carburatie beoordelen

janspeed

Die hard MF'er
11 mei 2013
414
2
Ik heb een Kawa Zephyr 1100. (90pk?)

Op zich draait de moter best OK. Goed vermogen, start goed maar is koud wel lastig onder de 2000rpm te krijgen zonder af te slaan.
Sproeiers en luchtfilterhuis zijn orgineel, wel zit er een K&N filterelement in.


- stationair schroeven staan standaard ingesteld, moter start goed en draait prima 900-1000rpm stationair.
- synchronisatie is in orde.
- vlotterniveaus's OK. (misschien iets aan de hoge kant, als ik de motor wegzet op de zijstandaard dan lekt de meest linker carb een beetje B, zet ik 'm op de middenbok dan blijft die carb droog en is er geen lekkage)
- bougies in orde.
- ontsteking staat op tijd.
- er zijn nergens vacuum lekken.
- carb membranen zijn niet lek (CVH carburateurs)
- sproeiers zijn standaard maten
- ketting heeft geen stugge schakels, staat niet te strak.

Waar ik me aan stoor is als ik rond de 2000-2200rpm (50-60km/h in 5de) met constante snelheid rijdt dan varieert de trekkracht steeds een heel klein beetje. Eenmaal boven de 2500 heb ik nergens meer last van. Als ik langzaam accelereer heb ik ook nergens last van.
aangezien de moter een 1100cc is en maar 90-95pk heeft zou ik verwachten dat er tamme nokkenassen in zitten. En dat de moter dus ook laagtoerig goed moet kunnen rijden.
Mijn oude GS750E en de K100RS reden bij lage toeren beter, smeuiger.

Waar moet ik het in zoeken??
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet zo heel erg bekend met het fijn tunen van carburateurs maar is het niet zo dat:
- de mengschroeven vooral voor het stationair bereik zij?
- pilot jet voor het middenbereik?
- naald voor de hogere toeren?

dat varieerend trekken zou dan dus een teken zijn dat de moter op dat moment een beetje te arm draait??
ik kan natuurlijk gewoon eens proberen om alle stationair schroeven een kwart slag uit te draaien...
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet zo heel erg bekend met het fijn tunen van carburateurs maar is het niet zo dat:
- de mengschroeven vooral voor het stationair bereik zij?
- pilot jet voor het middenbereik?
- naald voor de hogere toeren?

ik kan natuurlijk gewoon eens proberen om alle stationair schroeven een kwart slag uit te draaien...

Stationaircircuit kan je afstellen met de mengselschroef/luchtschroef (sommige motoren hebben een mengselschroef, andere een luchtschroef moet je dus even opzoeken. Bij een luchtschroef zet je hem stationair rijker door de schroef erin te draaien en bij mengselschroef eruit te draaien) . Mocht de stationairsproeier zo veel te groot/klein zijn dat het niet met de mengselschroef/luchtschroef geregeld kan worden moet er een andere stationairsproeier in. Stationairsproeier = pilot jet.
Gasnaald: is het voor het middenbereik.
Hoofdsproeier 'main jet': is voor het hogere bereik.
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet zo heel erg bekend met het fijn tunen van carburateurs maar is het niet zo dat:
- de mengschroeven vooral voor het stationair bereik zij?
- pilot jet voor het middenbereik?
- naald voor de hogere toeren?

Ja, nee en nee. De Mengelsschroeven zijn inderdaad vooral voor het stationair daaien.
De Pilot jets zorgen voor brandstof onder de 4000 tpm en bij gasklep posities van ongeveer 1/8 of minder (ook hoger in de toeren). De gasnaald komt pas onhoog als de flow door de carburateur groot genoeg is. Dat is of bij een relatief laag toerental en vol gas, of bij een wat hoger toerental bij half gas. Het zijn overlappende gebieden.....dat maakt het nogal "vaag". Met een K&N filter heb je overigens dik kans dat de motor overal te arm loopt....


dat varieerend trekken zou dan dus een teken zijn dat de moter op dat moment een beetje te arm draait??

Ja! In mijn CBR600F3) geval is het zo dat er 3(of 4) gaatjes zitten waardoor de brandstof via de pilot jet de carburateur inkomt, slechts 1 daarvan wordt door de stelschroef "geknepen". Bij volledig dichte gasklep zit dit gaatje net iets onder de gasklep, en de andere 2 worden precies afgesloten. Bij stationair gaat 100% van de brandstof via het (met de stelschroef instelbare) gaatje en niets via die andere twee. Is het gas een klein beetje open (cruisen tot 4000 tpm, en 1/8 gas) dan komt "slechts" 1/3 van de brandstof via dit regelbare gaatje. Het instel bereik bij het cruisen is maar zeer beperkt. Als je vooral last hebt van wisselende trekkracht bij het cruisen en de motor niet goed oppakt bij kleine wisselingen aan het gas dan is het beste advies dat ik je kan geven: monteer 1 maat grotere pilot jets. Stel daarna de staitonair schroeven af.

Of, monteer gewoon een origineel luchtfilter....
 
Laatst bewerkt:
dank allemaal voor het meedenken.

ik denk dat ik het advies van ApeX ga proberen.
- ik begin met een proefritje zonder luchtfilter element, als het klopt dat de moter te arm draait moeten de symptomen erger worden...
- dan koop ik een standaard papieren filter. Weer een testritje. Hiermee zou het beter moeten worden.
- dan kan ik ook nog de stationair mengsel naaldjes een stukje uitdraaien (= rijker zetten.)

Ik denk dat daarmee dat het blok ook in de onderste 4000rpm goed moet kunnen draaien.
ik wil bij voorkeur geen andere sproeiers zetten want ik wil de moter standaard houden.

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
dank allemaal voor het meedenken.

ik denk dat ik het advies van ApeX ga proberen.
- ik begin met een proefritje zonder luchtfilter element, als het klopt dat de moter te arm draait moeten de symptomen erger worden...
- dan koop ik een standaard papieren filter. Weer een testritje. Hiermee zou het beter moeten worden.
- dan kan ik ook nog de stationair mengsel naaldjes een stukje uitdraaien (= rijker zetten.)

Ik denk dat daarmee dat het blok ook in de onderste 4000rpm goed moet kunnen draaien.
ik wil bij voorkeur geen andere sproeiers zetten want ik wil de moter standaard houden.

wordt vervolgd.

Als je zo minmogelijk gedonder wil hebben dan is een origineel filter denk ik de beste keuze. Als de motor verder helemaal origineel is (ook de uitlaat),hij loopt dan niet goed (genoeg), dan kan je overwegen om de carburateurs is goed schoon te (laten) maken. Het pilot circuit heeft de kleinste gaatjes, dat zal ook wel als eerste dicht gaan zitten. Is bij deze motor het brandstof niveau in de vlotterkamers regelbaar (zo ja, stel dat in op de fabrieksinstelling).

succes
 
de stationair sproeiers moeten idd iets groter.
ik heb ook een zephyr 1100, en ook helemaal origineel en dezelfde "klachten".
heb ook de mengschroeven iets verder open gezet, maar dat helpt maar voor een deel.
motor blijft erg arm staan.
volgende stap is een grotere pilot jet.
 
Zo'n probleem is het toch niet om er een grotere pilot jet is te zetten
Heb pas twee mikuni's op mijn harley gezet

p440390757-4.jpg


Heb ik wel 3 verschillende pilots geprobeerd , dingen kosten 6€ per stuk en je weet al dat hij groter moet

Overigens een schoon papieren filter laat net zoveel lucht door als een gebruikt K&N filter
 
Ik heb een Kawa Zephyr 1100. (90pk?)

Op zich draait de moter best OK. Goed vermogen, start goed maar is koud wel lastig onder de 2000rpm te krijgen zonder af te slaan.
Sproeiers en luchtfilterhuis zijn orgineel, wel zit er een K&N filterelement in.


- stationair schroeven staan standaard ingesteld, moter start goed en draait prima 900-1000rpm stationair.
- synchronisatie is in orde.
- vlotterniveaus's OK. (misschien iets aan de hoge kant, als ik de motor wegzet op de zijstandaard dan lekt de meest linker carb een beetje B, zet ik 'm op de middenbok dan blijft die carb droog en is er geen lekkage)
- bougies in orde.
- ontsteking staat op tijd.
- er zijn nergens vacuum lekken.
- carb membranen zijn niet lek (CVH carburateurs)
- sproeiers zijn standaard maten
- ketting heeft geen stugge schakels, staat niet te strak.

Waar ik me aan stoor is als ik rond de 2000-2200rpm (50-60km/h in 5de) met constante snelheid rijdt dan varieert de trekkracht steeds een heel klein beetje. Eenmaal boven de 2500 heb ik nergens meer last van. Als ik langzaam accelereer heb ik ook nergens last van.
aangezien de moter een 1100cc is en maar 90-95pk heeft zou ik verwachten dat er tamme nokkenassen in zitten. En dat de moter dus ook laagtoerig goed moet kunnen rijden.
Mijn oude GS750E en de K100RS reden bij lage toeren beter, smeuiger.

Waar moet ik het in zoeken??

Heb je de klepspeling al gemeten en eventueel gecorrigeerd, gevolgd door opnieuw synchroniseren ?
 
@tmoons da's een goeie. nee , heb ik nog niet. Misschien eens doen maar niet dit seizoen.

Ik heb vanavond de stationair mengselregelschroeven wat rijker gezet. 1/4 draai rijker. Dat scheelde al een flinke slok op 'n borrel! Dat zo weinig verandering zo veel kan uitmaken... Daarna heb ik ze nog 1/8ste draai rijker gezet en nu is het naar mijn zin. het geinige, nu hoor ik de distributie ketting ook bij lage toeren fluiten! Dat kan alleen maar goed zijn. Beter dan dat rauwe gerammel. ik kan nu veel luier met minder toeren (1200rpm) aankoppelen. Ook het stapvoets rijden doet ie nu veel makkelijker , geen noodzaak meer om steeds de koppeling er half bij te pakken.

ik heb ook wat zitten pieken. De motor is uit 1991. Dus ook de sproeiers. Die sproeiers zijn bedoeld om met pure benzine te rijden. Maar tegenwoordig wordt er 5% bio-ethanol bij de benzine gemengd! Die bio-ethanol heeft bij gelijke afstelling/sproeiers een verarmend effect op de verbranding.
En die K&N filter laat misschien ook wat te makkelijk lucht door.
Nu dat ik de standaard stationair mengselschroefafstelling 3/8 rijker heb gezet heb ik misschien wel die 5% bijgemengde bio-ethanol en dat K&N filter gecompenseerd... wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Misschien maar lijkt me niet.

Trouwens in de handleiding van mijn suzuki gsx-r750W 92-95 staat dat 10% ethanol toevoeging geen probleem is.

Je moet ook eens kijken in de handleiding van je kawasaki maar volgens mij kunnen de meeste japanse motoren sinds de jaren 80/90 wel 10% ethanol hebben.

Probleem is allesinds opgelost.

Hier is nog een doe het zelf voor afstellen.

CV Carb Tuning Procedures
 
Laatst bewerkt:
helaas heb ik er geen handleiding bij. Alleen een .pdf file die ik heb gevonden op het web. Maar daar staat niks in over ethanol.
Dat linkje is interessant! thnx
 
dank allemaal voor het meedenken.

ik denk dat ik het advies van ApeX ga proberen.
- ik begin met een proefritje zonder luchtfilter element, als het klopt dat de moter te arm draait moeten de symptomen erger worden...
- dan koop ik een standaard papieren filter. Weer een testritje. Hiermee zou het beter moeten worden.
- dan kan ik ook nog de stationair mengsel naaldjes een stukje uitdraaien (= rijker zetten.)

Ik denk dat daarmee dat het blok ook in de onderste 4000rpm goed moet kunnen draaien.
ik wil bij voorkeur geen andere sproeiers zetten want ik wil de moter standaard houde

wordt vervolgd.



Wat is nu in hemelsnaam een moter?????
 
Een Moter zit dus in een Motorfiets?

@tmoons da's een goeie. nee , heb ik nog niet. Misschien eens doen maar niet dit seizoen.

Ik heb vanavond de stationair mengselregelschroeven wat rijker gezet. 1/4 draai rijker. Dat scheelde al een flinke slok op 'n borrel! Dat zo weinig verandering zo veel kan uitmaken... Daarna heb ik ze nog 1/8ste draai rijker gezet en nu is het naar mijn zin. het geinige, nu hoor ik de distributie ketting ook bij lage toeren fluiten! Dat kan alleen maar goed zijn. Beter dan dat rauwe gerammel. ik kan nu veel luier met minder toeren (1200rpm) aankoppelen. Ook het stapvoets rijden doet ie nu veel makkelijker , geen noodzaak meer om steeds de koppeling er half bij te pakken.

ik heb ook wat zitten pieken. De motor is uit 1991. Dus ook de sproeiers. Die sproeiers zijn bedoeld om met pure benzine te rijden. Maar tegenwoordig wordt er 5% bio-ethanol bij de benzine gemengd! Die bio-ethanol heeft bij gelijke afstelling/sproeiers een verarmend effect op de verbranding.
En die K&N filter laat misschien ook wat te makkelijk lucht door.
Nu dat ik de standaard stationair mengselschroefafstelling 3/8 rijker heb gezet heb ik misschien wel die 5% bijgemengde bio-ethanol en dat K&N filter gecompenseerd... wat denken jullie?

Vind het ook fijn om te lezen hoe je aan het einde van het seizoen hier berichtjes komt plaatsen dat je geen compressie meer hebt op 1 of 2 van je cilinders en dat blijkt dat er 1 of meer kleppen kapot zijn :) Ik ga me er nu al op verheugen! Kleppen stellen is een kleine moeite en kan je een hoop narigheid besparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan