12 volt aansluiting direct op de accu

Axety

MF'er
14 jul 2013
31
0
Rhenen
Hallo,

Ik heb een Honda Africa Twin uit 1997 en wil er graag mijn Garmin navigatie aansluiten op het stuur en een USB aansluiting maken in de buddy (link staat hieronder). Dit wil ik het liefste direct op de accu zetten met een aan/uit schakelaar ertussen. Zowel de Garmin als de USB heeft een zekering.
Ik heb ook gelezen dat je het ook bijvoorbeeld op je stadslichten kan aansluiten omdat die al gezekerd is en omdat je geen aan/uit schakelaar ertussen hoeft te plaatsen. Maar kan dit ook zonder de originele kabelboom te verknippen?
En is het ook mogelijk om het direct op de accu aan te sluiten, hij zal toch niet teveel stroom kunnen afgeven als er geen kortsluiting is, de zekering is puur alleen voor als er kortsluiting komt toch? Ik wou de navigatie en de USB aansluiting parallel schakelen en dat weer in serie met de aan/uit schakelaar.
Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag! :)



USB aansluiting
http://www.motozoom.nl/webshop/foto...R_13.jpg&SID=19524987&SToken=797AAC688C3223C8

Aan/uit -schakelaar
http://www.motozoom.nl/webshop/foto...2909.jpg&SID=19524987&SToken=797AAC688C3223C8
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een Honda Africa Twin uit 1997 en wil er graag mijn Garmin navigatie aansluiten op het stuur en een USB aansluiting maken in de buddy (link staat hieronder). Dit wil ik het liefste direct op de accu zetten met een aan/uit schakelaar ertussen. Zowel de Garmin als de USB heeft een zekering.
Ik heb ook gelezen dat je het ook bijvoorbeeld op je stadslichten kan aansluiten omdat die al gezekerd is en omdat je geen aan/uit schakelaar ertussen hoeft te plaatsen. Maar kan dit ook zonder de originele kabelboom te verknippen?
En is het ook mogelijk om het direct op de accu aan te sluiten, hij zal toch niet teveel stroom kunnen afgeven als er geen kortsluiting is, de zekering is puur alleen voor als er kortsluiting komt toch?
Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag! :)



USB aansluiting
http://www.motozoom.nl/webshop/foto...R_13.jpg&SID=19524987&SToken=797AAC688C3223C8

Aan/uit -schakelaar
http://www.motozoom.nl/webshop/foto...2909.jpg&SID=19524987&SToken=797AAC688C3223C8

De zekering is voor ev kortsluiting in je garmin, of de draad er naar toe.
Dat betekent dat je in principe overal de prik vandaan kunt halen.

Een garmin gebruikt niet veel, waardoor je niet echt hoeft op te letten of de gebruikte draden wel de totale belasting aan kunnen.

Aftappen van stadslicht is een prima optie. Je moet gewoon even kijken wat het handigste, gemakkelijkste en netste is om te doen.

En soms is dat idd direct aan de accu.
 
als je hem rechtstreeks op de accu aansluit is het raadzaam er een zwevende zekering tussen te plaatsen.

ik heb zelf een aansluiting gemaakt voor de camera, de zekering bij mij is 5A en die zit zo dicht mogelijk bij de accu.
 
Ik heb mijn Garmin op de stadslichten aangesloten. Ook geen geknoei met extra schakelaar.
Als je enige technische achtergrond hebt dan kun je dit heel eenvoudig zelf doen.
Je kunt het er zo bij aansluiten.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
De USB aansluiting heeft een max. output van 2 ampère, is dat voldoende of gaat het erg lang duren om mijn telefoon en camera (3100 mAh en 1050 mAh) op te laden?
 
Bedankt voor de snelle reacties!
De USB aansluiting heeft een max. output van 2 ampère, is dat voldoende of gaat het erg lang duren om mijn telefoon en camera (3100 mAh en 1050 mAh) op te laden?
2A is meer dan zat... meeste telefoonladers van huidige smartphones zijn 1A-1.5A.
Zelfs allebei tegelijk moet wel goed gaan.
 
Ze zullen niet helemaal leeg zijn wanneer je ze aansluit. Het zal prima gaan.

3100mAh
1050mAh +
-------------
4150mAh

Stel dat je lader 2Ah laad dan is dat dus 2000mAh

4150:2000= iets meer dan 2uur om beide geladen te krijgen.
 
Ik heb een TomTom op mijn CB Sevenfifty, die vanaf de accu gevoed word ( zwevende zekering ertussen ), maar geschakeld word via een relais op mijn koplamp. De TomTom word dus alleen geladen als de verlichting aanstaat.

Stuurdraad van het relais parallel aansluiten op de verlichting, de hoofdaansluiting schakelt de + van de accu door op de TomTom.
 
Ik wil ook graag zoiets doen, maar dan met een 12v usb aansluiting. Zat te denken aan deze:
USB Accessoires

Veel gelezen dat het handig om deze zo aan te sluiten dat er alleen spanning op staat nadat er contact is, zodat de accu niet leeg getrokken wordt. Veel sluiten dit blijkbaar aan op de verlichting, die lijkt mij ook een goed idee. Er is alleen één probleem, ik weet niet precies hoe dit te doen. :$ Kan iemand hiermee helpen?
 
Ik wil ook graag zoiets doen, maar dan met een 12v usb aansluiting. Zat te denken aan deze:
USB Accessoires

Veel gelezen dat het handig om deze zo aan te sluiten dat er alleen spanning op staat nadat er contact is, zodat de accu niet leeg getrokken wordt. Veel sluiten dit blijkbaar aan op de verlichting, die lijkt mij ook een goed idee. Er is alleen één probleem, ik weet niet precies hoe dit te doen. :$ Kan iemand hiermee helpen?


als er geen verbruikers aangesloten zijn [of aan staan] kan de aansluiting alleen de accu niet leegtrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan