reisadviezen oost europa gevraagd

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.048
5.450
Advies gevraagd voor lange trip door oost europa.

Weet nog steeds niet of ik gek ben geworden met mijn reisplan voor Mei/Juni.

Work wise wil ik, in deze volgorde, naar Belgrado, Helsinki en Sofia.
Totaal 9000km.
ik heb maar 4 wkn, en moet 3 fixed-date afspraken langs. (vliegen lijkt me te saai en te vermoeiend).

Elk vd trajecten op de trip zou kunnen met gemiddeld 550km/dag + 1 rust/reservedag op elk traject:
DHg -> Belgrado
Belgrado -> Helsinki (incl servicebeurt in H, checkup, nieuwe banden?)
Helsinki-> Sofia (dit is de langste, 2800km in 5dgn + 1 rustdag)
Sofia -> retour DHg.

Durf dit ambitieuze plan bijna niet te publiceren.
Plan me suf op de kaart. ik denk dat het kan!

Het geheel zit tegen de langste dag aan, dus kan relatief veel uren licht benutten,
en kan lange rust/eet pauzes inlassen zonder dat ik in donker hoef te rijden.
Mijn fysieke conditie is in orde.
Lange proefritten gingen goed.
Baggage heb ik niet veel nodig, geen tent, slaap in hotels en hostels en bij kennissen/collegas.
Motor laat ik grondig nazien voor vertrek, en ik denk erover afspraak bij BMW Helsinki te vragen.

Praktisch: Er is vast wel ergens een thread voor trips naar Serbia, Bulgaria en dan omhoog naar de Baltics... ?

Bonus: Als ik tijd heb wil ik de Transfagarasan en/of de Transalpine in Romania meepikken, maar als dat niet lukt ga ik gewoon nog een keer terug met meer tijd. Moet in Oct waarschijnlijk toch nog een keer naar Croatia en Slovenia.

Ben ik nu gek geworden - rijd ik mezelf voorbij ?
Kan dit voor een relative newbie ?
Twee opeenvolgende proefdagen van 500km gingen prima.
(en het is tenslotte allemaal beschaafd gebied, met gewone wegen en servicestations… ? )

Advies ?
Ervaringsdeskundigen ?
Pointers ?
 
Ik zeg Visa in je linker broekzak, GSM in de rechter en gas er op.. :Y
Klinkt als en top rit, beter dan vliegen of saai met de auto.
 
Ik zeg Visa in je linker broekzak, GSM in de rechter en gas er op.. :Y
Klinkt als en top rit, beter dan vliegen of saai met de auto.

Yep. dat snap ik. zo leef ik ongeveer.
toch ff vragen of MFers hier ervaring met rijden door oost europa hebben.
 
Ik vraag me af of die service onder weg wel nodig is.
Een 9 duizend km moet toch wel lukken op een verse achterband..??
(ik kom niet veel verder dan 5000 maar goed dat is maar een 12 inch)

Rijd je met navi of met kaarten?? Indien met navi dan zou ik goed je route controleren van te voren, zeker in voor het stuk tussen Helsinki en Sofia. Dan wil je niet gaan hoeven zoeken.
 
Laatst bewerkt:
9000km in 4 weken red je. Van de zomer 6250km in 7 dagen gereden. Even naar de zwarte zee en weer terug
 
Thx Bommes
Ik vraag me af of die service onder weg wel nodig is.
Een 9 duizend km moet toch wel lukken op een verse achterband..??
(ik kom niet veel verder dan 5000 maar goed dat is maar een 12 inch)
twee inschattingen: 1) huidige achterband is zodanig dat ik verwacht dat-ie bij Helsinki verweg op kan zijn. en 2) ik moet ongeveer op dat punt de volgende 10K beurt hebben. ga ik morgen ook met garage over praten (die wllen de business ook wel hebben), en ik zit met de garantie: het is n tweedehands en die _moet_? contractueel in de werkplaats vd verkoper (wel bmw-dealer) onderhouden...

Maar als niet-zo-technische kantoorpik lijkt me een checkup halverwege wel n veilig idee. En deze motor heeft in 5 wkn al bijna meer gereden dan in 4 jaar voorafgaand, benieuwd hoe het mechaniek deze trendbreuk doorstaat. (ik zit er tenslotte met mn eigen botten op)

Rijd je met navi of met kaarten?? Indien met navi dan zou ik goed je route controleren van te voren, zeker in voor het stuk tussen Helsinki en Sofia. Dan wil je niet gaan hoeven zoeken.
Papier !
Voor de lange-afstanden de kaarten van ANWB (gratis, hollander he), en gewoon ouderwets papiertje met grootgeschreven namen en wegnummers op de tanktas.
Detailkaarten op zowel tablet en phone (met soms de mapfactor-navigator via voice, maar alleen voor details/bestemmingen).

tevens: layout vd motor is zodanig dat ik er eigenlijk geen navi bij wil. tussen dashboard en tanktas is praktisch weinig ruimte. dit is nog in onderzoek (verkoper wil wel een Zuma + bandenspannings,.... laat eerst maar eens zien).
 
9000km in 4 weken red je. Van de zomer 6250km in 7 dagen gereden. Even naar de zwarte zee en weer terug

Thx, Leuke Rit! en goed teken.

route: via Budapest of via Zagreb ?
met tent of hotels ?
nog tips/anecdotes voor onderweg ?

(er staat dit forum ook een prachtig verslag van iemand op n GS - leuk leeswerk)
 
Thx Bommestwee inschattingen: 1) huidige achterband is zodanig dat ik verwacht dat-ie bij Helsinki verweg op kan zijn. en 2) ik moet ongeveer op dat punt de volgende 10K beurt hebben. ga ik morgen ook met garage over praten (die wllen de business ook wel hebben), en ik zit met de garantie: het is n tweedehands en die _moet_? contractueel in de werkplaats vd verkoper (wel bmw-dealer) onderhouden...

Maar als niet-zo-technische kantoorpik lijkt me een checkup halverwege wel n veilig idee. En deze motor heeft in 5 wkn al bijna meer gereden dan in 4 jaar voorafgaand, benieuwd hoe het mechaniek deze trendbreuk doorstaat. (ik zit er tenslotte met mn eigen botten op)

Ik zou persoonlijk zorgen dat je motor voor die tijd een beurt en nieuwe banden heeft, zodat je weet dat je daar onderweg geen zorgen over hoeft te maken. Ik laat er voor mijn komende vakantie ook nieuwe banden op leggen, ondanks dat de oude nog niet op zijn. Deze gaan echter de hele trip niet volhouden. De oude banden die ongeveer halverwege zijn neem ik gewoon weer mee en laat ik later wel weer een keer terugleggen. Zelfde verhaal voor de kettingset. Het beurtje kan je ook gewoon eerder laten doen dan volgens de interval nodig is, zodat je weer 10K vooruit kan, later kun je gewoon weer op de oude interval terugstappen. Onderweg een beurt plannen kan natuurlijk, maar dan ben je daaraan gebonden. Wat als het je allemaal zo goed bevalt dat je voorloopt op schema, dan ben je te vroeg op je afspraak en kun je niet verder. Of als je het achteraf toch allemaal iets te veel op een dag vind en je loopt een paar dagen achter op schema, dan ben je te laat. Heb je daar andere afspraken staan of je verblijft er langere tijd dan is het misschien niet zo'n probleem. Maar, dat is ook een beetje persoonlijk gevoel. Ik zou het vooraf laten doen zodat je weet dat je tijdens de reis niet gebonden of afhankelijk bent. Ga je echt een lange reis van meer dan 10k doen, dan moet je natuurlijk wel een keer.

Verder, wel een mooie trip!

Edit: Vergeet ook niet dat op reis je banden wel eens sneller kunnen slijten dan wat je hier normaal gewend bent. Je hebt permanent bagage bij je, het is misschien erg warm en de wegen kunnen zomaar wat minder goed zijn dan hier. Als je besluit onderweg je banden te laten doen, plan dat dan niet te krap!
 
Laatst bewerkt:
Thx, Leuke Rit! en goed teken.

route: via Budapest of via Zagreb ?
met tent of hotels ?
nog tips/anecdotes voor onderweg ?

(er staat dit forum ook een prachtig verslag van iemand op n GS - leuk leeswerk)
eerste dag tot krakau gekomen. daarna lviv, kiev,odessa,sibiu, timisoara, en toen s ochtends vertrokken. eerst richting Novi Sad Servie. daarna door naar boedapest hongarije. net voor de hongaarse grens nog even aan de kant gehaald met 75 waar 50 mocht. €300+3 maanden niet rijden in servie. maar daar had ik mij onderuit geluld omdat het 12:05 was en het bureau dicht was en ik niet tot morgen ging wachten :') .

eenmaal net voor boedapest pleurde mijn motor om. zoals wel vaker gebeurd. alleen koste het deze keer een spiegel en mijn rem handle. dus met nog 1 vinger remkracht over. aan de laatste 1490km via de snelweg naar huis begonnen. onder het mom ik zie wel waar ik ergens ga slapen als ik moe word. maar dat gebeurde niet dus ik was 5:30 weer thuis


reisverslag.
In 7 dagen naar de zwarte zee en weer terug. 6250km
 
eerste dag tot krakau gekomen. daarna lviv, kiev,odessa,sibiu, timisoara, en toen s ochtends vertrokken. eerst richting Novi Sad Servie. daarna door naar boedapest hongarije. net voor de hongaarse grens nog even aan de kant gehaald met 75 waar 50 mocht. €300+3 maanden niet rijden in servie. maar daar had ik mij onderuit geluld omdat het 12:05 was en het bureau dicht was en ik niet tot morgen ging wachten :') .

eenmaal net voor boedapest pleurde mijn motor om. zoals wel vaker gebeurd. alleen koste het deze keer een spiegel en mijn rem handle. dus met nog 1 vinger remkracht over. aan de laatste 1490km via de snelweg naar huis begonnen. onder het mom ik zie wel waar ik ergens ga slapen als ik moe word. maar dat gebeurde niet dus ik was 5:30 weer thuis


reisverslag.
In 7 dagen naar de zwarte zee en weer terug. 6250km

Respect!
 
Ik zou persoonlijk zorgen dat je motor voor die tijd een beurt en nieuwe banden heeft, zodat je weet dat je daar onderweg geen zorgen over hoeft te maken. Ik laat er voor mijn komende vakantie ook nieuwe banden op leggen, ondanks dat de oude nog niet op zijn. Deze gaan echter de hele trip niet volhouden. De oude banden die ongeveer halverwege zijn neem ik gewoon weer mee en laat ik later wel weer een keer terugleggen. Zelfde verhaal voor de kettingset. Het beurtje kan je ook gewoon eerder laten doen dan volgens de interval nodig is, zodat je weer 10K vooruit kan, later kun je gewoon weer op de oude interval terugstappen. Onderweg een beurt plannen kan natuurlijk, maar dan ben je daaraan gebonden. Wat als het je allemaal zo goed bevalt dat je voorloopt op schema, dan ben je te vroeg op je afspraak en kun je niet verder. Of als je het achteraf toch allemaal iets te veel op een dag vind en je loopt een paar dagen achter op schema, dan ben je te laat. Heb je daar andere afspraken staan of je verblijft er langere tijd dan is het misschien niet zo'n probleem. Maar, dat is ook een beetje persoonlijk gevoel. Ik zou het vooraf laten doen zodat je weet dat je tijdens de reis niet gebonden of afhankelijk bent. Ga je echt een lange reis van meer dan 10k doen, dan moet je natuurlijk wel een keer.

Verder, wel een mooie trip!

Edit: Vergeet ook niet dat op reis je banden wel eens sneller kunnen slijten dan wat je hier normaal gewend bent. Je hebt permanent bagage bij je, het is misschien erg warm en de wegen kunnen zomaar wat minder goed zijn dan hier. Als je besluit onderweg je banden te laten doen, plan dat dan niet te krap!

Dank.
Allemaal genoteerd.

de beurten en bandenplanning is nog open, en ik begrijp dat het snel kan slijten.

nog een vraag: zijn er nog papieren-vereisten?
Visa of carnets ? (groene kaart dekt alle landen)
complicaties omdat de motor in eigendom is bij een bedrijfje (mijn eigen bvba/sprl) ?
 
oja: heb ook verlsag van Hans89 gevonden.
Mooi!
 
oja: heb ook verlsag van Hans89 gevonden.
Mooi!
PM beantwoord.

Ik heb ook weer zin om te gaan.
P7081797.JPG
 
Laatst bewerkt:
Visa en Carnet heb je niet nodig, dat de motor niet op jouw naam staat kan wel tricky zijn. Ik weet iig zeker dat je bv Turkije dan niet inkomt. Het móet gewoon op je eigen naam staan.

Mijn ervaring met Slovenie, Kroatië, Servie en Bulgarije is dat ze er totaal geen interesse in hebben. Ze kijken alleen of je je vignet hebt, wapperen wat met je paspoort en verder boeit het ze niet.

Dank.
Allemaal genoteerd.

de beurten en bandenplanning is nog open, en ik begrijp dat het snel kan slijten.

nog een vraag: zijn er nog papieren-vereisten?
Visa of carnets ? (groene kaart dekt alle landen)
complicaties omdat de motor in eigendom is bij een bedrijfje (mijn eigen bvba/sprl) ?
 
vlak voor Sofia een gave motorcamping, hebben ze ook kamers waar je kunt overnachten.
Heet route 80, ligt langs de E80 vandaar..
 
Visa en Carnet heb je niet nodig, dat de motor niet op jouw naam staat kan wel tricky zijn. Ik weet iig zeker dat je bv Turkije dan niet inkomt. Het móet gewoon op je eigen naam staan.

Mijn ervaring met Slovenie, Kroatië, Servie en Bulgarije is dat ze er totaal geen interesse in hebben. Ze kijken alleen of je je vignet hebt, wapperen wat met je paspoort en verder boeit het ze niet.

dat "op naam staan" van een zakelijk vervoer: ik schrijf een brief in Fr en Eng dat de directie van mn BV (ikke) aan de berijder (ikke) toestemming geeft om met dit vervoermiddel te reizen..
(tip van anwb, maar heeft iemand een voorbeeld-verklaring?)

wat bedoel je met "vignet" ?
ik heb groene kaart en kentekenbewijs ?
 
Laatst bewerkt:
vlak voor Sofia een gave motorcamping, hebben ze ook kamers waar je kunt overnachten.
Heet route 80, ligt langs de E80 vandaar..

Thx, ik kom volgens huidige plan idd via de E80 vanuit Serbia, moet dan door naar Sandanski (zuid-oostelijk van Sofia). Rte 80 ga ik onderzoeken (google gaf na enkle pogingen nog geen duidelijk result).

Trouwens: ik vermoed/hoop/reken-erop dat aan grote doorgaande routes altijd wel een hotel(letje) of BnB te vinden is. Wil (nog) geen tent achterop.
Theft-safety is trouwens enisgzins een concern: de motor moet bij voorkeur ergens veilig/vast/zichtbaar staan als ik een hotel binnenga.

Na afloop van visits aan, in volgorde, Serbia, Finland, en 3dgn in Sandanski heb ik eindelijk echt vakantie (en moet weer op huis aan...). Romenia (met Transalpina en Transfagarasan) staan wel op mn wensenlijstje, maar weet nog niet of dat dit jaar gaat lukken. Ik houd sowieso niet van jakkeren, dus ik ga proberen zo relaxed mogelijk binnen mn tijdschema te rijden... En dan later terug om het nog eens goed te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
hou er rekening mee dat je geld achter de hand heb,t voor als de turken moeilijk doen.
stel dat je de belasting over de motor moet betalen als je in of uit wil, omdat ie niet op
jou naam staat.
even anwb rijbewijs ophalen , die geef je af bij controle.
verder kun je overal prima reisen door oost europa :Y
oh...mn 111 formulier dat kan handig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk hoeft je niets te plannen. Je blijft binnen Europa waarvan het meest binnen de EU. Ik zou zeggen voor vertrek zitvlees trainen en dan gaan. Zorgen dat je een geldig paspoort hebt en gewoon rijden.
Mocht je niet willen varen dan vergt er meer voorbereiding want dan moet je via Rusland en heb je een visum nodig.
Voor de rest is het helemaal geen probleem om te rijden.
Als de motor niet op naam staat inderdaad een toestemmingsbrief opstellen. Kun je gewoon zelf maken. Enkele stempels op zo'n brief doen het vaak goed want dat komt erg officieel over.
 
Mule, Rider,

idd, ik ga gewoon.
brief; check, (stempels.. hm)
111; check,

nog wat twijfels over vignettes, maar die vind ik aan de grenzen wel.
valuta: pinnen? en wat liquide Euros mee.
(oja; bank bellen of pasjes weer voor buitenland geldig zijn, en pre-emptive zorgen dat ze niet zomaar disabled worden als ik frauduleus gedrag vertoon door in korte tijd veel landen....)

anwb routekaarten: komen eind April nieuw van uit. geduld.
anwb laat je ook een maatwerk-epub samenstellen (max 5 landen per keer... LOL), handig.

MAG-nl.org heeft trouwens ook goede beknopte info:
Motorrijders Actie Groep - Vakantietips

eerstvolgende zorg:
Hoe vind ik veilige overnachtingen + ontbijt in RS, H, P, en de Baltics,
(e.g. waar je motor niet snachts vd parkeerplaats gesnaaid wordt).
Ketting mee ?
 
met vignet bedoel ik de autobahnvignetten, in oostenrijk, slovenie, kroatie moet je die hebben. Servie weet ik eigenlijk niet meer.......
 
@kale: check, but thx.

@sala: yep. maar ik vrees momenteel dat mn achterband al op is (+/-nu, markers en middenstreep zichtbaar) voor de pre-ride beurt op de calendar staat... hopelijk geen lekke band komende weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan