Geluidsoverlast Motorrijders

Vergeet ook niet dat een turbolader (waar tegenwoordig nagenoeg alle diesels en steeds meer benzinemotoren mee worden uitgerust) flink geluid dempt.

En (fabrieks)motorfietsen met turbo zijn er bij mijn weten niet meer.

Dat detail ben ik inderdaad nog even vergeten te vermelden, Kijk bijvoorbeeld maar naar de F1 auto's van dit seizoen ;)
 
...TS geeft aan dat hij een standaard motorfiets ook "lawaai" vindt maken. Een moderne standaard motor is in mijn beleving (en die van velen) zeer stil. Nu kom je met een enorm bleeerpjjp epistel dat geen enkel licht werpt op deze kwestie.

Dan heb jij niet goed gelezen.
Lees nog eens vanaf: "technische argumenten ?".

....Bedoel je dan het gebruik van een ketting, een band of cardan aandrijving? Want in feite is een cardan op een motor hetzelfde als in een auto en dus even ''achterhaald''...

De koppeling en de versnellingsbak. 


En hoezo de kunst om binnen de geluidsnormen te blijven. Laat mij alsjeblieft 1 motorfiets zien die je nu zo uit de winkel kan kopen (street-legal) die niet aan de geluidsnormen voldoet? Voldoen ze er wel aan dan ligt het probleem dus niet bij de motor maar bij de mensen die over het geluid lopen te zeiken.

Misschien dat de normen zelf achterhaald zijn ?
Mijn motor voldoet schijnbaar ook aan de normen (hij is standaard) maar hij had van mij best veel stiller mogen zijn.

Verder de geluidsnormen op het circuit.
Zo moeilijk vind ik het niet; gewoon goede afspraken maken, zorgen dat het voor iedereen ruim van tevoren duidelijk is. 
Alleen op die manier kan de motorsport vooruit.


Ik hoor weleens wat mensen vertellen over motorrijders; daar schrik je soms van. Dan kun je de zaak erger maken zoals sommigen hier menen te moeten doen, je kunt er ook van leren.

.....Oftewel de enige optie is meer bekeuren op mensen met ''illegale'' uitlaten maar niet het gehele motorrijdend publiek over je ene kam te scheren. De motoren die je zo koopt voldoen aan alle gestelde eu normen.....
Helemaal goed.

Dat is precies wat ik voorsta; zoals ik al eerder schreef ben ik het zat dat de goeden altijd moeten lijden onder de kwaden. 
Gewoon hard aanpakken die overtreders dan hebben de klagers op de dijk geen munitie meer.
 
De koppeling en de versnellingsbak. Misschien dat de normen zelf achterhaald zijn ?
Mijn motor voldoet schijnbaar ook aan de normen (hij is standaard) maar hij had van mij best veel stiller mogen zijn.

Verder de geluidsnormen op het circuit.
Zo moeilijk vind ik het niet; gewoon goede afspraken maken, zorgen dat het voor iedereen ruim van tevoren duidelijk is. 
Alleen op die manier kan de motorsport vooruit.


Ik hoor weleens wat mensen vertellen over motorrijders; daar schrik je soms van. Dan kun je de zaak erger maken zoals sommigen hier menen te moeten doen, je kunt er ook van leren.


Ook het princiepe van continue variable transmissie is al een hele tijd oud dus de schuld leggen bij de koppeling en versnellingsbak slaat nergens op. Daarij is dat in het merendeel van de auto's ook gelijk..

En de normen zijn niet achterhaald, de normen voldoen kennelijk niet aan jou standaard. Gezien de normen worden gevormd met het merendeel van de bevolking en industrie in gedachten ben jij dus degene aan het eind van de belcurve. De mensen die daar zitten zullen altijd blijven zeiken, helaas had je niet in een democratie moeten wonen. En verkoop met alle liefde je motor en neem een mooie elektrische fiets zou ik zeggen!

En wat mensen zeggen over motorrijders, dat is ook weer een klein percentage. Je zou de hoeveelheid automobilisten eens zien die ik op dagelijkse basis tegenkom. Zelden heb ik in het verkeer last van motoren die gevaarlijk rijden of grove overtredingen maken, automobilisten die niet uit hun doppen kijken of bellen terwijl ze hun nagels lakken en invoegen met 60 heb je deste meer..
 
Helemaal goed.

Dat is precies wat ik voorsta; zoals ik al eerder schreef ben ik het zat dat de goeden altijd moeten lijden onder de kwaden. 
Gewoon hard aanpakken die overtreders dan hebben de klagers op de dijk geen munitie meer.


Nouja kennelijk is er nog genoeg reden tot zeiken anders was dit topic er niet. Terwijl ook hier te lezen valt dat het merendeel van de mensen hier niet met open uitlaat rijden en haast iedereen die wel van een geluidje houd ook is tegen het onnodig revven in een woonwijk..

Dus als je dan moet zeuren zeur dan over dat er kennelijk niet genoeg geluidscontroles zijn maar begin niet door motorrijders over 1 kam te scheren
 
De overheid geeft miljoenen uit om verkeerslawaai te reduceren. Duizenden kilometers fluisterasfalt en geluidswal. De industrie, waaronder de motoren, wordt allerlei eisen opgelegd om hun producten stil te krijgen.

Op dit forum natuurlijk niet, maar in de dagelijkse samenleving zijn wij zwaar in de minderheid. Je kunt allerlei redenen bedenken om je voorkeur voor meer herrie te legaliseren, de meerderheid zal beslissen en die zijn NOOIT in het voordeel van meer herrie.
Bij te veel overlast kun je op de regeltjes wachten. Wegafsluitingen, APK en nog veel meer creatief onheil. Regeltjes die ook de motorrijders treffen die wel met een normale uitlaat hebben gereden.
Rijdt 3% van de weggebruikers te hard, gaat automatisch de drempel-procedure van de overheid in werking en wordt de weg voorzien van de nodige verkeersremmers. Verkeersremmers waar ook 97% van de overige weggebruikers last heeft.
Ik rij al wat langer motor en er is een tijd geweest dat de verkeersdrempel een zeldzaamheid was. Even zeldzaam als tegenwoordig een weg zonder drempels.
Off the road rijden idem dito.

Op extra regeltjes zit ik niet te wachten. Extra controles zou nog kunnen.
 
De overheid geeft miljoenen uit om verkeerslawaai te reduceren. Duizenden kilometers fluisterasfalt en geluidswal. De industrie, waaronder de motoren, wordt allerlei eisen opgelegd om hun producten stil te krijgen.

Op dit forum natuurlijk niet, maar in de dagelijkse samenleving zijn wij zwaar in de minderheid. Je kunt allerlei redenen bedenken om je voorkeur voor meer herrie te legaliseren, de meerderheid zal beslissen en die zijn NOOIT in het voordeel van meer herrie.
Bij te veel overlast kun je op de regeltjes wachten. Wegafsluitingen, APK en nog veel meer creatief onheil. Regeltjes die ook de motorrijders treffen die wel met een normale uitlaat hebben gereden.
Rijdt 3% van de weggebruikers te hard, gaat automatisch de drempel-procedure van de overheid in werking en wordt de weg voorzien van de nodige verkeersremmers. Verkeersremmers waar ook 97% van de overige weggebruikers last heeft.
Ik rij al wat langer motor en er is een tijd geweest dat de verkeersdrempel een zeldzaamheid was. Even zeldzaam als tegenwoordig een weg zonder drempels.
Off the road rijden idem dito.

Op extra regeltjes zit ik niet te wachten. Extra controles zou nog kunnen.


Je hebt helemaal gelijk. ten tweede begrijp ik niet waarom motorrijders een lawaaipijp monteren en vervolgens met oordoppen in gaan rijden.
Ik vind sommige dempers ook een mooier geluid geven dan de originele, maar ik wil een hele dag kunnen rijden zonder dat ik me irriteer aan de herrie die ik maak. Als ik 500km sportief getoerd heb wil ik eigenlijk nog fris af kunnen stappen. Met zo'n herrie pijp haal ik die 500km niet eens.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een GTR1000 gehad, met open after-market uitlaat. Klonk onwijs bruut, absoluut.

Toch heb ik na een paar maanden de db-killers weer gemonteerd omdat ik me toch wel zo'n asociale hork voelde...

Het feit dat we in Nederland met veel mensen op elkaar wonen is geen excuus om dan maar extra lawaai te gaan maken, omdat we toch al op elkaar wonen en er toch wel geluid is. Een beetje beschaving mag wel vind ik.
Geen herriepijpen dus, net zoals ik het poepasociaal vind als mensen harde muziek uit hun auto, of mp3 speler in de trein laten klinken.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk. ten tweede begrijp ik niet waarom motorrijders een lawaaipijp monteren en vervolgens met oordoppen in gaan rijden.
Ik vind sommige dempers ook een mooier geluid geven dan de originele, maar ik wil een hele dag kunnen rijden zonder dat ik me irriteer aan de herrie die ik maak. Als ik 500km sportief getoerd wil ik eigenlijk nog fris af kunnen stappen. Met zo'n herrie pijp haal ik die 500km niet eens.

Dan vraag ik me serieus af waar je gaat toeren, alleen in 30 zones ofzo? De enige keer dat ik mijn sportdemper zelf noemenswaardig heb kunnen horen bij snelheden boven de 80km/u was nadat deze ontploft was :X

full
 
Laatst bewerkt:
Dan vraag ik me serieus af waar je gaat toeren, alleen in 30 zones ofzo? De enige keer dat ik mijn sportdemper zelf noemenswaardig heb kunnen horen bij snelheden boven de 80km/u was nadat deze ontploft was :X

[afbeelding]

Máár meneer Guit, ik heb mijn leven gebeterd en de herrie demper inmiddels aan de wilgen gehangen, zo aangedaan was ik door uw tragische verhaal :+

Testa-Rossa in "Uitlaatdemper Fireblade"
 
Laatst bewerkt:
Nope, en dat is maar goed ook, ze kunnen blijkbaar niet zo goed tegen mishandeling. :9

Kunnen eigenlijk nergens tegen, ook met liefde valt zo'n ding in stukken uit elkaar. Een big-end van snijkoek, een gieter als tank, slecht geharde uitgaande as, uitlaatpijpen die rotten waar je bij staat, en die demper had ik nét voor de foto gepoetst en ontploft maar zo...

Met afstand de slechtst gebouwde motor die ik ooit heb gehad, maar reed wel leuk

Maar bij een burnout is het volgens mij niet standaard dat een demper ontploft. :') :+

Combinatie van een lucht/-oliekoeler en stalen rijplaten als ondergrond (niet ruw genoeg om een band vlot te doen ploffen, band smolt gewoon tot een soort V-snaar). Een CB-500 (of willekeurige andere vloeistofgekoelde Honda was er prima zonder kleerscheuren van af gekomen).

Maar genoeg nu, het gaat hier niet over mijn verleden als 'herriecrimineel' maar meneer Guits ernstige probleem! :Y
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je niet in de stad wonen als je je irriteert aan stadsgeluiden :W

Jij woont zeker niet naast een squid met open uitlaten, ik wel en alhoewel ik het geluid van motorfietsen best mooi vind kan je het ook overdrijven. En een half uur tot uur lang voor je deur gaan staan gassen is gewoon mega asociaal. Net zo goed als keihard je muziek op standje 'bloedend oor' zetten als je in een woonwijk woont waar mensen lekker in de tuin willen zitten met mooi weer.

Juist als je in een drukke stad woont (!) moet je rekening met elkaar houden. Niet degene die overlast veroorzaakt in bescherming nemen maar die 20 buren die er last van hebben. Omgekeerde wereld.
 
Laatst bewerkt:
Jij woont zeker niet naast een squid met open uitlaten, ik wel en alhoewel ik het geluid van motorfietsen best mooi vind kan je het ook overdrijven. En een half uur tot uur lang voor je deur gaan staan gassen is gewoon mega asociaal. Net zo goed als keihard je muziek op standje 'bloedend oor' zetten als je in een woonwijk woont waar mensen lekker in de tuin willen zitten met mooi weer.

Juist als je in een drukke stad woont (!) moet je rekening met elkaar houden. Niet degene die overlast veroorzaakt in bescherming nemen maar die 20 buren die er last van hebben. Omgekeerde wereld.
In rotterdam heb je op de meent / coolsingel ook een bende van die kneuzen die heel de avond rondjes zitten te rijden en aan het gas zitten te jengelen. Waaronder een paar pannekoeken / mooi-boys met een quad met open pijpen en nog wat meer gespuis.

De grap is dat de meeste van die kneuzen daar natuurlijk helemaal niet wonen, om 5 uur snachts karren ze voldaan naar huis na 1000x hetzelfde rondje te hebben gereden _O- :')

Ook niet gek maar volkomen terrecht dat je nu dus in rotterdam linea-recta op de bon gaat voor >300 euro als je het in je botte kop haalt om met open dempers rond te rijden. Actie = reactie. Dat komt omdat de mensen die daar wonen, volkomen terecht flink hebben staan klagen. Je zou er maar wonen, komt er om de 5 minuten diezelfde kneus op zijn gsxr / busa met herriepijp door je straat janken.
 
Jij woont zeker niet naast een squid met open uitlaten, ik wel en alhoewel ik het geluid van motorfietsen best mooi vind kan je het ook overdrijven. En een half uur tot uur lang voor je deur gaan staan gassen is gewoon mega asociaal. Net zo goed als keihard je muziek op standje 'bloedend oor' zetten als je in een woonwijk woont waar mensen lekker in de tuin willen zitten met mooi weer.

Juist als je in een drukke stad woont (!) moet je rekening met elkaar houden. Niet degene die overlast veroorzaakt in bescherming nemen maar die 20 buren die er last van hebben. Omgekeerde wereld.

:^

Leuk om eens de mening te peilen. Ik heb 40 jaar naast de TT-baan gewoond en er nooit geen last van ondervonden. Ik zeg ook leven en laten leven, maar ik ben niet iedereen. Wat is eigenlijk toelaatbaar ?

Vraag 1 : En als het een motorevenement betreft waar 90.000 tot 130.000 bezoekers op af komen, en waar een tiental/honderdtal/duizendtal mensen klaagt, wanneer moeten we dan dit evenement gaan schrappen ? ( voor mijzelf gesproken geld hierin het recht van de meerderheid)

Vraag 2 : En als het zelfde evenement van 1 keer naar 2 keer in jaar gaat ?

Vraag 3 : En als er naast deze twee evenementen er ineens meer dan 300 dagen per jaar lawaai gemaakt mag worden ?

Vraag 4 : En als er nu ook nog eens allemaal volk op afkomt wat buiten het evenement om ook nog eens lawaai maakt ? (tt-week, superbike, truckstar, wilde campings enzovoorts....)
 
Je hebt helemaal gelijk. ten tweede begrijp ik niet waarom motorrijders een lawaaipijp monteren en vervolgens met oordoppen in gaan rijden.
Ik vind sommige dempers ook een mooier geluid geven dan de originele, maar ik wil een hele dag kunnen rijden zonder dat ik me irriteer aan de herrie die ik maak. Als ik 500km sportief getoerd heb wil ik eigenlijk nog fris af kunnen stappen. Met zo'n herrie pijp haal ik die 500km niet eens.

Wat dacht je van windgeruis? Ik heb een compleet open systeem, maar daar hoor ik amper iets van wanneer ik zonder doppen op de snelweg rij. Als je je gehoor lief is, duw er oordoppen in.
 
De overheid geeft miljoenen uit om verkeerslawaai te reduceren. Duizenden kilometers fluisterasfalt en geluidswal. De industrie, waaronder de motoren, wordt allerlei eisen opgelegd om hun producten stil te krijgen.

Op dit forum natuurlijk niet, maar in de dagelijkse samenleving zijn wij zwaar in de minderheid. Je kunt allerlei redenen bedenken om je voorkeur voor meer herrie te legaliseren, de meerderheid zal beslissen en die zijn NOOIT in het voordeel van meer herrie.
Bij te veel overlast kun je op de regeltjes wachten. Wegafsluitingen, APK en nog veel meer creatief onheil. Regeltjes die ook de motorrijders treffen die wel met een normale uitlaat hebben gereden.
Rijdt 3% van de weggebruikers te hard, gaat automatisch de drempel-procedure van de overheid in werking en wordt de weg voorzien van de nodige verkeersremmers. Verkeersremmers waar ook 97% van de overige weggebruikers last heeft.
Ik rij al wat langer motor en er is een tijd geweest dat de verkeersdrempel een zeldzaamheid was. Even zeldzaam als tegenwoordig een weg zonder drempels.
Off the road rijden idem dito.

Op extra regeltjes zit ik niet te wachten. Extra controles zou nog kunnen.
Dat zijn mooie schansen :P
En die verkeer remmers als je daar mee die mooie extra bochten bedoelt ik zeg doen *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan