Achteras moer

Nielsow

MF'er
1 mrt 2012
51
6
Den Haag
Beste forumleden,

Gisteren wilde ik mijn kettingspannen. Helaas is dit niet gelukt omdat ik de moer van de achteras niet los kreeg. Ik wilde de boel niet kapot maken dus ik ben er mee gestopt. Het lijkt alsof in de moer en op de schroefdraad een borging zit. Heeft er iemand tips?

Ik zal binnenkort een foto proberen te uploaden.

Alvast bedankt,

Niels
 
Ik had vorig jaar hetzelfde probleem.
Dit was de oplossing.

4514dc65ccc7186bb2e8e8148ef0698d_zpse2082e39.jpg
 
Lange stalen pijp op het eind van de ratel zetten zodat je meer kracht op de bout zet, wel met met beleid losdraaien. Ook handig om een GOED passende dop te gebruiken, anders beschadig je de moer.
 
Blijkbaar heb je het al geprobeerd, dus als het om 1 dikke 40?mm moer gaat, heb je hopelijk de goede dop al. Die trek je inderdaad aan met een gigantisch moment, dus een beste pijp eraan hangen, wiel blokkeren en hangen maar. Ik hoop niet dat een of andere sjaak er ook nog loctite in heeft gegoten, dan zul je waarschijnlijk de wielmoer eerst nog warm moeten maken voor je hem los gaat beuken. En zorg dat je een perfect passende dop hebt. Dingen die wiebelen, schieten bij zo'n aantrekmoment zeker door en mollen de moer.

Lekker zo'n warme bout losdraaien. :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn maatje is hier voorzichtig omhoog aan het trekken ;)
Inderdaad linkse draad.

Dit zal bij de R1 moer niet gaan.


Wel handig om met een lijmklem de dop te fixeren. (op je foto)
Hiermee verklein je het risico van een beschadigde moer aanzienlijk.
(als gevolg van een losschietende dop)

Bijzonder trouwens, linkse draad.
(dat moet je maar net weten)
 
Die is inderdaad zelfborgend,zit een stalen ring in die jij ziet,maar daar gaattie niet vaster van zitten maar zorgt ervoor dattie er niet uit zichzelf vanaf komt.


Betekent dit dat die borgring er eerst uit moet? Of draait dit met de moer mee als je hem losdraait?

En je dopmaat is 40? Want ik heb volgens mij die goede maat maar er staat niks op!

Alsvast bedankt!
 
Als je verstandig bent rij je even langs een garage morgen, die zetten er even een luchttol op met een goede 6 kantdop en los is ie ( en de boel blijft heel. )

Groeten Magnamannetje
 
Betekent dit dat die borgring er eerst uit moet? Of draait dit met de moer mee als je hem losdraait?

En je dopmaat is 40? Want ik heb volgens mij die goede maat maar er staat niks op!

Alsvast bedankt!


zie de reactie van Magnamannetje.
als je niet eens weet welke maat dop je hebt kun je beter naar de garage rijden voordat je de boel sloopt.

en dat is niet lullig bedoelt , maar voor je eigen bestwil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan