Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Hmm, heb 'm niet kunnen vinden... Beter kijken? :9

beter kijken ja :P
links zie je soort zwarte draai knop ( let niet op die pijlen )

full
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe rotor is binnen gekomen van hpi.be en gisteren heb ik hem meteen gemonteerd. Een nette pakking tussen het deksel in plaats van de plakzooi en een paar liter verse olie om het af te maken.

Het wachten is nu alleen nog op twee rubber doppen waar de tank overheen schuift, die hangen nog ergens in de lucht tussen de UK en mijn huis. Als die er zijn kan de tank er weer op, de kappen weer vast en dan kan ik eindelijk een proefrit gaan maken :] Zin in!
 
Welkom!

Ik heb vanmiddag de GPZ helemaal af gemaakt. Maar het regent nu wel heel hard -O- -O- ;( ;(
 
En het werd even droog, tijd voor het eerste ritje!

Eerste indruk: blok is veel rumoeriger dan ik gewend ben. Hakketakt er behoorlijk op los. Warm zou het beter moeten zijn, maar op het kleine stukje dat ik er mee heb gereden heb ik hem niet helemaal warm kunnen rijden. Kleppen stellen zou misschien ook wel eens een goed idee zijn.

Startmotor blijkt meer kapot dan ik met de schoonmaakbeurt heb kunnen fiksen, want na de rit hoorde ik hem wel rond gaan maar schoot de bendix niet meer uit.

Oftewel: hij rijdt, maar er is nog werk. Wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat fotootjes te maken (al zijn ze nogal onscherp zie ik nu):

temporary_zpsmpqvm3h4.jpg


temporary_zpsastvtxoa.jpg


temporary_zpsvnokpyh8.jpg
 
Laatst bewerkt:
2-cylinders zijn nooit echt toonbeeld van souplesse bij stationair, onderweg is het ook vaak 'aan/uit' als je gas geeft. de V-twin van mijn Honda GL500 klinkt daarentegen wel weer erg lekker.

over dat warm worden van het blok: het duurt een tijd, wil de naald van de temperatuur wat doen. de bedrijfstemperatuur lag bij mijn Kawa op een kwart van de schaal, soms zelfs nog daar onder. als de naald op ongeveer 1/3 van de schaal staat, sloeg bij mij de koelfan al aan. ik heb eens ergens gelezen dat het koelsysteem met 2 liter be-hoor-lijk overbemeten is. startmotor: ik heb bij mijn GPZ500s een motorblok meegeleverd gekregen (met vergruisde magneten, dus in principe rijp voor de sloop, want zie de magneetdelen maar eens uit het blok te krijgen.) zou jouw startmotor niks meer doen, dan kan ik wel kijken of op dat ruilblokje nog wat bruikbaars zit. ik weet alleen niet of er verschil is tussen een 4-ribs en een 5-ribs blok.

als ik mijn motortje start, is de distributieketting nogal hoorbaar. is zoiets te stellen of nog te vervangen? mijn Kawatje staat nu op 48k km. al heb ik er weinig op gereden en ben ik er met 1m88 eigenlijk te groot voor, 't is toch mijn eerste motortje waar ik de eerste kilometers mee heb gereden...(ja ik weet het: 't klinkt sentimenteel)
 
Paul, mooie fiets! *D
En fijn dat je ondanks het weer er mee hebt kunnen rijden.
Je hebt dus nog even wat te knutselen. Houd je van de straat.
 
Een vraagje voor de technici: omdat de startmotor er weer uit moet moet vervolgens ook het linker deksel er af voor de montage. De vorige keren heb ik de olie volledig afgetapt, maar ergens in een youtube-tutorial hoorde ik iemand zeggen dat er weinig olie uitloopt als je het deksel er gewoon afhaalt. Weet iemand hoeveel olie er uit loopt (ongeveer) als ik het deksel er gewoon af haal?
 
en @saabert: thanks voor het aanbod, misschien wil je eens kijken of er een goede startmotor op zit, voor het geval ik die van mij niet meer aan de praat krijg?
 
Mijn GPZ loopt gewoon netjes stationair. Natuurlijk klinkt hij niet als een naaimachine, maar overduidelijke mechanische bijgeluiden zijn er niet voor mijn gevoel. De distributie kan wat slap worden, zeker van de 1e generatie met 16" wielen. Daar zit een nokkenaskettingspanner in met alleen een veertje en geen blokkering.
De latere versies zijn uitgerust met een NAKS met blokkering. Als het veertje in de 1e generatie NAKS slap wordt, dan kan die teruggeduwd worden en krijgt de distributie ruimte. Bij grote lastwissel (denk aan circuit rijden) kan de nokkenas een tandje overslaan met alle gevolgen van dien.

799px-CCT_001.JPG


De 2e generatie NAKS zit ook in diverse andere Kawa motoren. Ik geloof dat ik die van mij uit een KLE650 heb. Even goed zoeken en je vindt ze al voor een paar tientjes.

De hele nokkenasketting vervangen kan ook. Je hoeft alleen maar even dit te doen... ;-)
 
Laatst bewerkt:
zo, dat effe een butt-klus, zeg. dan is voorkomen zéker beter dan genezen. vervangen van de NAKS wel makkelijker te doen?

@startmotor: ik zal komende dagen eens kijken hoe dat 2e blokje eruit ziet (op de vergruisde magneten na, dan). en op zoek naar richtingaanwijzers (kan niet garanderen/beloven dat ze er in zitten.)

ik meld het wel als er wat is.
 
vervangen van de NAKS wel makkelijker te doen?

2 boutjes :)

Gewoon los halen en even checken welke versie er bij jou in zit. Als je een 1e generatie hebt, dan kan je gewoon een 2e generatie plaatsen. Je moet alleen even zelf een pakking knippen.
Als je er eentje zoekt, kijk dan ook naar die van de ER-5. Geen garantie, maar ik zou er niet van staan te kijken als die ook gewoon past.
 
vanochtend effe snel gecheckt. het oude blok (met magneetsmurrie) had de nieuwe spanner, mijn Kawasaki de oude. die twee dus even uitgeruild. wat me opvalt bij mijn Kawasaki is dat-ie zo hondsberoerd start. ik heb er vanochtend een accu op leeggetrokken, maar starten ho maar.

startmotor uit het oude blok gehaald en 't ziet er wel netjes uit. maar hoe te testen?

richtingaanwijzert nog niet gevonden...heb niet het idee dat-ie er tussen zit. ik kan me wel 2 kleine pinkers herinneren. op internet trouwens de 'originele' knippers gezien voor rond de 17 euro (bij Japparts?)
 
startmotor uit het oude blok gehaald en 't ziet er wel netjes uit. maar hoe te testen?

Even direct aan de accu met startkabels? Wel even goed vastzetten met een lijmklem ofzo, want hij stuitert anders zo weg als hij gaat draaien!
 
Laatst bewerkt:
zoiets zal het wel moeten worden. 't ding maar even in een bankschroef klemmen en kijken wat er gebeurt.

als ik mijn Kawasaki wil starten zonder choke, klinkt het nog wel netjes. maar trek ik de choke erbij of geef ik gas, dan lijkt het alsof er een ketting vast slaat waardoor het olielampje gaat branden. ik heb het idee dat het de distri-ketting is (helaas). rare is dat ik de Kawa een tijd buiten heb laten staan en een week of twee geleden heb geprobeerd hem te starten en dat ging eigenlijk beter dan sinds hij in de schuur staat.
 
Okay, zal van de week eens kijken bij de japparts voor de knippers. Dank voor het zoeken @saabert!

De kawa staat hier altijd buiten en start beter dan mijn husky. Maar dat klinkt niet best wat je beschrijft..
 
heel eerlijk gezegd staat-ie alleen maar te staan, en mag-ie wel weg, eigenlijk. voor de opknap of voor de onderdelen. toen ik mijn rijbewijs haalde (september 2014) ben ik er mee naar mijn instructeur gereden en die waarschuwde me al: 'je weet wat er gebeurt als je ketting een tandje opschuift, he?' 'ja Jon...'vrij snel daarna kwam er de Honda SilverWing waar ik in de winter van 2014/15 aan geleuteld heb en in maart t/m juli 2015 mee reed. sinds juli 2015 rijd ik de Honda Pan European 1100.
 
Een vraagje voor de technici: omdat de startmotor er weer uit moet moet vervolgens ook het linker deksel er af voor de montage. De vorige keren heb ik de olie volledig afgetapt, maar ergens in een youtube-tutorial hoorde ik iemand zeggen dat er weinig olie uitloopt als je het deksel er gewoon afhaalt. Weet iemand hoeveel olie er uit loopt (ongeveer) als ik het deksel er gewoon af haal?
Hier is er zo'n 3,5L. uit gelopen bij het verversen.
 
dames en heren.
ik heb hier een opknappert staan..maar de moed is bij mijn dochter in de schoenen gevallen en heeft er geen zin meer in.
het gaat om een gpz 500 s of e ...geen idee

wat in ieder geval in de verkoop gaat.

nwe tandwielen (voor en achter)
nwe ketting (kleur blauw)hiervoor zul je nog wel extra schakelmoeten bestellen daar deze al gemonteerd is)
1 voor en 1 achterwiel. voor is voorzien van tweedehands betere schijven
op beide wielen zit nieuw rubber (0 kilometer dus)

vers gespoten tank (zwart metalic met blauw)

en verder alles wat mensen nodig hebben.

morgen zal ik wat foto's plaatsen van de onderdelen.
 
Wat ik van de GPZ nooit gesnapt heb, is dat er een koelwatertemperatuurmeter op zit maar geen olietemperatuurmeter. De KWTmeter zit ook direct op de thermostaat. Die geeft dus eigenlijk altijd een goede waarde aan zolang er niets heel ernstig fout is met de motor. Mocht ineens alle koelvloeistof weg lopen, dan vraag ik me af of die uberhaupt iets aangeeft omdat hij niet meer in een warmtegeleidend medium zit. Daarbij heeft de meter alleen een groen en rood gebied zonder dat daar een waarde aan wordt gehangen.

1541265.jpEg


Met de berg onderdelen die ik van dit ding heb rond slingeren kon ik hier wel wat aan doen. Ik had nog een tweede thermostaathuis met KWTsensor. Ook heb ik nog een sloopmotorblok. Daar heb ik het onderste carterdeksel vanaf gehaald om die wat aan te passen.

TmSH_N1CSbEnSTLDzfJxzWCCcMAmHRUop1jGT_kB9fvRX_AQ3ZyYH34KkcuR43nbgevsAgeuU1Ol9OchU8e2kQZI97zTpqfw7-2Q-ni3j5J_lSH5PUd_nJvGdkniptMK48BDcGY4hmu3QMeqQ9dWde7aclAfJ3r1chp3iL465iMGFCQcYor2m5b3MhdNkNIdCWOeFxs4FGExq2vJE6ZGy0HKopEmFhRgJKuMhvkVHZRQDSl85TGo6re1x6MAbIsfr_a-4XT9Lmu3V4nFTCYJwry2wV24iErq4S8fVZETRwQYlqV9hc5-YNL0DribUaTt1l-bHzEYQ85dfz-MYEOLqxX_EMLSCBmyUnevEplHxXJc4RPhz2IGXMgchqe0edxuVPNUev86IgWGF8QSWndAEvUG7CO5IKjlLH_MuXoNVC93RU6afyofSoGZHvvIE1nv4hJw_Q66w-NLDflfvVfYEFnlnhmInYNhgInBRBduvU0GOU8qUGSDdeiygE4_JoFBOxkqct2pE742djvzhOIZ2C9AmS5OCuFkMGrFcXy-6brDJDtQZfAQZrEOPwBRZvNGIQ2SR7cn4rmeu3GCgmtcXS-uCN5N4Ig=w1149-h646-no


Dat onderste carterdeksel heb ik gewoon een gat in geboord en getapt voor de montage van de KWTsensor. Dit is het enige punt wat me een beetje zorgen baart, zo'n carterdeksel is helemaal niet dik! :o

xbqkUwhNRDfpnh1QlEbqorsjSRCniF7evVTrNGqK2e5r1T2S5x5SodsvQRZYfMow2bEGATgAKoznoEtmq25A4MABA7qq4tE8l9bFJIvbBxGZ81ZECGBmgD_L-kTRJ3OY_AqKLWgEHYycODKsYKOkCeITHXsbVGP-6cJdckH9fBFXnpgX7vXLAxzam_ggcLfZLFuIQCYvUpVGtGi8Xp6OexMbh34mrUweb15e9zoMOSYJOYVy85fP-XPOsOIel9bT9vQuxmKRU__ZgQ3EAUoBT7gUzFWydaJSMigOSE3kG86S_BX2eRiJzGCpHvzc6BcvHWeKJ2QyrabIdFtN_3wGsvIdJbYM5RC4UIb3n8n031wW1TH4j8axJAIhh8XOzRAGEOVSjh9kkbgw5vFgbd_jgFIAshT2IUNWr0TQqbdVTCLIdjQ3_VY6dyEgDa-c-7ttXCjEWtbj68j6Eeig8XjVsbyMVgNQqKQLhWh9tN_NsFPKBEh4w6RCrqu3SGJlnaPjoQR_yp5qaphBGA1mjNslhAzLWi7rb9yTiWh_91TAolHrxM2_biytU3XoX6kgBqoiQT_hxiXRiGdrvZhz0AVS0aeRaSqQMQk=w1149-h646-no


DQ4qwT9HAHLHSA9X3FXHYxelsOTPsZDcmNIoejufmnE76t3QtV4jEtcgHYXEkBx7060FYcbNnxLEWP3i9YkEXhuydJD9jRzOEeQl2Pa3Nr42Wi0pAc0UpiK40kwRV3BR1Ur9fAhFX6bCJOgJbl6DuOJSTKetBdDYrwU5fLGDmGLRNZMr58ZwiUL8ng7NX-ao-CtRlE56rSMR1FTE2RiGg7duU9AYnS5TUkQWK963Vdz3ayntT_JeVejYzry1yjEzo0xkh1e4ATxjE5mBM4GDBM-RC9NaWm8MCgLQDuYQFy4JbwR1rChG3Izaq4CH8kAxjKonYC-9Pk0L8GKDcSqhYzwf5BbF9a8rLNOtidRlA4EkLfUtWFJnd0FkfCvS5vbOsgiHGGGVNuBK3Jjbvw5nCsnQjctNnO6KKpzuxtHl2yS71L5m0LKtX82drb4olFdnlO8TpG3FhVHj62bUuRhf5K1vFelbySIfr7IdVKnHFrhm5ObH0hwHWQsJgBvxMnaU1KCCqParD3vc5znssgepFnvD_qfaCNf3wphuX2wj13f4aelZaZSO77zMyV8ATFeVW-88ClcSswMe56MbxetZD_FTtfjYlsI=w364-h646-no


In dit detal lijkt er veel materiaal te zijn, maar het pakkingvlak is breder dan de rest van de wand van het deksel. De praktijk zal het leren... Gelukkig heeft de KWTsensor taps toelopend schroefdraad en zet zichzelf daar aardig goed mee vast.

Omdat ik er nu toch bij kon, heb ik meteen het overdrukventiel van het oliesmeersysteem nagekeken. Volgens de boeken met deze werken tussen de 5 en 6 bar. Met de compressor kon ik vaststellen dat deze al opende bij 4 bar. Misschien is de veer na al die jaren wat slapper geworden. Een extra M6 ringetje op de veer bracht de openingsdruk weer omhoog naar 5,5 bar.

4jpc_LR0XbexKnx5mRwvfwApkhZR-vAPpkz1VFJAVyDH6wWUiWy0rS_k7A_nYHaSc94bGmX4dZSvgEPejhj1iDTY4WDNdIEw-kmDgiRx0J3K0Kw68_QBLBGZn83NqCpgFdYUnYbsONrXFx9y_LZ2ggdC-SM--OcJw_-X2A5uO_hJHkmPAwmtld4rrJNUXD8aZLZ8PoID-pEyq1xiHQoJBFaA3NLa3oAtXgCwKQZM0N8zyyMT6da96zWBdxQehRDbiwVFd-5jMTl7J7M4usAcWw7Ue_LdUEDmlHF51WjypTGjTqyrWPpgOdPVCya5l0rFK91odDdy_taU6Q0G9ffkWFwyMB0y_8ht0gZX9uZTa0dU8WDRJl-K1YpS0NHOhs60NasNvIROmCWwfCubJRbFVre7HwI_e2HTVhM5Cn05mzqjgSb6KmFGU68hG3a2i2TYbaX7FKEhGRgjAfmWG3XPEiShj3tQGp4TWBfT7ztz29dqXt9NSYMR6pj5iZ7eUER1pzcIJKhMZn6-PV6vXKHPjFJxuLg_L-sU_e42AxSr1vJR__RGmOxMee4Hng2dIsAaMIMCavzrfNmLMX1vE7Tr8MC5J01Y560=w364-h646-no


Daarna heb ik eerst de KWTsensor maar eens gekalibreerd in kokend water. Zo kon ik op het dashboard tenminste wat referentiestreepjes aanbrengen. Met een vleesthermometer heb ik daarna tijdens het afkoelen nog wat streepjes op 90, 80 en 70 graden geplakt. De opstelling:

nCvNA6s2QG7JSPCsgY5LE2Sxo6KmlEK9WHZIHNFuvDD7e-5yclGSD3u2h8z2-SBkGiMJdmMVW6JuMkelptuo64OIbbBm0l7shu9KxUmFQ1rLHW8ALOHwJFnu_vhZvB0sr1-K5vdJslxtSp7lPT23vcnnfw4hfBoSm4C6vHE2yiA7FmxK3yLZZajtWEqY53ez0XKGDuMvVbQjJG9xzM0rqwnJnB3sBlq6voKuokx3_kdepnpWivOBGSQlN3V8gEglS4RCrJA_DQARemTDPvjPzfHUDBHD9NxWfXNDeLN--oegWr7H5gXGeJ7_6FwdmJccBaCyqFnEY559iu7EETErl8zS0Wt2IY2u_3fCRtQ2q_W97z1Pj1JYaJ6d1D6bVTKADsl6IBebU39KA8kZCrTpO-RkjBFH40yS67sI9AVnZQNu0Me4QMA0zerZedScN-_xIDDwafo1e2jgvyYnSG4QbgVcInVPobGXp2S2XSx-NOzckDJZ0aqjFE0OtIJM1u7zsl9xh0wkqguvMsvsYxKsl9FWwt-2EcEv7DjwdnMs_WVUURcwvfF7biNjke3m9QXXH7tv0HwVpkHAqP8A-HxBBVviEOVM1qo=w1149-h646-no


En het resultaat:

C9c8QxKsNLtTnBMqlSCxH4pP0rhdp2yVB_MBk3DR0NXTlP58NcP6RomKGpvHMnZp6CCRuFySaXdmG1zoOjgQ3YJ8nV09dDZ1wisnkkV_WYQgjoy8F8eGJzsY0MOSsRgprmgD6FF3EgOsbCDUhQnMR7Ta3k-NhsPn6b_tht0fmBbNBrRyzhLVF6t7evZRTpuX45oANwXfU61nBxW36FAFvgzoK_x7LrE6VuFemRHXwukA1y3G0azOy07lo3c8cnqhkN16xWI8DjZDBM6ibsLiF1-NT0EANC35Z8VMEsvOZ39EEbiURupgqKJ0PVjbWj9wgJrrGWcq3tXFIhm_M0WYJcK0a8Yxr-FBVwk9gD-SCOHWL09ukuk7EhCqybm69YfE0-KrF7Tti4wbUJqeHgZY4e0RDw29-cxApBiWo09PdAR74HU0WHt3ZrwUv1zVF6KvsuT34aah6ySIDE2AkJDzxkI3Go-8mTAb0zaJ2lBrJFEYyRmJshqJ3ILkoft0Mn7uCAsnkzMVVuHYeulAC2Nx3pK9bcvBwPc2K9ir8khft4_hNF5JkIy6TdRaECaifiKCSA9kNbRFJq49DObqL7qcPDUqAJpogeU=w1149-h646-no


Alles leek te werken dus het hele zaakje heb ik weer terug gebouwd en een extra draad getrokken vanaf de nieuwe sensor naar het dashboard.

ILWeKWM2lguSPqWcPliKFfJjuAN91CJA_5cgCbHgiO6-UUgNummWdp13ER8oZxcEW31PZgt61KmqH-p2t-LW_B-ermfcuW6JuL-x3eW6Ga6Db6vZGDC0DnhAP9FSjNScJ_93eLzOKNTZo1DNjZ-i4Bma29YettZO0G8c-Qs7FZgoAuNfOeh_hDHv8mYGAT7nN0br0yvPLCEMaDs3AnVzNzBnv5nQRWa_t-Rw5jAKl0XUBekiago73ESlgheuYG9-tTu7Ouagu2B3p-dZmF8dHmaCPi6a3pHOKRuYsJ2i9Yo4JOvwIK2ARFjvd9AngdmOwDYK1Pl0dXO4xJi0yaiqDf_5PV2yir2yj20Q9DG9aBu8jQlKI1bEFJkORmnEZsL3_bKtGYie5kYWHLfbXf5pfz5o81nnEbB8uJYpm5FY3U0OcmnD3oq8bSA1nusCKU7Tshfu3Nxg7lIpXeDQs1XbMFTHDpem-PU55qb7xFEOeR2N6gCxxwyVLPs5NWiHOV3HPWoiCyyAgotpv2IJ8aCcT_OhhINslTP-WjCF0cI657kw7lU3WNluVxIywNIW8WOqrb01prUV-OtaZW0Rdo01NLFrsTmc_sI=w1149-h646-no


Ik heb er nog maar korte ritjes van minder dan 10km mee gereden. Op die afstand reageert de meter nog bijna niet. De olie is dan nog onder de 70 graden. Nu is het vooral in gaten houden in welke omstandigheden welke temperaturen worden gehaald. Ik ben benieuwd 8)

Nou zit ik wel meteen weer verder te denken. De schakelaar voor het oliedruklampje kan ik natuurlijk ook vervangen voor een sensor en een extra oliedrukmeter...
 
@ Rammelende bak: Inventieve oplossing, mooi gedaan!

@ Saabert: heb jij nog kans gezien naar die startmotor te kijken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan