Fireblade SC33 koppeling niet geheel vrij?

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi

Ik heb een Honda Fireblade SC33. En sinds kort merk ik dat de koppeling niet helemaal meer vrij komt. Hij gaat moeilijk in z'n vrij en knalt flink in z'n 1 en z'n 2.

Nou had ik 2 jaar geleden last van een slippende koppeling en heb ik de koppelingsplaten vervangen door nieuwe EBC platen. Daarna had ik eventjes last van dat de motor met ingetrokken koppeling wat vooruit wilde gaan. Maar na een tijdje gereden te hebben ging dat weg. Gewoon even inslijten.

Nou heeft mijn motor ongeveer een jaar stil gestaan. Ik moest de nokkenasketting vervangen, maar heb een 2e motor en heb daar lang over gedaan. ;)

Afgelopen dinsdag heb ik hem weer in elkaar gezet. En hij rijdt als een zonnetje.

Echter, hij schakelde wat moeilijk. En gisteren kreeg ik hem ineens niet meer goed in de vrij. Vandaag de koppeling uit elkaar gehaald om te zien of er iets mis was. Maar ik kon niks vinden.

Ik had wat verbrande tussenplaten, dus die heb ik meteen maar vervangen met goede tussenplaten uit een sloopblok. Ook de aandrukplaat met het lager en de pen heb ik maar over gezet (hoewel de oude niet slecht was).

Maar nadat alles weer in elkaar zat, had ik nog steeds hetzelfde probleem. Met ingetrokken koppelingshendel sleept de koppeling nog steeds, en is hij nog steeds moeilijk in z'n vrij te krijgen. Hij wil vooruit wandelen, etc.

Ik denk dat het dus niet aan de platen ligt. Ik heb verder overal aan gevoeld en getrokken, en kon niks vinden wat los zat of waar speling op zat. Daarbij heeft het een tijd prima gewerkt. Dus het zou allemaal goed moeten zijn, zou je zeggen. Zo complex is het allemaal niet.

De vraag is dus: wat kan nog meer het probleem zijn? Ik heb echt geen idee.

De koppelingskorf zelf heb ik niet los gehad omdat ik er geen nieuwe moer voor heb, en ook geen tool om de korf vast te houden bij het vastdraaien. Maar zou er achter de korf nog iets kunnen zitten dat niet goed meer is?

Edit:

Of zou het kunnen zijn dat het wel kwam door de oude (deels verbrande) tussenplaten en ik nu met nieuwe(re) tussenplaten even moet afwachten tot het vanzelf weer beter wordt?
 
Laatst bewerkt:
Nu ik zo eens in het handboek kijk, zou ik eigenlijk moeten concluderen dat misschien de naaldlager van de binnekorf gaar is. Ik heb er handmatig aan gedraaid en kon niks voelen. Maar da's natuurlijk niet echt een goede test.

Ik hoor graag wat jullie er van denken. :)
 
Laatst bewerkt:
Yep, alles is goed afgesteld, halve centimeter speling op de hendel. Maar de platen hebben het ook een tijd goed gedaan.

Kan het door het lang stilstaan gekomen zijn? Lijkt me toch niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik had wat verbrande tussenplaten, dus die heb ik meteen maar vervangen met goede tussenplaten uit een sloopblok. Ook de aandrukplaat met het lager en de pen heb ik maar over gezet (hoewel de oude niet slecht was).

Láng voordat tussenplaten verbranden gaan ze vaak al problemen geven met het vrijkomen van het platenpakket, omdat ze door de hitte krom trekken.

Nu heb je de zichtbaar verbrande (en dus kromme) platen vervangen, en de niet-zichtbaar kromme platen laten zitten. Frictie- en tussenplaten vervang je altijd tegelijkertijd, en enkel in uitzonderingsgevallen waarbij je weet dat er als een oud-wijf met de koppeling om is gegaan kan je besluiten om enkel frictieplaten te vervangen. Bovendien is tussenplaten checken op verkleuring nou niet een methode die iets zinnigs zegt over de staat van genoemde delen. Tussenplaten meet je op en bekijk je op een vlak stuk op vervorming.

Er zijn zelfs fabrikanten die frictieplaten niet eens los leveren maar als set met tussenplaten en veren. Dat EBC hier een andere kijk op heeft betekent niet dat het ook juist is. Het kijkt natuurlijk wel beter in de portemonnee, maar zoals gewoonlijk kan je beter iets in een keer goed doen.


[img=1000]http://realoem.com/bmw/diagrams/w/x/501.png[/img]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het helemaal met je eens MasterTommy. Ik had er 2 jaar geleden ook tussenplaten bij moeten kopen.

Maar ik heb het een beetje krom opgeschreven. Ik heb de hele set tussenplaten uit dat andere blok overgezet, niet alleen de verkleurde verrruild voor goede. :)

Daarmee niet gezegd dat die wel recht zijn, natuurlijk.

Ik heb overigens een iets andere koppeling dan in jouw plaatje. Ik vroeg me af of lager 21 misschien kapot zou kunnen zijn. Je zou zeggen dat ik dan speling had moeten voelen.

honda-cbr900rr-fire-blade-1997-germany-clutch_bigecw0n41e__0600_6b73.gif
 
Laatst bewerkt:
ik zie op het plaatje dat er ook verschil is in een paar platen, nummer 8 en 9.
is dit goed gemonteerd?

speling op een lager hoef je niet altijd te voelen, soms zit er ergens een plekje[pitting?] en dat ga je meestal alleen horen [na verloop van tijd]

hoe is het met de "opgedroogde" koppelingsplaten, zou dat het dan toch kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Yep, dat is goed gemonteerd. :) Nummer 9 is een iets smallere plaat. De ringen 13 en 7 zitten daar aan de binnenkant. Ring 7 is een 'gewone' ring. Ring 13 is een ring die de platen een beetje bij elkaar drukt zodat de boel niet te veel gaat rammelen. Die heb ik beide ook vervangen bij het omzetten van de koppelingsplaten van het sloopblok.

Opgedroogde koppelingsplaten. Dan zou het langzaam weer minder moeten worden, lijkt me. Anyway, ik rij er gewoon nog mee, dus wel zullen het wel gaan merken. De gevoerde platen zagen er verder ook prima uit.

De dikte van de stapel was ook goed. En de koppeling grijpt ook niet vroeg 'echt' aan wanneer ik de hendel los laat. Het voelt allemaal prima, alleen dan dat als ik met draaiende motor de koppeling inhoudt en naast de motor loop, de motor mij vooruit wil trekken. Als ik er op zit, merk ik ook verder niks. Behalve dan het moeilijk in de versnelling gaan.
 
Ik ben het helemaal met je eens MasterTommy. Ik had er 2 jaar geleden ook tussenplaten bij moeten kopen.

Maar ik heb het een beetje krom opgeschreven. Ik heb de hele set tussenplaten uit dat andere blok overgezet, niet alleen de verkleurde verrruild voor goede. :)

Daarmee niet gezegd dat die wel recht zijn, natuurlijk.

Ik heb overigens een iets andere koppeling dan in jouw plaatje. Ik vroeg me af of lager 21 misschien kapot zou kunnen zijn. Je zou zeggen dat ik dan speling had moeten voelen.

[afbeelding]

Okee, duidelijk.

Zitten 7 en 13 goed, en goed om?

Wat is het verschil tussen 2 en 3? EBC kennende maken ze 1 set platen, en blijkt er ergens halverwege het model een andere buitenkorf in te zijn gegaan met andere maten.
 
Ja, 7 en 13 zitten goed en goed om. Heb ik driedubbel gecontroleerd.

Ik heb geen idee wat het verschil is tussen 2 en 3. Op de tekening lijkt er een extra gleuf te zitten in het kranstandwiel (hoop dat het zo heet). Op mijn buitenkorf zit geen gleuf in het tandwiel, dus ik zal wel 3 hebben.

Ik ga zo nog even een stukje rijden, kijken hoe het er nu mee staat.
 
Laatst bewerkt:
Ja, 7 en 13 zitten goed en goed om. Heb ik driedubbel gecontroleerd.

Ik heb geen idee wat het verschil is tussen 2 en 3. Op de tekening lijkt er een extra gleuf te zitten in het kranstandwiel (hoop dat het zo heet). Op mijn buitenkorf zit geen gleuf in het tandwiel, dus ik zal wel 3 hebben.

Ik ga zo nog even een stukje rijden, kijken hoe het er nu mee staat.


je zou kunnen proberen bij thuiskomst de motor weg te zetten en een nachtje de koppeling ingetrokken houden met een ty-wrap om de olie goed tussen de platen te laten lopen, baat het niet dan schaad het niet.
 
je zou kunnen proberen bij thuiskomst de motor weg te zetten en een nachtje de koppeling ingetrokken houden met een ty-wrap om de olie goed tussen de platen te laten lopen, baat het niet dan schaad het niet.
Dat werkt niet. De koppeling zit boven het oliepeil.

Bij nieuwe koppelingsplaten moeten ze altijd ff lekker weken in de olie. Een koppeling die al jaren stil staat is vrijwel droog, dus als je die monteert, doe er dan ff olie op, zoals je met elk deel onderdeel dat je in je blok monteert doet
 
Droge platen lijken me onwaarschijnlijk.

Heb je toevallig je olie ook nog ververst toen je toch bezig was met de distributieketting? Verkeerde olie is een veel voorkomende oorzaak van dit probleem.

Persoonlijk zou ik trouwens niet tobben met gebruikte onderdelen: Een motorfietskoppeling is net als de combo ketting/tandwielen: Het spul loopt op elkaar in. Als je de frictieplaten vervangt vervang je beter ook de tussenplaten en veren. EBC verkoopt een complete set inclusief tussenplaten en veren voor de SC33 voor iets van €150,-
 
Dat werkt niet. De koppeling zit boven het oliepeil.

Bij nieuwe koppelingsplaten moeten ze altijd ff lekker weken in de olie. Een koppeling die al jaren stil staat is vrijwel droog, dus als je die monteert, doe er dan ff olie op, zoals je met elk deel onderdeel dat je in je blok monteert doet


ik had eigenlijk wel verwacht dat de koppeling boven het oliepeil zou zitten, maar hoopte meer dat de olie die nog door het blok gespat was dan [beter] tussen de platen kon komen.
de boel weer demonteren is ook zo wat.
 
ik had eigenlijk wel verwacht dat de koppeling boven het oliepeil zou zitten, maar hoopte meer dat de olie die nog door het blok gespat was dan [beter] tussen de platen kon komen.
de boel weer demonteren is ook zo wat.
Het probleem zou kunnen zijn dat er maar 1 spleet vrijkomt en de rest aan elkaar gekleefd zit
 
Verkleefde platen los maken kun je soms ook bereiken door een paar "Moto-GP starts" te doen. Met veel toeren en vooral bruusk op laten komen van de koppeling.

Maar de vraag blijft staan: Heb je andere olie in het blok gedaan dan voorheen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan