Borstelloze dynamo laadt niet bij

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.347
221
Lunteren
Het gaat om een CBR 125R, laadspanning komt niet boven de 11,8volt. Eerste vermoeden was versleten koolborstels, maar die schijnen er niet in te zitten.

Blijft de stator over als oorzaak? Of zijn er andere oorzaken/ervaringen bekend bij deze grappige kleine fietsjes?
 
het is makkelijker om de dynamo met draaiende motor en stekker los, te controleren dan om een spanningsregelaar door te meten.

Dat,

en

Misschien is dat merk - afhankelijk.
Ik heb enkele malen te maken gehad met een doorgebrande spoel, maar nog nooit met een defecte spanningsregelaar.

dat ook ( gedeeltelijk )

Accu laadde bij mij helemaal niet bij met kapotte SR.. meermaal een dynamo gezien met 1 kapotte spoel, en die zaten allemaal rond die waarde.. 11.7 - 12.1 volt
 
Laatst bewerkt:
het is makkelijker om de dynamo met draaiende motor en stekker los, te controleren dan om een spanningsregelaar door te meten.
Klopt, de 3 draden van dynamo meten met draaiende motor en deze waardes moeten ongeveer hetzelfde zijn (tussen de 70-85 Volt), zoniet is de dynamo defect.
SPR is los niet te meten, wel met draaiende motor. Moet waardes aangeven tussen 13 en 14.5 Volt. Boven de 15 Volt wordt de accu overladen en "kookt" over.
 
Klopt, de 3 draden van dynamo meten met draaiende motor en deze waardes moeten ongeveer hetzelfde zijn (tussen de 70-85 Volt), zoniet is de dynamo defect.
SPR is los niet te meten, wel met draaiende motor. Moet waardes aangeven tussen 13 en 14.5 Volt. Boven de 15 Volt wordt de accu overladen en "kookt" over.

:N

meer dan ( ik dacht ) 30 volt... of het nou 50V is of 85, dat maakt niet uit.
 
:N

meer dan ( ik dacht ) 30 volt... of het nou 50V is of 85, dat maakt niet uit.

Nouja, ik zet toch wel in op meer dan 60V hoor. Had laatst een SV1000 op de brug staan die ook niet laadde, SR goed, dynamo gaf op iedere spoel 40V. Dus deksel gelicht en tot de conclusie gekomen dat meer dan de helft vd magneten op het vliegwiel waren verdwenen.

Natuurlijk stond ik raar te kijken dat er uberhaupt iemand het een slim idee vond om in plaats van het vliegwiel te magnetiseren er doodleuk magneten los op te lijmen in een motorruimte die ook niet bepaald koel blijft... Na het monteren van een nieuw vliegwiel gaf ie tussen de 60-70V af.
 
voorop gesteld, ik heb nog nooit aan een dynamo of SR van een motor gemeten,

maar die verschillende voltages waar julie het over hebben, dat is onbelast, dan kan het zo zijn dat met een goedkope multimeter (is niet hoogomig) de spanning verder inzakt dan met een goede meter.
 
Ook goedkope digitale multimeters hebben een hoge ingangsimpedantie... zeker t.o.v. zo'n laadstroom circuit. Je zult met een goedkope meter vaak eerder te hoge waardes meten als je wisselstroom gaat meten (omdat het geen true RMS meters zijn). Het grootste nadeel van goedkope multimeters vind ik zelf de vertraging bij het aangeven van de gemeten waarde. Bij veel metertjes met autorange duurt het een aantal seconden voor de goede range ingesteld is en de juiste waarde weergegeven wordt. Met handmatige range gaat het vaak al iets beter maar traag blijven ze. Erg irritant als je een wegvallende of plots optredende verbinding cq kortsluiting wilt meten.....
 
Volgens mij kan een motor prima bijladen met een kapotte spoel, toch?

Bij mijn motor was 1 van de dynamodraden bij de stekker finaal weggerot. Ook racers sluiten soms een fase kort (minder weerstand van de dynamo).

Beide voorbeelden zijn natuurlijk erg extreem, maar goed :).
 
Was dat ook bij zo'n kleine Honda? Zo ja, weet je of er toevallig ergens een wphb online staat?
En voor een schappelijke prijs een andere stator kunnen kopen of zat je aan meneer honda vast?

Deze week gaat de boel open,

Neu, bij mijn vorige motor, een XR600R (3 keer) en mijn huidige: Triumph Speed Four (600cc 4-cyl.). Volgens Hans van KAT motoren is het onafhankelijk van merk of type, maar ligt het aan de plaats van de dynamo op het blok; ik heb er twintig jaar geen last van gehad.

Afhankelijk van de reparateur is een nieuw gewikkelde spoel een optie. Bij mij kostte dat rond de 300 euro, heb het laten doen + monteren.
 
Volgens mij kan een motor prima bijladen met een kapotte spoel, toch?

Bij mijn motor was 1 van de dynamodraden bij de stekker finaal weggerot. Ook racers sluiten soms een fase kort (minder weerstand van de dynamo).

Beide voorbeelden zijn natuurlijk erg extreem, maar goed :).

Neen, tenminste, niet zonder drastische wijzigingen aan het laad/SR gedeelte..
 
Terug
Bovenaan Onderaan