geluid uitlaat afstellen

16 mei 2007
228
0
Haacht
ik vroeg me af of het mogelijk is om zelf een soort van afstelsysteem te maken om het geluid van de uitlaten te regelen.
Ik heb onlangs aftermarket uitlaten gemonteerd en het geluid bevalt me wel, maar de buren niet... ik heb ook twee kindjes die er van wakker worden als ik laat thuis kom.

Ik dacht aan een klepje dat met een schroef verdraaid kan worden zodat je open, halfopen en 'gesloten' uitlaatgeluid krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee? En kan dit op termijn schadelijk zijn voor het motorblok?
 
Supertrapp heeft altijd wel iets in die geest gehad:
94ba612896bddb5f3959d08a3a4bac66_zps1cf41427.jpg

= een eindkap.
En natuurlijk jekyll and hyde exhaust......maar die zijn peperduur.

En die schade voor het blok zal wel meevallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geh, nee, mijn FZ1 had ook zo'n soort vlinderklep in de standaard slipon uitlaat (EXUP) en deze gaat open en dicht dmv 2 staalkabeltjes aan een servo motor. Ik zou eerder uit een goed dik stuk geperforeerd staalbuis een db killer maken. Die je met een vlindermoer erin kan zetten en weer kunt verwijderen. Maar ik rijd liever rond zonder die db killer en poespas. De slipon die er nu op zit is best wel stil! :+

10152577_871549599537418_1119793593196646951_n.jpg


60mm doorlaat _O-
 
Laatst bewerkt:
Geluid 'even snel' beinvloeden op zo'n manier gaat niet zonder ook de uitlaatgas uitstroom te beinvloeden.

En dat zal er eigenlijk nooit beter op worden op zo'n manier.

Motor zal er niet beter van gaan lopen.


Dat dacht ik al. Maar debedoeling is enkel om bij het wegrijden en thuiskomen het geluid te minderen. Dat het vermogen dat wat terugvalt is geen ramp, eens de straat uit gaat het toch terug vol open
 
Gewoon een stillere uitlaat monteren zodat niet de hele wijk een hekel aan motorrijders krijgt..

Hard geluid maken is niet moeilijk, en zegt ook nog eens niets over je rijkunsten maar enkel iets over de noodzaak voor de berijder om op te vallen. Een stillere uitlaat levert minder irritatie en daardoor agressie & onbegrip op dan een die onzinnig veel lawaai maakt.
 
Laatst bewerkt:
wat een gemauwel, als je met zijden hand de wijk in en uit rijd kan je bij wijze van spreke nog zonder demper rijden, pas als je aan het gas gaat leuren komen de echte klappen..

Het blijft sneu. :')

Beetje hetzelfde als continu over straat lopen met een megafoon zodat je zeker weet dat iedereen je hoort. Het enige wat het aangeeft is dat je een motor hebt en het je niet boeit wie er allemaal last van je heeft. Het is een van de meest gehoorde klachten van de rest van de bevolking, terwijl de berijder er geen last van ondervindt als er een fatsoenlijke uitlaat op gemonteerd is.
 
Laatst bewerkt:
Over teveel geluid is al genoeg gezegd. Mijn mening is ook, houd het beschaafd en acceptabel.

@ts, simpele oplossing heb ik niet. Wel een super vet project. :+
Maak een dubbele uitlaat. Een stille demper en een luide, en klus een wisselsysteem *D
Oftewel, 'beetje' een onwaarschijnlijke oplossing, maar zou wel leuk zijn.
 
Over teveel geluid is al genoeg gezegd. Mijn mening is ook, houd het beschaafd en acceptabel.

@ts, simpele oplossing heb ik niet. Wel een super vet project. :+
Maak een dubbele uitlaat. Een stille demper en een luide, en klus een wisselsysteem *D
Oftewel, 'beetje' een onwaarschijnlijke oplossing, maar zou wel leuk zijn.

De technische vraag is inderdaad leuk, en als je de luide demper nou enkel gebruikt waar men niet meteen gaat klagen, prima oplossing.. Gewoon meerdere monteren en een klep!
Wordt wel spannend als je al 2 uitlaten hebt.. 4 stuks.. nice.
 
Dat dacht ik al. Maar debedoeling is enkel om bij het wegrijden en thuiskomen het geluid te minderen. Dat het vermogen dat wat terugvalt is geen ramp, eens de straat uit gaat het toch terug vol open

Dus....even kijken of ik het goed begrijp: Je wil niet dat je buren en jouw kinderen wakker worden, maar de mensen en kinderen verderop in de straten waar je langs komt mogen wel van jou uitlaat lawaai wakker worden ?
 
wat een gemauwel, als je met zijden hand de wijk in en uit rijd kan je bij wijze van spreke nog zonder demper rijden, pas als je aan het gas gaat leuren komen de echte klappen..

Daarom schrijft hij ook

Dat dacht ik al. Maar debedoeling is enkel om bij het wegrijden en thuiskomen het geluid te minderen. Dat het vermogen dat wat terugvalt is geen ramp, eens de straat uit gaat het toch terug vol open
 
ik vroeg me af of het mogelijk is om zelf een soort van afstelsysteem te maken om het geluid van de uitlaten te regelen.
Ik heb onlangs aftermarket uitlaten gemonteerd en het geluid bevalt me wel, maar de buren niet... ik heb ook twee kindjes die er van wakker worden als ik laat thuis kom.

Ik dacht aan een klepje dat met een schroef verdraaid kan worden zodat je open, halfopen en 'gesloten' uitlaatgeluid krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee? En kan dit op termijn schadelijk zijn voor het motorblok?
Jekyll and Hyde uitlaat.

Als je die enkel op zacht zet bij thuis wegrijden een aankomen, en de boel laat afstellen op de rest van de rit, lijkt het me niet echt kwaad kunnen.
 
Dus....even kijken of ik het goed begrijp: Je wil niet dat je buren en jouw kinderen wakker worden, maar de mensen en kinderen verderop in de straten waar je langs komt mogen wel van jou uitlaat lawaai wakker worden ?

Als ie nou gewoon zorgt dat ie al langs de kant vd weg staat en zorgt dat ie na het starten direct kan wegrijden, hebben de buren helemaal niks te klagen en kan ie toch genieten van een leuk geluidje. :)
 
niet zeiken over geluidslawaai elke keer weer....
Ik rijd met mijn Fazer 1000 met open Bos demper nog stil op een camping weg als ik 's morgens vroeg een stukje wil knallen .....niemand last van, starten en direct wegpruttelen...

En ts ...Ja kan , is een boel werk, maar maak een DB-killer van 2 pijpjes in elkaar, die je tov elkaar kunt draaien, en perforeer die....dan kun je als het ware de killer aan en uit zetten
 
Dus....even kijken of ik het goed begrijp: Je wil niet dat je buren en jouw kinderen wakker worden, maar de mensen en kinderen verderop in de straten waar je langs komt mogen wel van jou uitlaat lawaai wakker worden ?

Eens ik de straat uit ben zit ik tussen de velden. Dus ja, die koeien hebben er wel eens last van.
Daarom ook de vraag over hoe ik het geluid lan minderen indie nodig.
 
Mwoah, wie vindt dat lawaai puur in de pols zit mag de GPR op m'n Adventure wel eens stationair komen horen draaien. Ik trek me niet zoveel aan van de buurt etc, maar hiervan word ik zelf knettergek dus rijd gewoon met killer er in :+

Aantal cilinders is wel een relevant puntje voor het geluid ;)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een stillere uitlaat monteren zodat niet de hele wijk een hekel aan motorrijders krijgt..


Zeg maar gerust : Gewoon een stillere uitlaat monteren zodat niet het het hele land een hekel aan motorrijders krijgt..
Wat denk je waarom er steeds meer leuke weggetjes verboden zijn voor motorrijders? Omdat het gevaarlijk zou zijn? Das de politieke term voor : "je bezorgt overlast maar dat is zo moeilijk aan te pakken, onder het mom van veiligheid kunnen we het veel gemakkelijker oplossen".


@TS, je rijdt zelf zeker met oordopjes in?
 
Zeg maar gerust : Gewoon een stillere uitlaat monteren zodat niet het het hele land een hekel aan motorrijders krijgt..
Wat denk je waarom er steeds meer leuke weggetjes verboden zijn voor motorrijders? Omdat het gevaarlijk zou zijn? Das de politieke term voor : "je bezorgt overlast maar dat is zo moeilijk aan te pakken, onder het mom van veiligheid kunnen we het veel gemakkelijker oplossen".


@TS, je rijdt zelf zeker met oordopjes in?

En straks rijden we allemaal met een stille pijp, en dan zijn het de motorrijders die hoog in toeren rijden die het 'verpesten' voor de rest. Geloof mij nou maar dat een van een moderne motor het originele systeem op vollast hoog in de toeren evenveel lawaai maakt als een sportpijp.
 
wat een gemauwel, als je met zijden hand de wijk in en uit rijd kan je bij wijze van spreke nog zonder demper rijden, pas als je aan het gas gaat leuren komen de echte klappen..

Als je de motor aan de hand de wijk uitrolt ja, anders voorspel ik toch ruzie met je buren. Ik koche mijn motor met aftermarket uitlaten en hen deze terug naar origineel gemaakt omdat ik om 5 uur in de ochtend in de boxgang mijn motor moet starten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan