Stom vraagje over een diode.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
..Hoi mensen.. in het kader van een controle-laadlampje-systeem heb ik een wellicht werkende oplossing in mijn hoofd met een diode.. maar als de diode stuk gaat en een zeer grote weerstand word, heb ik geen laddspanning meer.

Mijn vraag, Als een diode 'stuk' gaat, laat hij dan wel naar beide zijden spanning door of kan het zijn dat hij idd heelmaal nix meer doorlaat?
 
..Hoi mensen.. in het kader van een controle-laadlampje-systeem heb ik een wellicht werkende oplossing in mijn hoofd met een diode.. maar als de diode stuk gaat en een zeer grote weerstand word, heb ik geen laddspanning meer.

Mijn vraag, Als een diode 'stuk' gaat, laat hij dan wel naar beide zijden spanning door of kan het zijn dat hij idd heelmaal nix meer doorlaat?

Wat moet de diode doen? Is deze er voor het controlelampje of voor gelijkrichting van de spanning van de dynamo.
Voor een controlelampje kan je een kleine diode nemen voor de laadstroom moet het toch wel een behoorlijke diode zijn. e.e.a. afhankelijk van de max laadstroom.
 
Dan probeer ik het eerst zo..

plus vanaf contactschakelaar----> controlelampje----<diode<----- 'laad'draad van spanningsregelaar.

Ik bedenk me net, :$ dat bij contact aan en niet lopende motor het lampje dus zijn massa moet krijgen via de regelaar maar dat kan met een diode helegaar niet.. dus dit werkt niet.. -O-
 
Graag! ik kan met paint wel lijntjes trekken maar je an er geen tekst bij zetten om dingen te verklaren, graag verneem ik hoe je dit, of met een ander rpogramma- dit kan doen? :$
Boven in de balk staat een A
Als je die aanklikt krijg je een rechthoek waarin je tekst kan zetten.
 
zit er bij een auto dynamo een diode ingebouwd dan?
daar maakt het laadspanningcontrollelampje massa in de dynamo, pas als er spanning geleverd wordt gaat het lampje uit.
van een diode tussen de accu en het lampje heb ik nog nooit gehoord.
 
Gaat het om een controlelampje om te kunnen zien dat je accu bijlaad?
Dat heb je al.
Als je koplamp harder gaat branden als je vanaf stationair meer toeren gaat maken laad hij bij.
 
Omdat een accu gemaakt is om de opgewekte spanning op te slaan en later af te geven, dus ook zonder dat er stroom/spanning opgewekt wordt. Het lichtje van je fiets werkt alleen als de dynamo op je wiel zit en draait, een accu geeft constant spanning af. Als je dus een lampje op de + van je accu zet weet je nooit of de spanning die de lamp laat branden van de accu of de dynamo komt (met draaiende motor uiteraard) de diode voorkomt dat de spanning van de accu de lamp kan bereiken (sper) ------->]-----

Ik zou gewoon een klein voltmetertje op zetten :) zo'n digitaal dingetje van een paar centen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat een accu gemaakt is om de opgewekte spanning op te slaan en later af te geven, dus ook zonder dat er stroom/spanning opgewekt wordt. Het lichtje van je fiets werkt alleen als de dynamo op je wiel zit en draait, een accu geeft constant spanning af. Als je dus een lampje op de + van je accu zet weet je nooit of de spanning die de lamp laat branden van de accu of de dynamo komt (met draaiende motor uiteraard) de diode voorkomt dat de spanning van de accu de lamp kan bereiken (sper) ------->]-----


de spanning van de dynamo is hoger dan wat er van de accu komt, dus je licht gloeit wel degelijk feller op als je gas geeft.
 
Omdat een accu gemaakt is om de opgewekte spanning op te slaan en later af te geven, dus ook zonder dat er stroom/spanning opgewekt wordt. Het lichtje van je fiets werkt alleen als de dynamo op je wiel zit en draait, een accu geeft constant spanning af. Als je dus een lampje op de + van je accu zet weet je nooit of de spanning die de lamp laat branden van de accu of de dynamo komt (met draaiende motor uiteraard) de diode voorkomt dat de spanning van de accu de lamp kan bereiken (sper) ------->]-----

Ik zou gewoon een klein voltmetertje op zetten :) zo'n digitaal dingetje van een paar centen.
de accuspanning is stationair iets van 12 volt en bij meer gas 14,5 volt waardoor de lamp zo'n 40% meer licht gaat geven dan wanneer de accu niet word bijgeladen.
Ik begrijp niet goed waarom mensen die niet weten waar ze het over hebben steeds tips moeten gaan geven :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan