700 om een motor 2 kw terug te
voeren en het netjes op de papieren hebben. Kost me onderhand
meer als de motor zelf. :')

Dan maar voor een Suzuki GS500 die zijn standaard precies goed
voor een A2 rijbewijs geloof ik, wel een stuk minder mooi (vind ik.)
 
Wat je denk ik kan doen, is gewoon met een vol vermogen ER-5 (37kW) naar de RDW gaan voor een herkeuring (IKS-keuring). Mijn vol vermogen ER-5 heeft op de testbank 32,3kW op het achterwiel. Ik weet niet of ze bij RDW ook nog gaan berekenen wat het vermogen op de kruk is, maar als ze dus het achterwielvermogen op de kentekencard zetten, dan hoef je technisch niets aan de motor te doen, is hij vol vermogen, maar toch minder dan 35kW op kenteken.

Bel even met de RDW hoe ze die meting qua vermogen uitvoeren bij de IKS-keuring en of ze dan krukasvermogen berekenen en op kenteken zetten of die achterwielpk's. Als dit achterwielpk's zijn, zou je dus een vol vermogen ER-5 kunnen kopen, 450 euro neerleggen bij RDW en klaar. Hoeft er niets open bij de carburateurs.

Mijn ER-5 doe ik binnenkort denk ik weg... al doe ik ze meestal weg via inruil en niet via particuliere verkoop.
 
Wat je denk ik kan doen, is gewoon met een vol vermogen ER-5 (37kW) naar de RDW gaan voor een herkeuring (IKS-keuring). Mijn vol vermogen ER-5 heeft op de testbank 32,3kW op het achterwiel. Ik weet niet of ze bij RDW ook nog gaan berekenen wat het vermogen op de kruk is, maar als ze dus het achterwielvermogen op de kentekencard zetten, dan hoef je technisch niets aan de motor te doen, is hij vol vermogen, maar toch minder dan 35kW op kenteken.

Bel even met de RDW hoe ze die meting qua vermogen uitvoeren bij de IKS-keuring en of ze dan krukasvermogen berekenen en op kenteken zetten of die achterwielpk's. Als dit achterwielpk's zijn, zou je dus een vol vermogen ER-5 kunnen kopen, 450 euro neerleggen bij RDW en klaar. Hoeft er niets open bij de carburateurs.

Mijn ER-5 doe ik binnenkort denk ik weg... al doe ik ze meestal weg via inruil en niet via particuliere verkoop.

Tja maar dat is dan een gok en nog steeds € 450. En ik wil het
Totaalplaatje het liefst onder de 1000 houden dus ook niet echt een oplossing voor mij. Zit maar 1 ding op en dat is mijn 3e of 4 keus motor kopen en dat is de GS500. Maar bedankt voor het meedenken.
 
Tja maar dat is dan een gok en nog steeds € 450. En ik wil het
Totaalplaatje het liefst onder de 1000 houden dus ook niet echt een oplossing voor mij. Zit maar 1 ding op en dat is mijn 3e of 4 keus motor kopen en dat is de GS500. Maar bedankt voor het meedenken.

In de openingspost heb je een lijstje met de dingen waar je op moet letten bij de aankoop van een gs500.

Suzuki GS500 topic #24 - Waar wij vrolijk doortuffen

Succes ermee, en hopelijk tot binnenkort! ;)
 
Laatst bewerkt:
Tja maar dat is dan een gok en nog steeds € 450. En ik wil het
Totaalplaatje het liefst onder de 1000 houden dus ook niet echt een oplossing voor mij. Zit maar 1 ding op en dat is mijn 3e of 4 keus motor kopen en dat is de GS500. Maar bedankt voor het meedenken.

Het is geen gok, want van te voren heb je dan de RDW gebeld en dan weet je het juiste antwoord voor welk vermogen er op kenteken komt. Maar een ER-5 via IKS knijpen gaat niet lukken voor 1000 euro, dus dan idd een GS500e.
 
motor invoeren peace of cake
Kopen, en vraag verkoper om een bewijsje
afspraak maken rdw
motor aanbieden, 90 euro aftikken
doorlopen naar douane/belasting ( in hetzelfde gebouw)
BPM papier afgeven dat je thuis gedownload en ingevuld hebt
BPM aftikken, en week later je kenteken thuis
( als je een motor koopt die normaal b.v. 65 KW heeft, maar op duitse papieren 35, dan nemen ze dat zo over, hoef je niets voor aan te tonen, wordt ook niet gecontroleerd)

Oh ja, als je een eendagskenteken aanvraagt ( kost niets) mag je zelfs rijdend naar het RDW, met een kartonnen plaatje als kenteken ( afmeting staat op eendagskenteken, wel verzekeren natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan