Toerenteller Yamaha R1 defect

Logitechsm

MF'er
25 mei 2012
53
0
Hoogkarspel
Hallooo,

Ffies voorstellen.
Ben Frederick en rij een gsxr 600 k7 en een R1 2004.
Kort maar krachtig.

Nu heb ik met mijn R1 een probleem.
De toerenteller doet het wel als ik het contact aan zet, gaat naar de 18k en terug naar 0 zeg maar.
Als ik vervolgens de motor start blijft de naald op nul.
Heb wel gelezen over een foutmelding bij de 3000,7000 enz maar hij gaat dus weer echt naar 0.
Alle stekkers al een keer losgehaald van de toerenteller tot het blok tot zo ver ik er bij kon.
Voor de rest geen oppervlakkige kabelbreuken gezien.

Iemand misschien een idee ??
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch wel even opzoeken wat er in het handboekje over foutcodes wordt gezegd.
Bij een foutmelding gaat de toerenteller naar een bepaald getal, dan weer terug naar 0 en dan weer naar dat getal enz.
Daarnaast, als het contact aan gaat, schiet hij ook even naar het max. toerental en weer terug. Mogelijk "wacht" de motor dan even of er een foutmelding is.

Maar wat bedoel je met "doet akelig weinig"?
 
bij aanzetten van het contact gaat de wijzer naar max, terug naar 0 en blijft bij 0.

als de motor wel goed loopt betekent het dat het signaal t/m ontsteking of PCM in orde is en dat het probleem dus puur in de weergave van het toerental zit.

De meest voor de hand liggende oorzaak is dat de signaaldraad tussen de ontsteking en de dashboardmodule verbroken is of aan massa ligt. Om dit uit te zoeken zul je eerst een elektrisch bedradingsschema moeten hebben.
Alternatief kan het zijn dat je ontstekingsmodule, of je dashboardmodule defect is (geen output, of geen weergave vd input). Beide kun je uitsluiten als je een multimeter met frequentie meet stand hebt, je verwacht namelijk op zo'n signaaldraad een AC spanning van pakweg 5 Volt met een frequentie gelijk aan het motortoerental. Dat kun je meten. Als dit signaal aanwezig is t/m de dashboardmodule ligt het iig niet aan de bedrading en/of ontsteking.
 
Heb met een draad vanaf de CDI zwart/geel naar de toerenteller zwart/geel
geprobeerd een direct link te leggen. Met weinig succes. De toerenteller doet nog steeds alleen met het omdraaien van het contact wat. Lijkt mij dat je hiermee uitsluit dat er een kabelbreuk zit ?
 
Laatst bewerkt:
Heb met een draad vanaf de CDI zwart/geel naar de kilomoterteller geprobeerd een direct link te leggen. Met weinig succes. De toerenteller doet nog steeds alleen met het omdraaien van het contact wat. Lijkt mij dat je hiermee uitsluit dat er een kabelbreuk zit ?
als je toetsenbord en muis niet op de pc aangesloten zitten gaat de pc ook aan.
 
Ik denk dat het zo werkt. De toerenteller krijgt stroom als je de motor aanzet. Standaard ingerpogrameerde actie van de toerenteller is dan. Even naar 18000 toeren aanwijzing en dan terug naar nul.

Dus de spanningstoevoer is goed.

Daarnaast zal de toeren teller dan wachten op een signaal (waarschijnlijk een puls) die aangeeft wat het huidige toerental is.

Dat tweede signaal komt dan niet aan. Drie opties.

1. Toeren teller is stuk (kans is klein omdat de naald wel uit de hoekkomt als deze stroom krijgt.
2. De kabel voor het signaal is kapot/ maar kortsluiting.
3. De bron (sensor of CDI) is kapot.

test voor 2 is meten. Dus alle aders door meten met de stekers aanbeide zijden.
Elke ader moet ononderbroken zijn en geen sluting maken met de andere adres of met het frame.

Test voor 3 is lastiger je hebt er denk ik een oscilloscoop voor nodig.

Als het signaal van je CDI afkomt dan zou je CDI moeten klagen als de sensor niet werkt. (FI/ storings lampje blijft branden na het starten)
 
Ik denk dus ook dat de 'ader' die het toerental moet aangeven vanuit de ontsteking de boosdoener is.
Heb je enig idee welke ader die bij de toerenteller unit uitkomt moet doormeten of hebben ze allemaal gelijke spanningen en hoef je dus alleen te meten welke er geen spanning geeft ?

iig thanks voor de genomen moeite
 
Ik denk dus ook dat de 'ader' die het toerental moet aangeven vanuit de ontsteking de boosdoener is.
Heb je enig idee welke ader die bij de toerenteller unit uitkomt moet doormeten of hebben ze allemaal gelijke spanningen en hoef je dus alleen te meten welke er geen spanning geeft ?

iig thanks voor de genomen moeite

Welk ader geen idee. Moet je het schema erbij pakken. Staat in het WPH.

Nee, je moet niet proberen de spanning te meten. Je moet de weerstand meten van de ader. Die moet nagenoeg 0ohm zijn.
 
11 Cylinder identification sensor failure
12 Crankshaft position sensor failure
13 Intake pressure sensor failure
14 Intake pressure sensor pipeline failure
15 Throttle position sensor wire disconnected or short-circuited
16 Throttle position sensor stuck
21 Water temperature sensor failure
22 Intake temperature sensor failure
23 Atmospheric pressure sensor failure
24 Oxygen sensor failure
30 Lean angle cut-off switch activated
31 Maximum allowable Oxygen sensor correction level exceeded
32 Oxygen sensor correction level too low
41 Lean angle cut-off switch disconnected or short-circuited
42 Vehicle speed sensor or neutral switch failure
43 Monitor voltage -- less than 3v
44 ECU failure

geeft ie een foutcode aan ?

anders ff alles een keer resetten, misschien helpt dat?
 
Ik had ook zoiets, wel een andere motor (RSV Mille '02). Toerenteller deed wel z'n start up check (wijzer naar de 10000rpm, lampjes aan en weer uit), maar tijdens het lopen van de motor gebeurd er niets. Ik heb er uiteindelijk een andere tellerkast op gezet en die deed het wel, het zat 'm dus in de teller. Ik moet 'm eigenlijk nog steeds ergens een keer laten repareren.

Misschien dus even een andere tellerkast proberen? Of zit dat bij Yammerja vast aan de ECU en de sleutels?
 
Tsja, dat is volgens mij gewoon een test of het motortje van de toerenteller het nog wel doet. Het toerental signaal is een ander signaal. Dan zou je dus ff een bedradingsschema er bij moeten pakken om te kijken waar die vandaan komt. Bij mijn mille ging komt het signaal van de krukas positiesensor vandaan, gaat dan naar de ECU en van de ECU naar de teller. Dat werkte allemal dus het moest in de teller zitten. Nogmaals, het toerental signaal is geloof ik alleen maar te meten met een oscilloscoop dus checken of het signaal zelf goed is is lastig. Bij mij was de teller zéér verdacht ;) dus heb ik een andere teller gekocht en die werkt wel.
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen nog al een gok om een de teller te vervangen als je het niet zeker weet lijkt mij.
Overigens wel ''grappig' om te vermelden misschien.
Dezelfde R1 loopt motorisch ook niet geweldig (zakt niet verder terug dan 2.5/3.000 toeren.
ja héhé toen deed te teller het nog wel ;).
Yamaha dealer gebeld over de terugroepactie die er op deze motoren uit 2004 zat over de TPS sensor.
Dealer kon op geen mogelijke manier volgens hem nakijken of deze bij mijn motor ook al vervangen was.
Dusss Yamaha Nederland zelf maar even gebelt. Bleek dus dat deze sensor nog niet vervangen was.
Maar de terugroepactie (10 jaar terug!) liep als het ware nog steeds.
Kan de motor dus naar de Yamaha Dealer brengen en het wordt kostenloos verholpen.
Kijk dat noem ik nou nog eens service! (niet van mn dealer uiteraard).
Vraag dan meteen even of ze er een andere teller op willen proberen...

Greetzzz
 
Over het algemeen nog al een gok om een de teller te vervangen als je het niet zeker weet lijkt mij.
Overigens wel ''grappig' om te vermelden misschien.
Dezelfde R1 loopt motorisch ook niet geweldig (zakt niet verder terug dan 2.5/3.000 toeren.
ja héhé toen deed te teller het nog wel ;).
Yamaha dealer gebeld over de terugroepactie die er op deze motoren uit 2004 zat over de TPS sensor.
Dealer kon op geen mogelijke manier volgens hem nakijken of deze bij mijn motor ook al vervangen was.
Dusss Yamaha Nederland zelf maar even gebelt. Bleek dus dat deze sensor nog niet vervangen was.
Maar de terugroepactie (10 jaar terug!) liep als het ware nog steeds.
Kan de motor dus naar de Yamaha Dealer brengen en het wordt kostenloos verholpen.
Kijk dat noem ik nou nog eens service! (niet van mn dealer uiteraard).
Vraag dan meteen even of ze er een andere teller op willen proberen...

Greetzzz

:} top service van Yamaha
 
hier nog ffies de uitkomst:
Bleek dus achteraf dat de teller zelf niet in orde was. Is een andere teller op gekomen.
De sensor die vervangen zou worden (TPS) is uiteindelijk niet vervangen.
Volgens Yamaha Nederland was deze nog niet vervangen maar de monteur kon mij vertellen dat op het plaatje van het framenummer bij het balhoofd een 'pit' erin was geslagen. Hier aan was te zien dat de sensor al vervangen was.

Greeetzz
 
Terug
Bovenaan Onderaan