Duur grapje zo´n stator

mcjrh

Rookie
3 apr 2014
2
0
Beverwijk
Hoi iedereen,

Gisteren even ritje gemaakt naar motoport om mijn bandenprofiel te laten checken voor een circuitdagje. banden blijken in orde, ik wil mijn motor starten, doet NIKS!

Gelukkig stond ik bij motoport en niet langs de snelweg, dus heel vriendelijk even de motor bekeken. Had paar weken geleden een nieuwe accu geplaatst. Blijkt mijn stator kapot te zijn... 446 euro plus pakking en werktijd!!!

Zelf een beetje aan het kijken voor aftermarket of tweedehands.

Rij zelf met een R1 uit 2003, blijkt dat het vliegwiel eraf moet voordat ik bij de stator kan. Maarja, heb geen poelietrekker...

Hebben jullie nog tips/sites/kennissen waar je goedkoop een stator te pakken kunt krijgen?

Wil natuurlijk zo snel mogelijk weer kunnen rijden!

Help!
 
Weet je zeker dat je vliegwiel eraf moet? Doorgaans zit het vliegwiel op je krukas en zit je stator in het carterdeksel en is het een gemakkelijke reparatie. Ik ben nog nooit tegen gekomen dat het vliegwiel eraf moet, maar misschien is dat bij jouw motor anders. Overigens gebruik je voor het vliegwiel geen poelietrekker, want daarvoor heb je speciaal gereedschap. Met een poelietrekker beschadig je veelkans het vliegwiel.
Een stator kun je laten reviseren. Persoonlijk heb ik goede evrarigen met Sevior.
 
en op ebay zie ik nieuwe stators voor 45 dollar.

STATOR Fits YAMAHA R1 YZFR1 YZF-R1 2002 2003 New Generator Magneto | eBay

$T2eC16V,!)!E9s2fB+iqBR6r)i8OyQ~~60_57.JPG
 
Laatst bewerkt:
dan vind ik de prijs niet extreem wat hij bij een dealer betaalt..(als je prijs van sikkema pakt)

Wat betaal je per uur voor een dealer? 75 euro?

dealer wil ook nog wat verdienen aan de stator...

pakkinkje er bij...


of zit dat ding op een enorm makkelijke plek?

zelf doen kan natuurlijk ook maar dan ben je wel een middag of ochtend
 
Laatst bewerkt:
dan vind ik de prijs niet extreem wat hij bij een dealer betaalt..(als je prijs van sikkema pakt)

Wat betaal je per uur voor een dealer? 75 euro?

dealer wil ook nog wat verdienen aan de stator...

pakkinkje er bij...


of zit dat ding op een enorm makkelijke plek?

zelf doen kan natuurlijk ook maar dan ben je wel een middag of ochtend
Er staat "plus pakking en werktijd" dus die 400 nog wat is alleen voor het onderdeel..
 
Weet je zeker dat je vliegwiel eraf moet? Doorgaans zit het vliegwiel op je krukas en zit je stator in het carterdeksel en is het een gemakkelijke reparatie. Ik ben nog nooit tegen gekomen dat het vliegwiel eraf moet, maar misschien is dat bij jouw motor anders. Overigens gebruik je voor het vliegwiel geen poelietrekker, want daarvoor heb je speciaal gereedschap. Met een poelietrekker beschadig je veelkans het vliegwiel.
Een stator kun je laten reviseren. Persoonlijk heb ik goede evrarigen met Sevior.
Hij zit idd achter het vliegwiel.
generator_mediumyau2335f-2_a8fe.jpg

Zo te zien heb je een vliegwieltrekker met 3 schroeven nodig.
Zo iets.
vliegwieltrkker-suzuki-morini-minarelli-5374.jpg
 

Niet-OEM stators brand ik mijn vingers niet meer aan. Teveel gezeur mee gehad. Of ik laat de oude stator opnieuw wikkelen (€150-200) of ik bestel een nieuwe, en die zijn stevig aan de prijs ja.

Een pakking is niet zo duur (€10?) en uitzonderingen daargelaten ben je met een uurtje al weer aan de koffie, en dan schat ik het nog ruim.
 
Haha!

heb stator bia e-bay besteld, 110€ incl. verzendkosten, vliegwieltrekker besteld 30€ en originele pakking 35€. Volgende week zelf klussen, scheelt 400 euro.

Het belangrijste, de stator, moet super goedkoop china prul ding zijn.
Voor de pakking een belachelijke 35 euro betalen heb je geen moeite mee.
Raar hoor.
En voor het bandenprofiel "checken" moet je naar de dealer.
Snap het allemaal niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan