Yamaha XS400 SE 1980 loopt zeer slecht

genex

MF'er
19 jul 2013
32
0
Dirksland
Beste mede motor rijders,

Al enige tijd ben ik bezig om mijn motor, een yamaha xs400 se uit 1980 aan de praat te krijgen. Het gaat om een 400cc 2-cilinder zonder elektrische onsteking. Inmiddels is alles zo afgesteld dat de motor met kickstart aanslaat en loopt. Alleen liep de motor afgelopen weekend nog zeer onregelmatig (ploffen en sissen). Na wat afstellen van de ontsteking loopt de motor al een stuk beter. Nog wat onregelmatig maar al wel een stuk beter.

Ik heb nieuwe bougies geplaatst, nieuwe bougie-kabels en de carburateur is ultrasoon gereinigd, condensator is vervangen voor een nieuwe en de accu is vervangen voor een nieuwe accu.

Gisteren heb ik de motor voor een testrondje mee genomen maar ver ben ik niet gekomen.
De motor houdt vreselijk in, niet harder dan 25 / 30 km/h, stottert en valt om de haverklap uit. Met mijn geringe kennis krijg ik toch de indruk dat de motor op 1 cilinder loopt. Ook vermoed ik dat de motor niet voldoende benzine krijgt om te blijven lopen.
Ik heb de benzine kraan op reserve gehad, op ON en op PRI stand, de choke dicht en half open, met de choke op open krijgt de motor teveel benzine en slaat de motor uit.

Vanaf mijn benzinekraan gaat 1 benzineslang naar 1 kant van de carburateur, aan de andere kant van de carburateur zit geen benzineslang aangesloten, klopt dit?
Ook vanaf de benzine kraan gaat er 1 vacuümslang naar de rechter carburateur, op de andere kant van de carburateur zit een afgedopte leiding. Moet deze carburateur ook niet worden aangesloten op de vacuümslang?

Momenteel zit ik een beetje met mijn handen in mijn haar en weet ik niet welke volgende stappen ik moet ondernemen om de motor goed lopend te krijgen.

Wie o wie kan mij helpen? Wie heeft raad...
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken worden de carburateurs van benzine voorzien dmv 1 slang vanaf de benzine kraan. De andere slang is een vacuumslang die de kraan opent zodra de motor rondgaat. Hij zuigt de kraan dan open.
Is simpel testen, leg de tank op de werkbank en zuig aan de vacuumslang (meestal de dunne), dan moet er benzine uit de andere slang stromen. Krijg je benzine in je mond dan is de kraan niet in orde.

Als je koud start moet je eens aan beide uitlaatbochten voelen. Die moeten gelijkmatig warm worden. Als er 1 koud blijft doet die cilinder dus niet zo veel.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eens gaan uitdokteren hoe ik de compressie kan meten.

Waarom kan ik wel ophouden als deze niet in orde is?


Compressie meten is meten of de zuiger en de kleppen samen nog wel voldoende druk op bouwen als de zuiger omhoog beweegt en de kleppen dicht zitten. Als er lucht weglekt langs de zuiger of langs de kleppen gaat ie nooit goed lopen.
Als ontsteking en brandstoftoevoer dan wel in orde zijn kan ie de verbranding nl nog niet goed omzetten in beweging, domweg omdat er veel energie "weglekt". (met alle gevolgen van dien).

Iedere motorzaak of zichzelf een beetje respecterende hobbyist heeft een compressiemeter en kan je daar dus mee helpen.
 
Laatst bewerkt:
Constant Vacuüm carburateur. Inderdaad bedoel ik dan die rubberen diafragma's bovenin die aan de gasschuif vast zitten. Als die een scheurtje of lekkage hebben dan loopt hij ook heel erg beroerd.
 
Laatst bewerkt:
Compressie staat los van je carbs.
Het begint eigenlijk met een aantal andere vragen:
Hoe oud is de benzine in de tank?
Zijn de carbs schoon gemaakt (ultrasoon) en staat de vlotterhoogte correct?
Zijn de bougiekappen nog goed?
 
Laatst bewerkt:
Compressie staat los van je carbs.
Het begint eigenlijk met een aantal andere vragen:
Hoe oud is de benzine in de tank?
Zijn de carbs schoon gemaakt (ultrasoon) en staat de vlotterhoogte correct?
Zijn de bougiekappen nog goed?

Deze vragen kan ik allemaal beantwoorden met een positief antwoord.

De benzine is vrij nieuw, +/- 2 weken.
De carburateur is ultrosoon gereinigd
De bougiekabels, bougiedoppen en bougies zijn er nieuw opgezet.
 
Ik zou:

- controleren dat je op de PRI stand benzine uit je tank krijgt. Zo nee, controleren of je benzine in je tank hebt :+ Volle tank maar geen benzine uit de kraan? -> je benzinekraan reviseren.

- je brandstoffilter (indien je die in je benzineslang hebt) vervangen, of er ééntje plaatsen om toekomstige problemen in je carbs te voorkomen.

- Remmenreiniger, startspray, deodorant of iets anders extreem ontvlambaars in je luchtfiltergat spuiten terwijl je de motor start. Doet ie het dan eventjes goed, weet je dat je ontsteking goed is en het aan je carbs ligt. Haal wel je luchtfilter er even af voordat je dit doet. Geen verschil, is het je ontsteking en moet je je puntjes vervangen of afstellen.

- Lijkt het toch aan je carbs te liggen, haal ze dan nog eens open en controleer de sproeiers. Ultrasoon is niet heilig, je krijgt er een hoop mee schoon maar als er iets je sproeiers blokkeert zal dat er niet 123 uit zijn. Hier zijn wat video's die je kunt kijken. Zet ook je vlotter hoogte goed, stel je mengsel af met de mengselschroeven (boven voorkant vd carbs) en synchroniseer de carbs.
 
Als er iets mis is aan diafragma's, klepspeling, timing of compressie dan krijg je ze nooit fatsoenlijk afgesteld. Wat je dan het beste kunt doen is ze in de standaard afstelling zetten. Op die manier loopt ie in ieder geval best okay als alles verder in orde is en kun je de fijnafstelling doen als hij eenmaal fatsoenlijk loopt. Als je de carburatie nu heel ver van zijn standaard waardes hebt moeten instellen dan zou ik er vanuit gaan dat er ergens anders niet helemaal lekker is. Kan ook zijn dat er een wijziging in het inlaat of uitlaat traject is geweest: Open filtertjes of een gekke uitlaat ofzo. Als dat zo is dan ben je meestal vrij ver van huis want dan werken de standaard waardes niet meer. Het beste is dan zorgen dat alles mechanisch klopt en dan pas als laatste je carburateur afstelling doen
 
Gisteren heb ik een meting willen doen maar kreeg de motor niet meer in de praat...
Nu heb ik gisteren de bougies er uit gehaald en deze zijn gitzwart en droog. Lijkt mij een noodzaak deze eerst schoon te maken want ze zullen nu ook wel slecht vonken en contact maken zodat de motor niet aanslaat, toch?
Zwarte bougies duiden toch op een te rijk mengsel? Kan dit nog steeds betekenen dat de zuigers e.d. niet in orde zijn?

Kan het misschien ook te maken hebben met een lek in de pakking?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou:

- controleren dat je op de PRI stand benzine uit je tank krijgt. Zo nee, controleren of je benzine in je tank hebt :+ Volle tank maar geen benzine uit de kraan? -> je benzinekraan reviseren.

- je brandstoffilter (indien je die in je benzineslang hebt) vervangen, of er ééntje plaatsen om toekomstige problemen in je carbs te voorkomen.

- Remmenreiniger, startspray, deodorant of iets anders extreem ontvlambaars in je luchtfiltergat spuiten terwijl je de motor start. Doet ie het dan eventjes goed, weet je dat je ontsteking goed is en het aan je carbs ligt. Haal wel je luchtfilter er even af voordat je dit doet. Geen verschil, is het je ontsteking en moet je je puntjes vervangen of afstellen.

- Lijkt het toch aan je carbs te liggen, haal ze dan nog eens open en controleer de sproeiers. Ultrasoon is niet heilig, je krijgt er een hoop mee schoon maar als er iets je sproeiers blokkeert zal dat er niet 123 uit zijn. Hier zijn wat video's die je kunt kijken. Zet ook je vlotter hoogte goed, stel je mengsel af met de mengselschroeven (boven voorkant vd carbs) en synchroniseer de carbs.

nog een keer!! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan