Yamaha r6 2003, stotter warme motor lage en hoge rpm

Bolis

MF'er
29 aug 2006
57
0
Amstelveen
Hey motorforum,

Sinds 2 weken loopt mijn r6 niet bepaald lekker. Bij een warme motor stottert hij tussen de 1500-4000rpm. Vanaf de 4000rpm tot rond de 10000rpm loopt hij als een zonnetje, maar daarboven begin het blok weer hard te stotteren.

Mijn eerste vermoeden was een verstopping van de brandstofaanvoer, daarom heb ik twee flesjes moto power 1 gebruikt (1flesje met 2 liter brandstof, even laten lopen, laten staan twee dagen en vervolgens het tweede flesje op een volle tank.)

Helaas mocht dit niet baten, de motor stottert nogsteeds.

Wat heb ik gechecked:
* luchtfilter (schoon)
* bougies (gezonde kleur en goede afstand tussen de twee punten)
* brandstoftoevoer (hoogstwaarschijnlijk niet verstopt, na uitgebreid reinigen met moto power 1)
* Diag op het display, geen errors

Bijzonderheden:
De motor heeft altijd ietwat rijk gereden, echter sinds het stotter probleem komen er knallen uit waar de buurt van wakker ligt (hij loopt dus nog rijker).
Ik heb nu één keer gehad op de snelweg (rond de 8000 toeren) het blok ineens al zijn vermogen verloor, tot ik met de koppeling in wat gas gaf en hij met een knal uit de uitlaat tot leven kwam :X )

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het oplossen van dit vervelende probleem.

Mijn specs:
Yamaha r6 2003
35945 km
Quill T3 einddemper

Alvast bedankt voor jullie ideeën!
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je dat hij te rijk liep? Het is toch een injectie?

Kijk ook of je sensoren de juiste waarde hebben. Zoals je TPS sensor die je uit kan lezen op d01 die zonder gas rond 17 zit en volgas rond 96.

Dit kan een kabelbreuk zijn zonder dat de motormanagementlamp aan staat. Hier had ik zelf last van omdat de snelheidsmeter, TPS, en Air pressure sensor dezelfde kabel delen en die los zat.

Mijn snelheidsmeter bleef op een mysterieuze wijze een tijdje 0 km/u. Na mn val met de motor heb ik een compleet motorblok vervangen waardoor ik dus ook last had van stotteren en ploffen. Alleen werd het bij mij uiteindelijk zo erg dat mn ontsteking zo n 3 seconden uitviel en een keiharde backfire kwam.
Na de kabelbook gesplits te hebben zag ik dat de snelheidsmeter, TPS, en Air pressure sensor dezelfde kabel deelden en los zaten. Na het fixen van de kabels liep hij weer als een zonnetje. Ook gaf de TPS opeens de perfecte waarde zoals gedefinieerd in de handleiding. Dit was voorheen niet het geval.
 
Mijn R6 (carbs) had precies hetzelfde probleem, nadat alle carbs, vlotterbakken en naalden waren gereinigd en nieuwe bougies, liep hij weer perfect. Ik heb geen verstand van injectie, maar naast een elektronisch probleem zou het ook een simpel benzineslangetje o.i.d. kunnen zijn?
 
~[/quote]
Kijk ook of je sensoren de juiste waarde hebben. Zoals je TPS sensor die je uit kan lezen op d01 die zonder gas rond 17 zit en volgas rond 96."
~
Alle sensoren waren goed. Ik heb ze nagelopen met behulp van de service manual. Hij geeft alleen aan bij d61 dat er met 30 (Ignition coil #1) en 46 (Power supply to the FI system relay is not normal.)

Dit lijkt er dus op te duiden dat er vermoedelijk een kabel niet goed vast zit of kortsluiting maakt. Ik ga morgen de errors resetten en kijken of deze opnieuw opdoen.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe ontwikkeling, ik heb de diag error code history verwijderd. Vervolgens heb ik ongeveer 50 kilometer gereden met afwisselende snelheid. Ik heb daarna de diag weer bekeken en nu gaf hij geen errors. Kennelijk kan het probleem niet met de diag worden gediagt :N
 
Knallen uit de uitlaat kan ook heel goed betekenen dat 1 of meerdere cylinders te
arm lopen. Dan kan het mengsel namelijk niet door de bougie ontstoken worden, dit
niet ontstoken mengsel ontsteekt vaak nog wel door de hitte van de uitlaat.
Daar had mijn motor last van en heb het opgelost door hem opnieuw af te stellen,
dat is dan wel een carburateur fiets. Geen idee hoe je zoiets bij injectie verhelpt...
 
Ik heb het een en ander uitgesloten mbt het stotteren.

Glasklephuis is gesteld, deze stond totaal niet synchroon. Nadat dit gesteld is liep de motor in de lage toeren weer beter, en in de hoge toeren was het eerdere stotteren totaal niet meer aanwezig.

Echter binnen een paar weken liep de motor weer onderin flink te stotteren. De kleppen zijn gechecked en hoeven niet gesteld te worden (ze waren perfect binnen de marge). Ik heb een filmpje gemaakt waarop je het stotteren kan horen. Helaas klinkt de audio een beetje "waterig"

Check: https://www.youtube.com/watch?v=9LMgMsOHX7E&feature=youtu.be
 
Terug
Bovenaan Onderaan