Mogen deze onderdelen ook in de ultrasoonbak?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.004
8.660
Driebergen
Facebook
Ik ben nu de GSX1100F carburateurs van m'n turbo project weer een badje aan het geven, carbhuizen zelf al gedaan maar mogen deze gasschuifhuizen er misschien ook in om ze weer helemaal clean te krijgen? Of gaat dat mis? Ik gebruik momenteel water met Dasty als schoonmaakmiddel.

Rubber ringen gaan er nog van af dan.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu de GSX1100F carburateurs van m'n turbo project weer een badje aan het geven, carbhuizen zelf al gedaan maar mogen deze gasschuifhuizen er misschien ook in om ze weer helemaal clean te krijgen? Of gaat dat mis? Ik gebruik momenteel water met Dasty als schoonmaakmiddel.

Rubber ringen gaan er nog van af dan.

[afbeelding]

Ik gooi alles wat niet oplost in water in de ultrasoon (of het moet een vastgekoekte papieren pakking zijn die los moet). Als oplosmiddel gebruik ik meestal afwasmiddel van de lidl, maar Dreft werkt wel wat beter. Als je dat met water van ongeveer 50 ~ 60 graden gebruikt vliegt het vuil er af.
Voor ontvetten van staal of messing kan je een mengsel van groene zeep en ammonia gebruiken, maar dat is wat sterk voor aluminium (dat slaat wit uit). Spoel het wel goed na, ik laat de ultrasoon nog een kwartiertje met schoon, warm water na pruttelen zodat alle zeepresten ook weg zijn.
 
Voor metalen delen heb ik met wat tips en wat experimenteren al heel goede resultaten, dit ging puur om de kunststof delen.... ik heb het nu met wat afwasmiddel in de ultrasoon geprobeerd, daar ging ongeveer de helft er mee af, de rest heb ik in de ontvetterbak eraf gekregen.
 
Die goedkopere zijn prima om je trouwring mee te reinigen.
(mits je geen al te dikke vingers hebt)

Wil je een beetje onderdelen kunnen reinigen heb je minimaal zoiets nodig.
http://www.hbm-machines.com/product...sub/pagina-1/hbm-2-5-liter-ultrasoon-reiniger
En dan nog past er geen hele carburateur in, wel in deeltjes dat dan weer wel.

Dat formaat stond er bij conrad ook wel tussen hoor, maar om dat nou goedkoop te noemen ;)

Heb de 6 liter variant van hbm, goed schik mee en tickopur r eeeeh, die overal voor geschikt is denk R33 of R34.

Zo groot mogelijk kopen als je kan betalen.
 
Ik heb deze, maar volgens mij had ik er minder voor betaald.
Toch wel erg handig zo'n ding, remklauwen worden er ook heel mooi schoon in.

Ik heb de 2,5 liter versie van HBM, carburateurs gaan er precies in mits je de deksel er af haalt. Dat moet bij de mijne toch want een rubber membraam in de ultrasoon lijkt me niet verstandig.
Die tickopur is trouwens materiaal afhankelijk, voor alu gebruikt ik r33 en dat gaat op zich goed.

Overigens laat ik mijn te reinigen carburateurs eerst altijd een poosje weken in een emmer water met dasty. (halve liter dasty, 8 liter water ongeveer). Meestal gooi ik er ook nog een luchtslang in. Borrelt al het uitwendige vet er meestal al af.
 
voor de goeie gang van zaken moet een carburateur tot zowat het laatste onderdeeltje uit elkaar om m goed te kunnen reinigen.... gasklepassen en gasklep kun je laten zitten als je ze in geopende stand vast zet, maar zowieso alle sproeiers, vlotterkraan, dekseltjes moet eruit. Zoals Robinjo het aan het doen is dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan