koelvloeistof probleem bij vervangen?!

Laar

MF'er
11 jan 2013
45
0
Hoofddorp
Ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is met mijn eerste poging ever de koelvloeistof te vervangen van mijn Honda VFR800FI uit 1998. Het volgende is er gebeurd:

Na de linkerkap te hebben verwijderd, heb ik eerst het expansievaatje losgemaakt en verwijderd. Het viel mij op dat het, na het leeggieten, erg vies was (grijze drab onderin en aanslag aan de rest van de binnenkant). Ik heb het vaatje zo goed als het gaat schoongemaakt met water, maar het is nog steeds erg vies. Iemand een idee hoe/ waarmee ik dit schoon kan krijgen?

Daarna de aftapplug verwijderd en toen gebeurde het (niet): er kwamen 4 druppels uit ipv de straal die mij beloofd was :-( Daarom de motor gestart. Nog steeds bijna niets.. Hierna voorzichtig een klein beetje gas gegeven en toen kwam er eindelijk een stoot koelvloeistof uit. Ik heb een aantal keren beetjes gas gegeven en nu is er best een hoeveelheid uit, maar of dit normaal is..?

Iemand tips/ advies? Graag!
 
Die drab is mogelijk een of andere toevoeging of er is verkeerde koelvloeistof gebruikt, het kan ook een mengsel van olie en koelvloeistof zijn. Dat krijg je er alleen uit door heel zorgvuldig te spoelen.

Als er olie in zit moet je ook nog onderzoeken waar de olie vandaan komt, bv. een lekkende koppakking.
 
Ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is met mijn eerste poging ever de koelvloeistof te vervangen van mijn Honda VFR800FI uit 1998. Het volgende is er gebeurd:

Na de linkerkap te hebben verwijderd, heb ik eerst het expansievaatje losgemaakt en verwijderd. Het viel mij op dat het, na het leeggieten, erg vies was (grijze drab onderin en aanslag aan de rest van de binnenkant). Ik heb het vaatje zo goed als het gaat schoongemaakt met water, maar het is nog steeds erg vies. Iemand een idee hoe/ waarmee ik dit schoon kan krijgen?

Daarna de aftapplug verwijderd en toen gebeurde het (niet): er kwamen 4 druppels uit ipv de straal die mij beloofd was :-( Daarom de motor gestart. Nog steeds bijna niets.. Hierna voorzichtig een klein beetje gas gegeven en toen kwam er eindelijk een stoot koelvloeistof uit. Ik heb een aantal keren beetjes gas gegeven en nu is er best een hoeveelheid uit, maar of dit normaal is..?

Iemand tips/ advies? Graag!
Ja, meer gas geven.
 
Ja, alles los gehad.

Maar nog even over dat vaatje, kan ik dat schoonmaken met dreft oid? Geen idee hoe ik anders die aanslag weg kan krijgen? Het is overigens geen olie, de grijze drab voelde een beetje fijn korrelig aan tussen mijn vingers.
 
Soort van ketelsteen dus..??
Maybe te lang gewacht met kvs vervangen? Of niet de juiste gebruikt....
Als ik ze moet spoelen op mn werk..dan spuit ik ze vol met remmenreiniger (goeie..geen motip bagger) en schud een tijdje. Meeste komt wel los dan ;)
Icm luchtspuitje...
 
Laatst bewerkt:
Ja, deze motor is door zijn vorige eigenaar niet écht liefdevol behandeld. Vorig jaar alles vervangen maar nog geen tijd gehad voor de koelvloeistof. Daar was ik dus vandaag mee bezig. De kleur die het ook had.. manmanman.. Noordzee kleur!

Maarre, dreft kan dus gewoon? En ketelsteen? Vormt zich dat normaal in koelvloeistof?
 
In een kunststofreservoir kun je Dreft gebruiken, maar zeker niet in de motor zelf om de boel te spoelen. Er zitten nogal wat zouten in Dreft. Het zal ook weinig helpen tegen kalkaanzetting.

Als het kalkafzetting is, kun je beter wat gewone azijn met water gebruiken in dat reservoir. Dat lost kalk op. In de motor kun je proberen er de tuinslang op te zetten, daarmee moet het meeste van die drab wel verdwijnen. Azijn kan mogelijk ook, al weet ik niet of dat wel veilig is met alu.
 
Ja, deze motor is door zijn vorige eigenaar niet écht liefdevol behandeld. Vorig jaar alles vervangen maar nog geen tijd gehad voor de koelvloeistof. Daar was ik dus vandaag mee bezig. De kleur die het ook had.. manmanman.. Noordzee kleur!

Maarre, dreft kan dus gewoon? En ketelsteen? Vormt zich dat normaal in koelvloeistof?

Als de vorige eigenaar de koelvloeistof vervangen heeft voor gewoon water kan dat best :Y en die bruine kleur kan ook komen, meestal zelfs, door het mengen van koelvloeistoffen onderling (blauw/roze)

Als je het reservoir schoon wilt krijgen en je vermoed inderdaad ketelsteen, dan zou ik het een nachtjes laten staan in een oplossing van water en schoonmaakazijn (50/50) bovendien kan het best drab zijn van bv stukjes pakking en koelwaterslang. Dat verteerd op den duur natuurlijk ook.
 
Als de vorige eigenaar de koelvloeistof vervangen heeft voor gewoon water kan dat best :Y en die bruine kleur kan ook komen, meestal zelfs, door het mengen van koelvloeistoffen onderling (blauw/roze)

Als je het reservoir schoon wilt krijgen en je vermoed inderdaad ketelsteen, dan zou ik het een nachtjes laten staan in een oplossing van water en schoonmaakazijn (50/50) bovendien kan het best drab zijn van bv stukjes pakking en koelwaterslang. Dat verteerd op den duur natuurlijk ook.


daarom heb je weer kleurloze KVS..om dat soort rare acties van lelijke kleur tegen te gaan ;)
Overigens is de roze meestal g12+ en de blauwe of groene g11 (hoeft niet btw).
Welke niet gemixt mogen worden. De 1 is een OAT..de ander niet. Gaat op korte termijn goed..op lange termijn minder. Doe het goed...of niet.
 
daarom heb je weer kleurloze KVS..om dat soort rare acties van lelijke kleur tegen te gaan ;)
Overigens is de roze meestal g12+ en de blauwe of groene g11 (hoeft niet btw).
Welke niet gemixt mogen worden. De 1 is een OAT..de ander niet. Gaat op korte termijn goed..op lange termijn minder. Doe het goed...of niet.

Ik vervang elk seizoen koelvloeistof. Ik weet dat het onzin is maar het kost geen drol, is een klusje van 10 minuten en zo blijft het lekker fris ;)
 
Nee, ik bedoel absoluut het kunststof reservoir ;-) Haha! Het zal overigens wel niet kunnen, maar het lijkt wel algenaanslag aan de zijkant :-/

Als je een tijdje niet hebt gereden, zou dat nog best kunnen. Maar ik gok eerder op wat kleur van de KVS dat in het reservoir is getrokken.

Zorg er wel voor dat er geen drab in je blok achterblijft. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan wat aanslag in een tankje......
 
Ik wil je niet bezorgd maken, maar de bekende "gooi maar in je motor met lekke radiator of lek koelsysteem" reparatie vloeistoffen laten ook een wat korrelige drab achter in je overloopreservoir.

Misschien heeft de vorige eigenaar een lek gehad en dat op deze manier proberen te fixen?
 
Nou, eerder gezegd denk ik dat de vorige eigenaar helemaal nooit de vloeistoffen heeft vervangen. Toen ik 'm een jaar geleden kocht heb ik samen met een semi- prof bijna alles vervangen, we kwamen toen niet overal aan toe. Maar goed, nu kom ik dit dus tegen.

De kleur was overigens niet het gevolg van het mengen van verschillende kleuren, het is overduidelijk groene shizzle geweest. Het meest bizarre is btw nog wel dat de vorige eigenaar werkte bij een bekende motorwinkel.. Iets te klakkeloos vanuit gegaan dat 'ie 'm goed verzorgd had........ :-(
 
@Duckatti, hierbij foto's. En dit is NA een aantal keren spoelen...
full
 
Doe daar maar wat verdund chloorbleekmiddel in en af en toe even schudden. De vlekjes aan de buitenkant weghalen met terpentine, laat dit even zijn werk doen dan haal je lijm, vet en teer er zo mee weg. Terpentine of petroleum niet op PVC, stickers of spuitverf gebruiken. Terpentine tast organen aan dus ook niet te veel hiervan op de huid krijgen.

Sterk vervuilde radiateurs zou je schoon kunnen krijgen met Biotex. Omdat de korrels wel eens van geërodeerd aluminium zouden kunnen zijn raad ik je aan om na het spoelen een koelvloeistof met metaalbeschermers te gaan gebruiken. Honda heeft een goedkope met een lange onderhoudsinterval en uitstekende specificaties waar geen silicaten in zitten, die de meeste metaalbeschermers juist wel veel hebben. Silicaten zijn slecht voor afdichtingen. De Honda autodealer kan het bestellen per doos van vier. Het is donker van kleur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan