Het grote BMW K1600 topic deel 2

Mooi om te zien RichardF. Ik heb exact dezelfde rode GT, alleen geen radio. Ik zat er zelf aan te denken om de Expert cursus te gaan doen. Niet omdat ik iets wil overslaan, maar er worden wat meer (nood)situaties in behandeld had ik het idee, en daar komt de bochtentechniek ook aan de orde, misschien niet zo uitgebreid natuurlijk.
 
Ik denk dat er niet heel veel verschil is. Wij hebben ook geremd in de bocht, noodstop gemaakt, uitwijken op hoge snelheid en de bermvlucht behandeld. Maar het verschilt ook per dag/groep/instructeur. Ik denk dat ze allebei erg nuttig en leuk zijn.
 
In jouw geval beroepsmatig dan zeker? Hoe vaak wordt dat herhaald?

Dit was de tweede keer dat ik in Lelystad was en ik vind het geweldig!
Ieder jaar doe ik een training met de motor, om mijn rijvaardigheid te blijven ontwikkelen.
Volgend jaar wordt het een dagje Zandvoort / Zolder of een VRO Allroad Basic.

Opleidingen krijg je helaas maar 1 keer. Verder elke 3 jaar applicatiedag om te kijken of niveau er nog in zit.
 
Even iets anders. Ik ben eigenlijk op zoek, in plaats van de originele BMW driving lights, naar lampen die diverse lichtsterktes hebben, zodat ze zowel als driving lights en als verstralers gebruikt kunnen worden. Liever geen Chinese kwaliteit, maar ook geen Clearwater-prijzen, dus toch een ook beetje betaalbaar. Heeft er iemand van jullie al zoiets gevonden?
 
Ik ga steeds meer van de K genieten. Moest wennen, maar wil niets anders meer. Alle collega's motorrijders die ik spreek zijn positief over onze K!! Het heeft echt status, men heeft echt ontzag voor de 6 cilinder.

Shades; ik heb ontdekt dat je zuinig kunt rijden. Maar ik vind dat echt zonde. Het doortrekken is echt verslavend. En voor die paar centen meer verbruik wil ik de motor toch echt gebruiken waar hij goed in is. Wat een genot zeg. Stapte net van mijn nieuwe 1200RT dienstmotor af en reed naar huis op mijn K. Ik zeg dan toch echt geef mij maar een K!! Ik dacht dat ik niet zou kunnen wennen, maar het tegendeel is bewezen.😊

Trouwens dat led grootlicht is super. Ik merk nu pas dat de led minimaal 4 keer zoveel licht geeft dan de originele xenon die we erop hebben. Is er een vervangings mogelijkheid voor de bestane xenonlamp. Weet niet wat voor fitting het is?. Maar dit moet beter kunnen!!
 
D1S, volgens mij.

HIER is wat leesvoer ...

Is de moeite waard om eens te proberen. Ik zou dan 4300K erin zetten. De xenon die we nu hebben is 5000K, dat is wat blauw/paars. Dus het wordt feller met een lagere K-waarde.

Ik heb trouwens mijn achterremschijf laten meten. Deze had waarde van 5mm. Nieuw is hij 5,5 en de slijtage grens is 4,9. Had de dealer deze moeten vervangen?. Kan ik hier wat mee. Had een paar keer gevraagd om te meten, maar werd telkens gezegd nog geen tijd gehad etc. Het was druk met afleveren. Wat denken jullie?
 
Ja en nee. Remschijf is uiterlijk waarneembaar en slijtage is goed vast te stellen. Als koper heb je wettelijk gezien onderzoeksplicht en had je kunnen constateren dat deze al redelijke mate van slijtage had en dit in de aankooponderhandelingen mee kunnen nemen. Als dan gezegd wordt dat dez nog goed is en later blijkt dat deze wel degelijk versleten is, dan heb je een argument. Nu kun je wel terug gaan, maar de kans op kostenloze vervanging acht ik niet zo erg groot. Achterremschijf van de K16 is een kostbare ....
 
Wat kost dat dan??

Ze geven aan dat ze wel tegemoet willen komen als de schijf versleten is. Maar ik weet niet concreet wat?!
 
Laatst bewerkt:
Wat kost dat dan??

Ze geven aan dat ze wel tegemoet willen komen als de schijf versleten is. Maar ik weet niet concreet wat?!
Ik heb het laatst gevraagd bij simako, zit zelf ook bijna aan een nieuwe. Zo'n 350,- euro was het meen ik.
En de schijf achter (34217727542) is helaas alleen van bmw te verkrijgen, dus ebay of andere leveranciers proberen biedt geen financiele verlichting.

Tweedehands via boonstra kan wel soms, maar dan betaal je de helft voor een ook al half versleten disk. Of dat de moeite is..
 
Ik heb het laatst gevraagd bij simako, zit zelf ook bijna aan een nieuwe. Zo'n 350,- euro was het meen ik.
En de schijf achter (34217727542) is helaas alleen van bmw te verkrijgen, dus ebay of andere leveranciers proberen biedt geen financiele verlichting.

Tweedehands via boonstra kan wel soms, maar dan betaal je de helft voor een ook al half versleten disk. Of dat de moeite is..

Ok bedankt!

Ik heb mijn verbruik berekend. Op de boordcomputer staat 5.8 ltr/100km dus 1:17,24
En werkelijk 360 km : 21,20 ltr getankt = 1:16,98

Dus boordcomputer is aardig nauwkeurig toch?
 
Maar met volledig aftanken heb je ook een marge van een liter of meer. Eerst probeerde ik er zoveel mogelijk in te krijgen, maar ging op een gegeven moment onder de motor kijken of het er niet uit liep. Hij blijft maar doorlopen. Nu heb ik daar geen zin meer in een stop ik meteen als ik tot die metalen rand ben. Zoveel langer wordt je actieradius toch niet en des de eerder kan ik weer rijden. :+
 
In mijn brief van 22 oktober waarin mijn ongenoegen uitspreek over BMW K1600GT waarin ik aangeef dat ik 2 versnellings bakken kapot gereden heb en BMW en de dealer niets deden.
Ik ben vrij handig dus ik dacht 1ste bak 4 versnelling stuk, en 2de de bak 5 versnelling stuk, dus van die 2 bakken moet ik er een goede bak kunnen maken, en ja dat is gelukt.
Maar met het uit elkaar hallen van de bakken zag ik dat de nokken maar (2/2.5mm) in plaats van (4.5/5mm) in de tandwielen gingen, en dat de geleibussen 5 mm van tandwiel afbleven dus een gamel gemaak.
Ik heb de tandwiel as aangepast en in elkaar gezet en met succes.
De bak schakelt prima en heeft me geen 4 duizend euro gekost
Ik snap niets van de arochante houding van BMW en Dealers, die geen lossen onderdelen verkopen en je wijs probeert te maken dat je een versnellingsbak niet uit elkaar kunt halen, allemaal gelul.
Dus 4de of 5de versnelling stuk laat je niet afzetten.
Ik vind het wel toevallig dat ik allen maar kapotte versnellingspakken heb of zouden de 1300 ook
de zelfde constructie zijn?

Conclusie.

BMW heeft de versnelling bakken niet goed in elkaar gezet, en als je al de vermogen regelmatig gebruikt klap de versnelling er uit met alle gevolgen.

Bij mijn K1600GT is na 5 jaar en 58K ook de versnellingsbak stuk. Bij mij is het de 3e versnelling waar hij bij acceleratie uitschiet. Begroting is 2885 Euro aan onderdelen en arbeidsloon. (Dus niet de complete bak wordt vervangen.)

Het meest vervelende is nog wel dat een aantal van de onderdelen in backorder staan en niet eerder geleverd kunnen worden dan 30 juni. Dat wordt dus nog ruim 6 weken afzien op de lener die ik meegekregen heb.

Van de K1200GT die ik hiervoor had is de versnellings bak 2x stuk geweest. 1e Keer binnen de 2 jaar dus onder garantie. 2e Keer na ongeveer 4 jaar en deels onder coulance gerepareerd.

Deze keer heeft de bak het dus langer uitgehouden, maar er is geen sprake van enige coulance...

Je begrijpt, ik ben niet blij. :(
 
Klinkt allemaal niet heel tof :(

Wat ik aan de 1600 merk is dat het dus geen racer is. Doortrekken richting de 7000 toeren en dan vlekkeloos schakelen lukt mij niet. Ik voel altijd wel het gehop van de bak. Daarentegen. Schakelen bij 3000 gaat naadloos. Met al die bakproblemen neem ik me wel voor dat ik rustig blijf rijden en niet ga schakelen bij hard doortrekken. Het zal wel moeten kunnen hoor maar ik hoef geen bak die stuk gaat.

Wat was jou schakel/doortrekken gedrag?
 
Je hebt geen K1600GT om alleen maar rustig op rond te toeren, volgens mij. ;)
Dus bij gelegenheid gebruik ik zo nu en dan het volledige toeren bereik, maar dan vooral in de 1e versnelling en al in mindere mate de 2e... Maar het is de 3e die bij mij kapot is.
 
De nieuwe G310R zou in December 2016 op de markt komen, maar vanwege versnellingsbak problemen, werd de introductie uitgesteld, tot April 2017. Dus ze hebben het nog niet helemaal onder de knie.
 
Is het dan misschien de moeite om met een aantal gedupeerde de publiciteit op te zoeken of de rechtsbijstandsverzekeringen te koppelen en BMW aansprakelijk stellen?

Dat is wat Frans van Schaijk van plan was. Zie dit bericht van vorig jaar.

Ik ben wel benieuwd of hij dat doorgezet heeft. In januari schreef hij alleen nog dat hij inmiddels zelf de bak heeft gerepareerd...
 
Je hebt geen K1600GT om alleen maar rustig op rond te toeren, volgens mij. ;)
Dus bij gelegenheid gebruik ik zo nu en dan het volledige toeren bereik, maar dan vooral in de 1e versnelling en al in mindere mate de 2e... Maar het is de 3e die bij mij kapot is.

Ja...

Mee eensch...

:+

Evengoed kut want het zou niet moeten mogen. Bak moet toch wel minimaal 2 ton aankunnen ?
 
Laatst bewerkt:
Evengoed kut want het zou niet moeten mogen. Bak moet toch wel minimaal 2 ton aankunnen ?

Lijkt mij ook. Ik ben geen extreme rijder volgens mij.

Maar het meest vervelende aan mijn geval vind ik dat ik 7 weken zonder zit, want het blijft een heerlijke fiets om op te rijden. De 12 jaar oude Honda Deauville die ik nu heb meegekregen als leen fiets kan er aan geen kanten aan tippen.

Je vraagt je ook af waarom dat is die lange levertijd. Sneuvelen er nu zoveel tegelijk dat de voorraad sneller dan verwacht is opgeraakt?
 
Dat is oprecht een goede vraag. Misschien kan de dealer die vraag beantwoorden al vraag ik me af het antwoord zinvol/bevredigend is.
 
Dat is oprecht een goede vraag. Misschien kan de dealer die vraag beantwoorden al vraag ik me af het antwoord zinvol/bevredigend is.

De dealer stuit op hetzelfde antwoord, als wat ik van BMW krijg (waar ik hierover mijn ongenoegen heb geuit): "Er is sprake van een zogenaamde backorder situatie. Backorder betekent dat het onderdeel niet beschikbaar is bij onze toeleverancier. Dit kan om uiteenlopende redenen zijn."

De achterliggende reden kom je niet te weten. En als ik BMW was zou ik dat ook niet willen vertellen, want een goede reden waarmee ze niet een deukje in hun image oplopen, kan ik me haast niet voorstellen. ;)
 
Ik vermoed dat er iets minder robuust is gemaakt als ze hadden gehoopt en dus nooit als voorraadartikel hebben gemaakt. Een item dat sporadisch stuk gaat maar minder sporadisch dan ze hadden gehoopt en nu is alles op.
Als je dan ongenuanceerd conclusies gaat maken dat is het dus een fabricage fout m.i. maar ik ben geen techneut natuurlijk.

Ik hoop in ieder geva dat je goed wordt geholpen want bak-failure bij nog geen 60.000 kilometer mag gewoon echt niet!
 
Ik vermoed dat er iets minder robuust is gemaakt als ze hadden gehoopt en dus nooit als voorraadartikel hebben gemaakt. Een item dat sporadisch stuk gaat maar minder sporadisch dan ze hadden gehoopt en nu is alles op.
Uit wat ik hier en daar op vang is het al wat langer aan de hand. Bij de politie schijnen ze de bakken van de K1600GT er regelmatig "uit te trappen", werd mij bij mijn dealer verteld.
Dus zouden ze daar inmiddels de voorraad op hebben moeten aangepast.
Als je dan ongenuanceerd conclusies gaat maken dat is het dus een fabricage fout m.i. maar ik ben geen techneut natuurlijk.
Of een ontwerp fout.
Ik hoop in ieder geva dat je goed wordt geholpen want bak-failure bij nog geen 60.000 kilometer mag gewoon echt niet!
Nja, de dealer doet wat hij kan, maar de motor is al lang uit de garantie en als BMW dan geen coulance biedt, houdt het wat dat betreft op. De lener die ik nu heb, met top-koffer, is in ieder geval een stuk praktischer, dan het les-motortje (CBF500) wat ik eerst ter beschikking had, toen nog niet bekend was dat het zo lang ging duren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan