Hulp nodig bij het terugbrengen van uitlaat geluid

eboo

MF'er
29 okt 2005
104
0
Castricum
Hoi, ik heb een Yamaha MT-03, en ben sinds kort in het bezit van een RVS Delkevic 200mm uitlaat. Het ziet er geweldig uit, maar helaas maakt het net zoveel geluid als zonder dempers, en dat terwijl er DB-killers inzitten. De klappen die de 660 cc ééncilinder maakt, is oorverdovend, en bij gas los laten, knalt hij alsof er een F16 door de geluidsbarrière gaat. Ik durf er zo echt de weg niet mee op.

full


Nu gaat meestal de db-killer aan de achterzijde in de demper, maar bij deze demper gaat hij aan de linkpipe kant de demper in. btw de inlaat van de demper is 50 mm, de db-killer is 30 en 33 mm in doorsnede en 18 cm lang.

Nu dus mijn grote vraag, is er een mogelijkheid om de db-killer zo aan te passen dat het geluid enigszins acceptabel is voor op de openbare weg.

Ik heb al veel gelezen over meer of minder gaatje, langer maken, maar nergens kan ik een eenduidig antwoord vinden.

Ik ben al bezig geweest met RVS pannenspons, en dit dempt al aardig, maar wordt na een ritje van 25 km al enigszins uit de demper geblazen.

full


full


Ben zo blij eindelijk een goed smoelende pijpen op mijn motor te hebben en van die originele plastic kappen verlost te zijn, maar dat geluid MOET minder, anders gaan ze toch echt weer weg.

Alle antwoorden zijn welkom.
 
Je zou halverwege de DB killer nog een tussen schotje kunnen plaatsen.
Eventueel doorzagen, rond plaatje erop en weer aan elkaar lassen.

Dan heb je een compartiment meer en hierdoor zal het geluid een stuk minder worden.

eventueel eerst testen met een rond dopje o.i.d.
 
Ik ben ook aan het zoeken met m'n MT en heb een paar korte dempers van een Ducati M696 pasgemaakt.
full

Zoals al genoemd heb je gewoon volume nodig om te dempen,zeker bij een éénpitter *D
Dat ga je denk met deze dempers niet redden....
 
Prop de dB-killer is vol met glaswol (of iets dergelijks). In mijn Leo-Vince zit een zelfde soort dB-killer, maar daar zit geen gaatje in....! De uitlaatgassen stromen om de dB killer heen...

zie foto:
234169-1.jpg
 
Voor nu even de simpele oplossing, de pannensponsen om de killers en deze vastgezet met RVS draad.

full


Nog lang niet het gewenste resultaat, maar hier durf ik in ieder geval de weg mee op.
Andere niet zo ingrijpende (ik kan niet lassen) tips zijn van harte welkom.
 
Voor nu even de simpele oplossing, de pannensponsen om de killers en deze vastgezet met RVS draad.

[afbeelding]

Nog lang niet het gewenste resultaat, maar hier durf ik in ieder geval de weg mee op.
Andere niet zo ingrijpende (ik kan niet lassen) tips zijn van harte welkom.

Dat spul kan niet in de dB killer? Probeer dat eens.

Normaal gesproken is het zo dat geluid moeilijk door lange dunne pijpen gaat. Een pijp fungeert als een hoog frequentie doorlaatfilter. Lange dunne doorstroom openingen dempen beter. Je hebt met deze pijp wellicht te weinig lengte om uberhaupt een redelijk resultaat te krijgen....
 
Het dempt zeker wel! Alleen niet veel... ;)

Ik had een collega die een Racefit op z'n 2012 CCBR1000rr heeft, dat was zelfs nog minder demper...

Alleen deze heeft zuigers van slechts 250 cc, ik heb er één van 660 cc.
Hierbij wordt het geluid dan wel verdeeld over 2 dempers, maar of dat veel uitmaakt, geloof ik niet.

full
 
Ik weet dat je bij de XT660Z Tenere (zelfde blok als de MT03) een doorgang tussen het luchtfilter en de uitlaat hebt. Dit zorgt voor extra lucht bij de uitlaatgassen voor een betere uitstoot. Dit veroorzaakt ook de knallen. Als je deze doorgang afsluit, bijvoorbeeld met een stukje tape, dan zijn knalt hij niet meer zo erg. Ik weet niet of het luchtfilter bij de MT03 hetzelfde is als de Tenere, maar ik denk het wel. Het maakt je uitlaatgeluid natuurlijk niet minder, maar je bent in ieder geval van de knallen af.
 
Dan gaan we eerst maar eens op zoek naar die doorgang. Bij de originele uitlaat waren die knallen wel één van de charmes, maar bij deze uitlaat, het nekschot ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan