Tank blijvend ontroesten

Iska

Dremelaar
17 apr 2011
593
0
Rijswijk
Hi allemaal,

Ik zit hier met een tank van een Suzuki GS500 die last heeft van roest in de tank. Enige tijd geleden had ik hem een ruime dag gevuld met schoonmaakazijn en dit daarna goed weggespoeld met water. Dit heb ik afgesloten met gekookt water om zoveel mogelijk alles te laten verdampen.
In eerste instantie gaf dit een goed resultaat. De tank was mooi schoon van binnen. Enkele uren later begonnen er echter alweer roestplekken te ontstaan en enkele dagen later zag er niet meer uit!

Een tank hoort toch niet zo snel te roesten, of heb ik dat nu mis? Is er misschien een manier om de tank droog te ontroesten?
Ik heb al dingen zoals elektrolyse voorbij zien komen, maar ik ben bang dat de roest zo weer terug wanneer er water bij zit.

Bvd!
 
Als de tank ontroest is een half litertje 2 takt olie in doen en die door de tank schudden zodat je geen metaal meer hebt dat in bloot in contact staat met de buitenlucht.

Daarna natuurlijk de olie die overblijf aflaten ( benzine kraantje eruit draaien )
En daarna is hij * good to go *

Groeten en succes ermee.
 
Als de tank ontroest is een half litertje 2 takt olie in doen en die door de tank schudden zodat je geen metaal meer hebt dat in bloot in contact staat met de buitenlucht.

Daarna natuurlijk de olie die overblijf aflaten ( benzine kraantje eruit draaien )
En daarna is hij * good to go *

Groeten en succes ermee.
Dat is echt geen blijvende oplossing.
 
Hi allemaal,

Ik zit hier met een tank van een Suzuki GS500 die last heeft van roest in de tank. Enige tijd geleden had ik hem een ruime dag gevuld met schoonmaakazijn en dit daarna goed weggespoeld met water. Dit heb ik afgesloten met gekookt water om zoveel mogelijk alles te laten verdampen.
In eerste instantie gaf dit een goed resultaat. De tank was mooi schoon van binnen. Enkele uren later begonnen er echter alweer roestplekken te ontstaan en enkele dagen later zag er niet meer uit!

Een tank hoort toch niet zo snel te roesten, of heb ik dat nu mis? Is er misschien een manier om de tank droog te ontroesten?
Ik heb al dingen zoals elektrolyse voorbij zien komen, maar ik ben bang dat de roest zo weer terug wanneer er water bij zit.

Bvd!

Je moet een paar dingen doen.

Eerst moet elke vorm van huidige roest weg.
Dan moet je de ht oppervlakte voorbehandelen.
En dan moet je er een nieuwe binnenlaag in maken.

tankcure is één van de middelen die daarvoor geschikt is.
 
Een stalen tank is, als hij nieuw is, voorzien van een beschermlaag. Vroeger was dat tin, maar ik weet niet of dit nog steeds zo is. Bij een roestige tank is deze laag verdwenen, daarom begint die na het ontroesten meteen weer te roesten.
Tank cure heb ik nog nooit gebruikt, maar ik heb op MF gelezen dat het werkt.
 
Een stalen tank is, als hij nieuw is, voorzien van een beschermlaag. Vroeger was dat tin, maar ik weet niet of dit nog steeds zo is. Bij een roestige tank is deze laag verdwenen, daarom begint die na het ontroesten meteen weer te roesten.
Tank cure heb ik nog nooit gebruikt, maar ik heb op MF gelezen dat het werkt.
Ik zie zat stalen tanks, net nieuw uit de verpakking, waar -los van een hoop vettigheid- gewoon helemaal niks op zit.
Sterker nog: de eerste vliegroest zit er al op.

Bestel zelf eens een tank, dan weet je het :)

Bij die dingen: eerst schoonmaken, voorbehandelen, binnenlaag er in, en dan pas naar een spuiter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie zat stalen tanks, net nieuw uit de verpakking, waar -los van een hoop vettigheid- gewoon helemaal niks op zit.
Sterker nog: de eerste vliegroest zit er al op.

Bestel zelf eens een tank, dan weet je het :)

Bij die dingen: eerst schoonmaken, voorbehandelen, binnenlaag er in, en dan pas naar een spuiter.
Zijn dit originele of van een ander fabrikaat?
 
Een tank hoort toch niet zo snel te roesten, of heb ik dat nu mis?

Je hebt het mis, de GS500 tank is oorspronkelijk ontworpen als vergiet maar dat werd geen succes want de gaten werden te snel groot.
Ik heb er tankcure in zitten en dat zit al een paar jaar perfect.

Is het trouwens niet mogelijk om de binnenkant van een tank te verzinken? Er staan hier en daar howto's op internet om met behulp van een acculader, oplossing van soda oid en een stuk zink dingen te verzinken zoals boutjes en ander klein grut. Zou het niet mogelijk zijn dezelfde truc uit te halen maar dan de tank zelf als te verzinken deel te gebruiken?
 
Je hebt het mis, de GS500 tank is oorspronkelijk ontworpen als vergiet maar dat werd geen succes want de gaten werden te snel groot.
Ik heb er tankcure in zitten en dat zit al een paar jaar perfect.

Is het trouwens niet mogelijk om de binnenkant van een tank te verzinken? Er staan hier en daar howto's op internet om met behulp van een acculader, oplossing van soda oid en een stuk zink dingen te verzinken zoals boutjes en ander klein grut. Zou het niet mogelijk zijn dezelfde truc uit te halen maar dan de tank zelf als te verzinken deel te gebruiken?
Het zal vast wel mensen gelukt zijn.

Ik gok -maar weet het natuurlijk niet helemaal zeker, dat het gepruts, de mislukkingen en het bedroevende eindresultaat, niet zal opwegen tegen de manier die de rest van de wereld kiest om een lekke benzinetank weer goed te krijgen.

Maar het is natuurlijk een inschatting.
 
Beide.

Hangt er vanaf of je ze compleet af besteld, of nieuw ruw.
Dat vertinnen van de binnenkant van tanks heb ik trouwens uit een leerboek voor motorfietsmonteurs dat ik in 1979 gelezen heb.(en nog steeds uit mijn hoofd ken O-) 8-) ). Ik weet trouwens zeker dat tanks van motorfietsen aan de binnenkant behandeld zijn. Ik heb nooit roest in mijn tank, en het is echt niet de benzinedamp die daarvoor zorgt. Er is vast veel rommel op de vervangingsmarkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan