wie kan mij helpen aan een signaal voor de toerenteller

triplesprint

Rookie
21 apr 2014
14
0
Emmen
Hallo,

Ik was druk bezig mn motor (triumph sprint 900) klaar te maken zodat als ik mij rijbewijs haal direct de weg op kan. Alleen ik kom er ineens achter dat mijn toerenteller niet meer werkt. Hij heeft het dus wel gedaan. Ik heb ook al een andere toerenteller op de stekker aangesloten maar die geeft ook niks aan. Verder doet alles het in mij cockpit wel, en heb ook 12v op de stekker van de toerenteller. Als ik de handleiding check zie ik het signaal draad van de toerenteller de ECU in gaan. Waar de ecu de data vandaag haalt weet ik niet (pickup sensor ? ).

Is er iemand hier op het forum met wat electronische kennis die mij kan helpen met mij laatste klusje om mijn project afte ronden.

Alvast bedankt
 
Mogelijk heb je last van een draadbreuk. Daar kom je achter door te meten. Als het dat inderdaad is, is het slechts een kwestie van een andere draad trekken en klaar.
 
Is inderdaad een mogelijkheid. Ik weet alleen niet hoe ik deze ga vinden. Ik kan een beetje volgen van achterkant teller tot stekker toerenteller, en dan tot stekker van de kabelboom, maar die draad heeft een andere kleur op de ecu denk ik want daar zit die niet.. kan ik een bepaald signaal meter bij stationair draaien?

In ieder geval bedankt
 
Is inderdaad een mogelijkheid. Ik weet alleen niet hoe ik deze ga vinden. Ik kan een beetje volgen van achterkant teller tot stekker toerenteller, en dan tot stekker van de kabelboom, maar die draad heeft een andere kleur op de ecu denk ik want daar zit die niet.. kan ik een bepaald signaal meter bij stationair draaien?

In ieder geval bedankt


Zorg voor een goed bedradingsschema, dan heb je ook de juiste kleurcodes van de draden en de penbezetting van de stekker van de ecu bij de hand, dan moet het te volgen zijn.
 
Als een draad intern gebroken is, kun je dat niet zien. Als je nu het slechte stukje vervangt weet je niet hoe goed de rest van de draad nog is. Vandaar dat een nieuwe draad trekken beter is.

Been there, done that. Zonde van de moeite.

Nougoed, ieder zn eigen ding. Persoonlijk heb ik de breuk snel gevonden vaak. Als ik er vroegah een draad omheen zou hebben gelegd had ik een dreun gekregen van mn chef. :P
 
Nougoed, ieder zn eigen ding. Persoonlijk heb ik de breuk snel gevonden vaak. Als ik er vroegah een draad omheen zou hebben gelegd had ik een dreun gekregen van mn chef. :P

En hoe doe je dat dan? Oprechte vraag, ik zit namelijk met het doorknippen van het draad in mijn hoofd en dan telkens opnieuw meter in mijn hoofd maar dan bestaat het draad op een gegeven moment uit 8 stukken en moet alles weer gesoldeerd worden. Een nieuw draad trekken tussen 2 connectors lijkt me dan makkelijker.
 
Ik ben met ongeveer de zelfde ecu bezig van een tiger 900 met een sprint blok( de mijne is stuk denk ik)

De ecu krijgt een voeding, en een puls signaal van de pickup coil (rechts onder de crank deksel)
Die geeft de bobines hun signaal en de toeren teller krijgt uit de ecu het signaal van een van de cilinders.


Succes!
 
bedankt allemaal voor het medenken. ik was nog niet in de gelegenheid geweest om eerder te kijken naar reacties:

@ horror1972 : Ik heb inderdaad ook op die website rondgeneusd. Maar geen antwoord gevonden. stroomschemas komen qua kleuren niet overeen met mijn motor helaas. Dus zat daar vast.

@zeepok : ik snap wat je bedoelt. Kan best zijn dat een draag erg lang in een knik heeft gezeten, en door mijn verplaatsen van de draden om de boel te spuiten de draad een breuk heeft gekregen. Vind dat maar eens.

@ vroembert : Is dus lastig. heb van mijn bouwjaar een schema, daar is te volgen, maar komt niet overeen met mijn motort :( Wordt meer over geklaagd was ik al achter.

@ Merlijn : Mooi (eigenlijk niet) dat jij er ook mee bezig bent. Ik hoopte al dat het zo ging zoals jij zegt. Ik heb rechts onder de krankdeksel 2 sensoren. 1 is volgens mij van olie? en die andere de pickup. Die gaat idd naar de ecu en van daar dus naar de toerenteller. Maaaaar, en nu hoe weet ik welke draad van Ecu naar toerenteller gaat zonder de hele kabelboom uit te moeten pakken. Die kleur die naar mijn toeren teller gaat zit niet op de stekker van de ECU ?? kan ik een draad af tappen van de pickup sensor, of zijn die waarden niet goed en worden veranderd door de ECU?

Bedankt allen...!
 
En hoe doe je dat dan? Oprechte vraag, ik zit namelijk met het doorknippen van het draad in mijn hoofd en dan telkens opnieuw meter in mijn hoofd maar dan bestaat het draad op een gegeven moment uit 8 stukken en moet alles weer gesoldeerd worden. Een nieuw draad trekken tussen 2 connectors lijkt me dan makkelijker.

Een draad breekt niet zomaar. In af-fabriek toestand zie je eigenlijk alleen schuurplekken in de bedrading die problemen kunnen veroorzaken. Haal je de draadboom op die plek even uit zijn bevestiging, even aan bewegen en dan zie je je meter al uitslaan. Lokaal de isolatie wegpellen, draad repareren, zelfde isolatiemateriaal weer terugplaatsen.

Oorzaak nummer twee is vaak het gevolg van verkeerd plaatsen, maar meestal komt dit door dat iemand achteraf iets los heeft gehad en de boel op de verkeerde manier terugplaatst, langs een scherpe rand of kabelbandjes veel te strak aantrekken bijvoorbeeld. Zaak is dan om gewoon zoveel mogelijk metingen te doen om het probleem te herleiden naar een ononderbroken stuk draad, de draadboom op die plek in zijn geheel ontdoen van kabelbandjes en andere bevestigingzooi, en stukje voor stukje knikken tot je de plek hebt gevonden. Vervolgens wederom openmaken, fixen, en weer dichtmaken met het juiste soort isolatiemateriaal.

Maar zoals ik al zei, vaak zijn de plekken waarop het stuk gaat nogal voor de hand liggend. Een recht stuk draadboom zonder kabelbandjes staat helemaal onderaan het lijstje met verdachte plekken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Ik heb er een draadschema bij. Daar gaat die kabel van de toerenteller van stekker tot aan ecu. Maar die kabel (geel/wit) die komt niet tot aan mn ecu... dus ergens gaat die een andere kant op. Is get mogelijk een signaal te pakken van 1 van de 3 bobines?
 
Volg niet alleen vanaf de toerenteller kant de draad, maar ook vanaf de ECU kant. En je kan ook vanaf de juiste pen op de ecu een draad rechtstreeks naar de toerenteller trekken, om te kijken of hij dan wel werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan