helicoil lengte

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Sommige van jullie kennen dit, ander zullen het altijd ontkennen... maar je bent lekker bezig, iets aan je motor gedaan, zaakje weer aan het dicht bouten en bij het op moment aanhalen klikt de moment sleutel niet sterker nog... op eens gaat ie weer soepel draaien... dat misselijk makende gevoel...

Zo ook ik, plaatje van het resultaat hieronder. Op dit plaatje kan je goed zoen dat het het een flink stukje draad is (net even nagemeten, het draad dat nog op de bout zit is ca. 15 mm lang, de spoed tot de borst van de bout is 20 mm lang.
Het is een blind gat.

Moet ik nu opzoek gaan naar een helicoil M8x1,25x20 of kan ik met de standaard maat uit de voeten (ik heb wel gezien dat er meerdere maten bestaan, maar heb geen idee of dat die voor weer andere "speciale" toepassingen zijn)?

moment is 29nm. gat zit in aluminium cilinder blok.


New+Image.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet m8x1.25 nodig? 8x1 zou fijn draad zijn. De lengte van je helicoil gaat afhangen hoeveel lengte je vrij hebt in het gat, maar natuurlijk niet te kort mr ook niet te lang
Doorgaans zet ik m8 in alu nooit op 30 vast om dit soort dingen uit te sluiten. Mr hangt af van de belasting uiteraard.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Verbinding van helicoil naar aluminium is (veel) sterker dan de originele situatie, je hoeft dus niet per se een helicoil te zoeken die dezelfde lengte heeft als de draad op de bout.
 
oeps... tikfoutje... Stond er eerst inderdaad 1,24 maar nu 1,25. 1,0 heeft er in ieder geval niet gestaan.
Het moment is voorgeschreven door meneer Kawasaki.
 
Vergelijk het met een moertje, daar ziten ook maar 5 gangen.in. Zoals Sacco al schrijft, een helicoil is veel sterker als aluminium draad.
Als je het echt niet vertrouwd kun je ook twee helicoils achter elkaar zetten.
 
Vergelijk het met een moertje, daar ziten ook maar 5 gangen.in. Zoals Sacco al schrijft, een helicoil is veel sterker als aluminium draad.
Als je het echt niet vertrouwd kun je ook twee helicoils achter elkaar zetten.

Komt de schroefdraad van beide helicoil dan wel automatisch 100% in elkaars verlengde te liggen?
Theoretisch wel maar dat zou ik eerst in een ander stuk aluminium proberen dan.
 
Komt de schroefdraad van beide helicoil dan wel automatisch 100% in elkaars verlengde te liggen?
Theoretisch wel maar dat zou ik eerst in een ander stuk aluminium proberen dan.

Dat zou moeten kunnen maar alleen met tangless helicoils, bij normale breek je een stukje weg, dus hij ligt er met indraaien tegen aan en dan tik je het laatste stukje weg.

Maar 1 is genoeg hoor
 
Dat zou moeten kunnen maar alleen met tangless helicoils, bij normale breek je een stukje weg, dus hij ligt er met indraaien tegen aan en dan tik je het laatste stukje weg.

Maar 1 is genoeg hoor

Met gewone kan het ook gewoon. (Zou alleen niet weten waarom)
Tangless Helicoils gebruik je eigenlijk alleen bij een massa/ serieproduct waarbij het afbreken van het montagelipje te veel (tijd) kost.
 
Dat is het!
nu alleen nog die zuigerveren... :(
maar ook dat komt vast goed!

EN ook die zijn gisteren allemaal op hun plek gekomen. Inmiddels zit de kop er ook weer op.... de rest van de week de andere blokdelen weer monteren... dan een en ander een bietje van coating voor zien en hoppa.. een vers en strak blok terug lepelen in het frame.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan