Problemen boven de 4000 toeren

Viragoman

MF'er
24 jul 2003
210
0
Hoekse Waard
Ik heb een virago xv 1100. Als ik boven de 4000 toeren kom, houdt de motor plots in (alsof hij af wil slaan) en dan een luide knal uit de uitlaat. Een paar seconden later pakt hij weer op. Maar klacht blijft.
Dit doet hij sinds kort.
Naar de garage gebracht die dachten dat de spaningsregelaar kapot was omdat ook mijn accu zwak was. maar helaas . alles electronische zaken hebben ze bekeken en verwisseld met werkende spullen.(zelf de TCI module)maar geen resultaat.
Kan het een carburateur probleem zijn? Maar die knallen dan? Ik had wel gehoord als je aan de uitlaat gaat boren of de demper eraf haalt dat je dan standaard knallen hoort, maar ik heb alles origineel.
Wie heeft hier ervarin mee?

Alvast bedankt,

Rob.
 
Had ik eerst ook.

ik was aan het lassen aan mijn motor (cb400f), toen ik klaar was bedacht ik me dat ik de accu niet heb losgekoppelt.
ik dacht de spanningregelaar zal wel kapot zijn...

maar gewoon doorrijden natuurlijk :P

2 dagen later wilde die niet meer volgas het leek net of er een cilinder uit viel.. hij maakte dan een pprrrrrrrrrrr geluid *D ik dacht VET!!! :+
een uur later wilde die nog maar 120
nog een uur later nog maar 100
hij wilde gewoon niet meer toeren maken dan eerst 5000en ff later niet meer dan 3000 toeren.
nog ff later wilde die nog maar 60 km/u toen viel die uit...
Bawling.gif

en ik zag dat het licht ook niet meer brande.

de spanningregelaar was dus kopot en ik had de accu leeg getrokken.

een spanningregelaar van een magna die ik nog had heb ik eraan geknupt en de accu half opgeladen en hij deed het weer als vanouds.
 
Als er electrische problemen zijn vind ik het heel raar dat 'ie na een seconde ofzo vanaf een dood punt bij 4000 toeren ineens weer op-pakt???
Begrijp me niet verkeerd, ik kan de motor vanaf hier niet zien of een 100% correcte diagnosis doen, net als alle anderen hier maar ik zou ZEKER de carburateurs laten controleren en afstellen/synchroniseren.
Zeker als de accu goed is (accu zou NIET een bepaald toerengat gegeven hebben en daarna doortrekken) en de spannings regelaar dus ook ok is.

Uit mijn ervaring (zoals ik al zij, ik kan hier echt geen sluitend advies geven) blijkt dat als de carburateurs niet goed gesynchroniseerd zijn of niet zeker van hun benzine voeding (filter in de tank??) zijn dan kun je raar gedrag verwachten, mijn eerste motor, een Virago 700 liep niet stationair, ook niet af te stellen, ook niet na drie keer reinigen van de carburatuers, boven stationair lipe 'ie wel goed overigens.
Dus andere sloper (xv 1100) carburateurs gemonteerd, jaren mee gereden ;)

Maar jouw situatie lijkt op een rare electrische storing of een benzine tekort probleem sinds het een paar seconden inhoudt en dan doorgaat :(

Ik zou met de goedkoopste dingen beginnen, benzine kraantje met filter reinigen/controleren, carburateurs grofweg op gevoel op synchronisatie testen (op het oog, er zit een bedienings mechanisme tussen de beide carburateurs, controleren of dat de beide carburateurs vrijwel gelijk open trekt), de bougies een keer vervangen en eventueel als de rest van het onstekings mechanisme ok is bevonden de bougie kabels zelf ook vervangen.
Eventueel met carburateur reiniger (spuitbus) via toevoerslangen deze proberen te reinigen, anders er uit halen ter controle (alhoewel je niet alles kunt zien).
Mogenlijk is een van de bobine's ook rot maar over het algemeen doen die het dan helemaal niet meer.
Bobine's zitten boven de voorste cilinder aan het frame overigens.

Het raarste is dat 'ie rond de 4000rpm (hoe precies is dat rond dat toerental??) even inhoudt en dan doorgaat, lijkt mij een benzine issue, ikzelf zou het het eerst in dat gebied zoeken, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik het correct heb zo afgaand op je verhaal ;)
 
Ben met Bicilindri eens over de synchronisatie van de carburateuren. Rij weliswaar zelf op een Intruder 1400 maar weet uit ervaring dat als de synchronisatie verkeerd is de motor inhoudt en knalt. Geluid hoeft niet verkeerd te zijn maar het is vervelend als ie op de snelweg inhoud tijdens inhalen. Suk6
 
Kijk maar eens of de rubbers die je luchtfilter met je carbs verbinden wel goed vastzitten. De 535 van de moeder van mijn meissie had hetzelfde probleem. Goed vastgezet en klaar! :)
 
bedankt voor alle input ! :) :}
Heb gisteren nog even met de garage gesproken, ze hebben het nog niet gevonden.
Hun constatering is inderdaad dat bij doortrekken naar 4000 toeren het euvel zich voordoet. Eerst hebben ze alle electrische zaken bekenen omdat daar het waarschijnlijk inzat ,volgens hun.
Maar ze hebben alle zaken uitgewisseld met een werkende xv 1100 maar geen verschil.
Nu gaan ze verder zoeken. Bij een vorige inspectiebeurt hebben ze de carbs gesynchroniseerd.(1500 km geleden).
Ik dacht zelf aan die TCI module maar ook die hebben ze verwisseld met het zelfde resultaat.
Het kan dan eigelijk alleen nog een benzine/carb probleem zijn of iets in het blok.
Wordt vervolgd.

Viragoman
 
Ben benieuwd wat dit geintje je aan arbeidsloon gaat kosten.....sterkte ermee!
 
Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met m'n toenmalige VT 1100. Onderweg gestopt, zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Niet te vinden. Starten, lopen, 3 kilometer later weer spontaan afslaan. ANWB er bij. Man alles doorgemeten en nagelopen, hij begon het na zo'n 3 kwartier aardig zat te worden, en wilde het bergingsbedrijf al gaan bellen. Meldt er zich een collega bij 'm op de gsm die het ooit ook eens was tegengekomen. Wat bleek? Stekker verbinding onder de buddy zat net niet helemaal goed vast, en bij hogere toeren (meer trillingen) trilde ie los, waardoor geen of slechte ontsteking. Stekkertje vast, nooit meet problemen gehad! :}
 
Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje :)
Het heeft me wel een bom euries gekost: € 385,- :( (met nieuwe voorband)
Dus ff aan de hartbewaking...
Maar dat komt omdat er dus zoveel manuren ingegaan zijn.
Alleen kun je daar blijkbaar nooit over reclameren. Ik bedoel als ze er aan gaan werken kun je wel ongeveer een max bedrag afspreken maar als die gasten per ongeluk verkeerd zoeken ben je wel mooi de pineut. Terwijl als ze direct de vinger op de zere carbs hadden gelegd het goedkoper was geweest.
Zelf sleutelen is een optie maar dan moet je en de tijd hebben en kennis van het een en ander.

Iemand hier een mening over of ervaring mee? Met achteraf (te) dure reps?

Viragoman.
 
Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje :)
Het heeft me wel een bom euries gekost: € 385,- :( (met nieuwe voorband)
Dus ff aan de hartbewaking...
Maar dat komt omdat er dus zoveel manuren ingegaan zijn.
Alleen kun je daar blijkbaar nooit over reclameren. Ik bedoel als ze er aan gaan werken kun je wel ongeveer een max bedrag afspreken maar als die gasten per ongeluk verkeerd zoeken ben je wel mooi de pineut. Terwijl als ze direct de vinger op de zere carbs hadden gelegd het goedkoper was geweest.
Zelf sleutelen is een optie maar dan moet je en de tijd hebben en kennis van het een en ander.

Iemand hier een mening over of ervaring mee? Met achteraf (te) dure reps?

Viragoman.

Ja, ga naar een vakman, niet naar een fuckman.
 
ik denk zomaar dat het een soort virago kwaaltje is want ik ken zo 4 viragos opnoemen die van hetzelfde kwaaltje last hebben. waaronder die van mezelf.

Greets Ris
 
Dat was Aad van Kekem uit Ridderkerk. Staan toch heel goed bekend.
De man heeft zijn sporen verdiend in de racerij...
Er gaat wellicht wel eens wat mis denk ik nu. Hij wilde het ook niet opgeven. 15 proefritten hebben ze gemaakt totdat hij het weer deed.
Alleen de boodschap: "we weten nog steeds niet wat het was..." vond ik zeer vreemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan