Yamaha R1 foutcode 8 8000rpm

Mattiasvdm

MF'er
15 apr 2012
58
0
Mensen,

Ik heb zojuist m'n cdi vervangen van m'n '98 R1 en nu geeft ie foutcode 8 aan. Als ik m'n oude cdi erop zet dan geeft ie geen foutcode.

Ik heb de code opgezocht en het betekend het volgende:
Fuel level indicator light

Het is dus de brandstof sensor. Maar die werkt gewoon met de oude cdi. Hebben jullie enig idee hoe dit kan?

De reden dat ik de cdi wil vervangen is omdat het een begrensde cdi is.

Oude cdi: 4XV-82305-10
Nieuwe cdi: 4XV-82305-00
 
Mensen,

Ik heb zojuist m'n cdi vervangen van m'n '98 R1 en nu geeft ie foutcode 8 aan. Als ik m'n oude cdi erop zet dan geeft ie geen foutcode.

Ik heb de code opgezocht en het betekend het volgende:
Fuel level indicator light

Het is dus de brandstof sensor. Maar die werkt gewoon met de oude cdi. Hebben jullie enig idee hoe dit kan?

De reden dat ik de cdi wil vervangen is omdat het een begrensde cdi is.

Oude cdi: 4XV-82305-10
Nieuwe cdi: 4XV-82305-00
Raar, weet alleen maar dat hij deze melding meestal geeft als je de tank los hebt gehad en kabeltje niet goed hebt vastgeklikt.
 
Dat zou je verwachten ja, maar heb de tank dus niet los gehad. Heb direct de oude cdi weer erop gezet en vanochtend weer 60km gereden. Zonder problemen.

Het is dus een loze melding. Kan dit een defect in de cdi zijn?

Eigenlijk zou ik voor de test nog een cdi moeten kopen met hetzelfde nummer en dan die proberen. Of mijn cdi op een andere R1 proberen.

Raar, weet alleen maar dat hij deze melding meestal geeft als je de tank los hebt gehad en kabeltje niet goed hebt vastgeklikt.
 
Vandaag weer even getest. Heb gereden totdat het benzine lampje ging branden. Toen de nieuwe cdi erop gezet. Als ik m dan op contact zet dan gaat het lampje heel even branden zoals altijd en dan gaat ie uit en blijft ie uit. Zet ik dan m'n oude cdi er weer op dan blijft ie gewoon branden.
 
Goedemiddag dames en heren, ik realiseer me dat ik op een oud topic reageer. Ik heb sinds kort mijn zwaar rijbewijs, en heb 2 dagen terug een R1 gekocht uit 1998. Tot mijn verbazing trof ik op het kentekenbewijs 72kW aan bij het vermogen. Ik schrok een beetje, omdat naar mijn weten deze motoren 110kW moeten leveren. Nu is me dit bij de koop niet opgevallen. Het kenteken laat zien dat de motor geïmporteerd is. En even zoeken laat zien dat in sommige landen de motor met een "restriction" geleverd is geworden. Ik heb net als deze TS een cdi met deze code: 4xv-82305-10.
Alleen kan ik nergens vinden of het vermogen klopt icm deze cdi.

Stel, ik kan een onbegrensde cdi oppikken ergens, moet ik dan de motor opnieuw laten keuren bij de rdw? Of gaat dan hetzelfde verhaal op als bij het ontgrenzen van een 25kw motor van vroeger? (brief sturen naar de rdw met verzoek om het origineel vermogen op het kenteken terug te zetten). Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet eigenlijk.

Hoe heeft dit voor de TS uitgepakt?

Ik kan me geen reden bedenken waarom je een motor van 150pk zou willen begrenzen naar 100... (was me overigens ook niet opgevallen omdat ik met dit weer niet het gas open durf te trekken met een onbekende motor.)
 
Laatst bewerkt:
....... waarom je een motor van 150pk zou willen begrenzen naar 100......

Er zijn wel meer landen waar een motor begrensd moet zijn, dat kan zijn om veiligheids- en/ of fiscale redenen. Daarom ALTIJD vermogen controleren bij een import-fiets!!

Voor mijn motor FZ750 geldt dat ook. Van oorsprong is het een Japanse motorfiets, (ik bedoel ermee dat ie ooit in Japan op kenteken is gezet)met beperkt vermogen. Vraag me niet hoe die uiteindelijk in NL terecht is gekomen. In mijn km-teller zit een rode lamp die gaat branden bij 180 km/h. Daar is (moet eigenlijk zeggen WAS) die ook op begrensd. Inmiddels is hele fiets al aangepast met "Europese" en "Amerikaanse" onderdelen, dus begrenzing functioneert niet meer. Alleen mijn teller herinnert er nog aan met een max van 180. Nee, en de lamp gaat ook niet meer branden. Als het gas helemaal open gedraaid is, dan staat de wijzer 'ergens helemaal onderin'. Garmin geeft dan aan wat je werkelijk rijdt. Verder heb ik geen last van ontbrekende aanduiding bij hoge snelheid. Laten we eerlijk zijn, 99.9% van de km's zijn in een lager tempo! :] :]
 
Laatst bewerkt:
Ik laat wat weten zodra ik met de rdw gebeld heb.
Volgens de RDW wordt het moeilijk om dit te realiseren zonder IKS. Ik zou contact opnemen met Yamaha om van hun gegevens afhandig te maken. Yamaha verwijst me weer terug naar de RDW, of naar Yamaha Duitsland.

Ik ga morgen even naar de Yamaha dealer in Aachen. Misschien kunnen zij mij meer info verstrekken.

Hier in Nederland wordt er in ieder geval niks gearchiveerd over wat er bij de yamaha dealers in het buitenland gebeurt.
 
Ik heb alleen m'n CDI vervangen en rij er nog steeds mee. Verder geen actie ondernomen mbt kenteken. Verder ook geen technische aanpassingen hoeven doen. Plug and play! 😊
 
Ik heb alleen m'n CDI vervangen en rij er nog steeds mee. Verder geen actie ondernomen mbt kenteken. Verder ook geen technische aanpassingen hoeven doen. Plug and play! 😊
Merkte je per direct verschil? Of was er nog afstelling van de carburateurs noodzakelijk?
Oh trouwens de jongen die bij de RDW aan de telefoon was kon me opzoeken dat ie op 9000 toeren zijn maximaal vermogen produceert en een topsnelheid van 236kph zou hebben.

Dat was volgens hem al hard zat (en dat ben ik met hem eens). Maar daar heeft de beste man niet over te beslissen. Ik wil dat deze motor loopt zoals hij hoort te lopen. Ik heb nog niet geprobeerd of hij überhaupt boven die 9000 toeren komt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan