E-keur

wouter-yamaha

Rookie
8 mei 2013
5
0
Als er in een uitlaat een nummer staat gegraveerd (g&g moto2 demper), betekend dat er dan een e-keur op zit of moet je daar nog papieren voor hebben? Zoja moet je die dan ten tijde bij je hebben als je gaat toeren in duitsland
 
oke, de website is nogal onduidelijk, althans vind ik.

dus als ik het goed van jou begrijp dan kun je met deze demper en de db killer er dan uiteraard wel in probleemloos door duitsland heen rijden, want dat ligt wel in de planning voor deze zomer.
 
Je hoeft helemaal geen e-keur te hebben.
De motor staat op nederlands kenteken en in nederland is geen e keur verplicht.

Je mag alleen niet te veel geluid maken.
En hoe weet jij zo zeker dat niet gekeurde producten hier verkocht en gebruikt mogen worden?

Dat er niet of nauwelijks op gelet wordt ga ik in mee, dat wel.
 
oke, de website is nogal onduidelijk, althans vind ik.

dus als ik het goed van jou begrijp dan kun je met deze demper en de db killer er dan uiteraard wel in probleemloos door duitsland heen rijden, want dat ligt wel in de planning voor deze zomer.
JE kunt ook best problemen krijgen met een volledig officiële en goedgekeurde uitlaat. Ik ga niet zeggen dat jij nooit problemen kan krijgen.

Aan de andere kant kun j eook probleem door DLD rijden met open pijpen. Risico van bekeuring (of erger) is natuurlijk wel hoger.

Als je niet teveel geluid maakt, een dB-killer er in hebt, en er staat een e-keur op, dan ik het risico dat je problemen krijgt mbt je uitlaat erg laag.
 
Als dat zo zou zijn dan zouden alle motoren die ik de afgelopen jaren heb gebouwd en laten keuren niet aan de eisen voldoen.

Omdat hij goed gekeurd is zoals jij je motor aan hebt geboden.

Zeker wel dat een agent bij een controle kan gaan kijken of er een E-keur op zit mits niet origineel.
Uit ervaring namelijk, maar deze stond er wel op bij mij.
Sommige merken geven ook een certificaat mee met daarop een nummer wat weer een bepaalde Europese goedkeuring is. MIVV geeft zoiets mee bijv. FF nagekeken toen wat het nummer inhield.

Maar nederland geldt dit volgensmij ook weer niet, nederland kiest alleen de negatieve dingen wat europa brengt.
 
Laatst bewerkt:
Als dat zo zou zijn dan zouden alle motoren die ik de afgelopen jaren heb gebouwd en laten keuren niet aan de eisen voldoen.
Inderdaad.

Ben je wel eens bij een keuring geweest?

Ik iig wel.
En heb motoren afgekeurd zien worden, ondanks een e keurtje op de einddemper. En ja: afgekeurd op uitlaat.
 
Toch kunnen ze in Duitsland wel controleren op E-keur.
Je hebt zelfs een soort rijbewijsjes van uitlaten om bij je te dragen. _O-
(verklaring van de fabrikant op zakformaat)

En alleen een nummer is geen keur, dan moet er wel een symbool van de keur bijstaan.
 
Laatst bewerkt:
Zeker wel dat een agent bij een controle kan gaan kijken of er een E-keur op zit mits niet origineel.
Dat komt omdat niet iedere bromsnor een db meter heeft.
Is een makkelijke controle, e keur nummer met db killer....niet naar de db meting op het bureau.
Hij kan je echter niet bekeuren als er geen e nummer opstaat, dan moet er eerst gemeten worden.
 
Inderdaad.

Ben je wel eens bij een keuring geweest?

Ik iig wel.
En heb motoren afgekeurd zien worden, ondanks een e keurtje op de einddemper. En ja: afgekeurd op uitlaat.

De laatste jaren gemiddeld 5 keer per jaar.
Maar goed over een paar weken moet ik weer heen om een omgebouwde motor te laten keuren en op die motor zit geen e keur uitlaat.
We zullen zien.
 
Laatst bewerkt:
De laatste jaren gemiddeld 5 keer per jaar.
Maar goed over een paar weken moet ik weer heen om een omgebouwde motor te laten keuren en op die motor zit geen e keur uitlaat.
We zullen zien.

Dan is je vraag hier gewoon onzin....

Vraag het aan de keurmeester, als je daar zo kind aan huis bent.


Die zal hetzelfde zeggen:

zonder e-keur kan goedkeuring geven
met e-keur is geen garantie voor goedkeuring.
 
Ja, daar worden ook motoren met uitlaten zonder e nummer goedgekeurd.
Ja, maar dat was ook helemaal de vraag niet :)

daarnaast is het de vraag of die goedkeuring terecht is :)

En ik kan je alvast vertellen: nee.

Hangt af van de 'grondigheid' van keuring. Ik kom met een motor van een MC-lid (staat op de motor). En die werd gedurende drie dagen binnenste buiten gekeerd.

Werd afgekeurd op de OEM originele merk spiegels.... Met e keur.

De after market uitlaten -met niet al teveel geluid- en zonder e keur, waren kennelijk ok...
 
Dat komt omdat niet iedere bromsnor een db meter heeft.
Is een makkelijke controle, e keur nummer met db killer....niet naar de db meting op het bureau.
Hij kan je echter niet bekeuren als er geen e nummer opstaat, dan moet er eerst gemeten worden.
Ik denk dat er in NL maar ongeveer 8 mensen+apparaten zijn, die conform eisen kunnen meten.

Dus ge-eikte meters en weten hoe er gemeten moet worden + certificering daarvoor.

De rest is een globale eerste meting, en houdt nooit in een rechtszaal.

Als ik het mis heb, hoor ik het wel van de experts :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch kunnen ze in Duitsland wel controleren op E-keur.
Je hebt zelfs een soort rijbewijsjes van uitlaten om bij je te dragen. _O-
(verklaring van de fabrikant op zakformaat)

En alleen een nummer is geen keur, dan moet er wel een symbool van de keur bijstaan.

Als je in Nederland naar de TT van Assen gaat, dan controleren ze ook op E-keur van de uitlaat en van de lampen. Zelfs alles alles prima aan de wet voldoet krijg je nog steeds 50 euro boete voor elk ding waar geen E-keur op staat.
 
Officieel is het in Nederland volgens mij zo, dat je motor formeel aan de typegoedkeuring moet voldoen. Dat wordt zelden of nooit echt gecontroleerd, omdat dan de meeste motoren afkeur zouden zijn.....

In Duitsland ligt dat iets anders, daar zijn zelfs de bandenmerken, -types, en maten vastgelegd en voorgeschreven. Alles wat extra erop gebouwd wordt, moet door de TÜV goedgekeurd worden.

Leuk filmpje:
 
Terug
Bovenaan Onderaan