olie in draaibank

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb sinds kort een draaibankje, en nu was ik nieuwsgierig wat voor soort olie er in de langsslede (of hoe dat ding maar heet) gaat.
En wat voor olie kun je het best op de geleiders smeren?

Nou he ik best wat uren achter een draaibank gestaan, maar ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht wat voor soort olie dat nu is.. :$

Alvast bedankt
 
Tonna 68 (shell) is leibaan olie.
Magnaglide D68 is ook leibaan olie maar dan van Castrol.

Ik zou morgen even moeten kijken wat de spil voor olie nodig heeft maar ik denk dat dat dezelfde is.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik heb sinds kort een draaibankje, en nu was ik nieuwsgierig wat voor soort olie er in de langsslede (of hoe dat ding maar heet) gaat.
En wat voor olie kun je het best op de geleiders smeren?

Nou he ik best wat uren achter een draaibank gestaan, maar ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht wat voor soort olie dat nu is.. :$

Alvast bedankt

Er moet leibaanolie in... Maar die heb je uiteraard ook in verschillende diktes!

Er is ongetwijfeld wel documentatie van jouw draaibank ergens te achterhalen... Daar staat het sowieso in. Op de meeste machines zit bij het vul punt wel een plaatje met wat er in moet, ook zit er dikwijls een smeerkaart op geponst met alle smeerpunten en de frequentie wannee het gesmeerd of gecontroleerd dient te worden.

Wat voor een machine heb je?
 
Vergeef me mijn onwetendheid/onnozelheid, maar leibaanolie is toch alleen echt noodzakelijk in combinatie met snij-olie installatie ed of niet?

Ik heb ook al enkele jaren een draaibankje en smeer alles met olie wat ook in de motor gaat ;momenteel Motul 5100 en transmissie olie van Denicol. Net wat er het dichtst in de buurt staat. Tot nog toe niets vreemds ontdekt.
 
Vergeef me mijn onwetendheid/onnozelheid, maar leibaanolie is toch alleen echt noodzakelijk in combinatie met snij-olie installatie ed of niet?

Ik heb ook al enkele jaren een draaibankje en smeer alles met olie wat ook in de motor gaat ;momenteel Motul 5100 en transmissie olie van Denicol. Net wat er het dichtst in de buurt staat. Tot nog toe niets vreemds ontdekt.

ik neem aan dat je bedoelt een koelvloeistof installatie?

in dat geval moet je inderdaad de boel erg goed schoon houden ja... als de koelvloeistof aan de schrale kant is kunnen je bed en slede erg snel gaan roesten (zeker bij een hobbyist, die de machine niet dagelijks gebruikt)!

voor een hobbyist met een conventionele machine zal het uiteindelijk niet heel veel uit maken welke olie er gebruikt wordt...
 
Er moet leibaanolie in... Maar die heb je uiteraard ook in verschillende diktes!

Er is ongetwijfeld wel documentatie van jouw draaibank ergens te achterhalen... Daar staat het sowieso in. Op de meeste machines zit bij het vul punt wel een plaatje met wat er in moet, ook zit er dikwijls een smeerkaart op geponst met alle smeerpunten en de frequentie wannee het gesmeerd of gecontroleerd dient te worden.

Wat voor een machine heb je?

Een McMillan uit 1979.
Het is wel een kleintje...
 
Een McMillan uit 1979.
Het is wel een kleintje...

zit er nergens een lubrication chart (zie: lubrication chart - Google zoeken voor een voorbeeld)??


daar staat de frequentie en soort olie/vet op vermeld.

ik neem aan dat het gaat over de olie die in je slede gaat. deze smeert de overbrenging die hier in zit (vaak) en wordt gebruikt om te smeren tussen de slede en het bed.

zeker bij een conventionele draaibank is dit super low-tech... dus zal de goedkoopste motorolie het al uitstekend doen.

mocht je echt specifieke olie er voor willen hebben moet je op zoek naar "way-lubricant" of iets in die richting. helaas weet je dan niet welke dikte je nodig hebt... maar dan zou ik adviseren om dunne(re) olie te nemen. liever vaker smeren en wat meer lekkage, dan te weinig smering ;)
 
Hoe een weekmaker in olie het brons kapot maakt weet ik niet
Heb het vaker gehoord en ben er voorzichtig mee
Een kennes dach onzin deed het wel in zijn luchtpomp met brons lagers
Mooi de lagers kapot, uit gesleeten heb nieuwe bronslagers voor hem gemaakt
Geld ook voor een draaibank met gehard bed
Week maker is ondwikeld voor tandwielen die in een motor blok door het gebruik harder en harder
Worden en dan op het laadst af knapen. de week maker vermiderd het proses
Mischien zijn hier mensen die het beter weten en goede uitleg willen geven
Dit is wat ik er van weet . voor het zelfde is de weekmaker er al lang weer uit de olie gehaald
 
Mijn ervaring is dat bij sommige draaibanken Tonna 68 te dik is voor het smeersysteem, meestal moet je het smeren handmatig doen door bv een knop in te drukken ofzo en hierbij heeft de olie geen tijd om op de bedoelde plaatsen te komen.
Daarom gebruik ik op mijn werk Tellus 32 lekker dun en vormt een goede filmlaag, tevens ook te gebruiken in los smeerpotje voor algemeen gebruik.
Goede koelvloeistof is ook belangrijk voor voorkomen roest en gaat ook een beperkte smerende en conserverende werking van uit(als je bv niet goed poetst).
 
Hoe een weekmaker in olie het brons kapot maakt weet ik niet
Heb het vaker gehoord en ben er voorzichtig mee
Een kennes dach onzin deed het wel in zijn luchtpomp met brons lagers
Mooi de lagers kapot, uit gesleeten heb nieuwe bronslagers voor hem gemaakt
Geld ook voor een draaibank met gehard bed
Week maker is ondwikeld voor tandwielen die in een motor blok door het gebruik harder en harder
Worden en dan op het laadst af knapen. de week maker vermiderd het proses
Mischien zijn hier mensen die het beter weten en goede uitleg willen geven
Dit is wat ik er van weet . voor het zelfde is de weekmaker er al lang weer uit de olie gehaald

Weekmakers ken ik uit de kunststoftechnologie.
Het zorgt er voor dat bijv. pvc enigszins elastisch is. Zonder weekmaker is het te bros en breekt het.
De weekmakers zitten nagenoeg in alle kunststoffen om ze enigszins wat veerkracht te geven.

Ik zou niet weten wat een weekmaker in de olie doet.

Brons is redelijk weerbarstig materiaal en zal niet snel door e.o.a. product oplossen. Natuurlijk kan een bronzen lager kapot gaan, maar dat heeft te maken met te weinig smering of te grote belastingen en toeren.
 
Weekmakers ken ik uit de kunststoftechnologie.
Het zorgt er voor dat bijv. pvc enigszins elastisch is. Zonder weekmaker is het te bros en breekt het.
De weekmakers zitten nagenoeg in alle veel kunststoffen om ze enigszins wat veerkracht te geven.

Ik zou niet weten wat een weekmaker in de olie doet.

Brons is redelijk weerbarstig materiaal en zal niet snel door e.o.a. product oplossen. Natuurlijk kan een bronzen lager kapot gaan, maar dat heeft te maken met te weinig smering of te grote belastingen en toeren.
Denk niet dat AGB weet wat een weekmaker is.. Toch kan het een toevoeging aan olie zijn, niet om brons op te vreten want dat kan niet maar om bv lekke keerringen weer tijdelijk elastisch te maken. Lapmiddel dus.
 
Wij doen er normaal gesproken tonna 68 in.
Tenzij er een slipkoppeling voor de voeding in zit dan pakken we tellus 68 ivm teveel slip op de koppeling. ( Beetje hetzelfde idee als in de motor. )

Als er niet teveel prut in de smeerkanalen zit moet 68 geen probleem zijn kwa dikte.
 
Wij doen er normaal gesproken tonna 68 in.
Tenzij er een slipkoppeling voor de voeding in zit dan pakken we tellus 68 ivm teveel slip op de koppeling. ( Beetje hetzelfde idee als in de motor. )

Als er niet teveel prut in de smeerkanalen zit moet 68 geen probleem zijn kwa dikte.
Kunt er ook tellus 46 indoen is een beetje universeel ook in tandwiel gedeelte, en inderdaad goed voor de koppelingen bv bij freesbanken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan