Het grote BMW K1600 topic deel 2

Gisteren een 10000 kilometer beurt uit laten voeren en ik was 221 euro kwijt. Bij de RT zat ik ook altijd op dit soort bedragen voor zo'n beurt. Dus wat dat betreft valt het mij mee als je het vergelijkt met een RT. Ik had ook nog geen nieuwe banden nodig terwijl er inmiddels 12000 kilometer mee gereden zijn. Maar ik verwacht dat ze over zo'n 3000 kilometer wel aan de beurt zijn. Ik twijfel nog welke banden ik er dan op laat leggen. Iemand ervaring met een band die slijtvast is en ook bij regen een goede wegligging garandeert?
 
Gisteren een 10000 kilometer beurt uit laten voeren en ik was 221 euro kwijt. Bij de RT zat ik ook altijd op dit soort bedragen voor zo'n beurt. Dus wat dat betreft valt het mij mee als je het vergelijkt met een RT. Ik had ook nog geen nieuwe banden nodig terwijl er inmiddels 12000 kilometer mee gereden zijn. Maar ik verwacht dat ze over zo'n 3000 kilometer wel aan de beurt zijn. Ik twijfel nog welke banden ik er dan op laat leggen. Iemand ervaring met een band die slijtvast is en ook bij regen een goede wegligging garandeert?

Dat is inderdaad netjes!
Echter ik krijg straks 60.000 km beurt, die is al 900 euro zonder extra's.

Wat voor banden heb je er nu onder liggen?? Want dat is een keurige kilometer aantal voor een band!
Maar het schijnt dat het ineens heel snel gaat.
 
Dat is inderdaad netjes!
Echter ik krijg straks 60.000 km beurt, die is al 900 euro zonder extra's.

Wat voor banden heb je er nu onder liggen?? Want dat is een keurige kilometer aantal voor een band!
Maar het schijnt dat het ineens heel snel gaat.

Nu liggen er metzlers onder. Ik was bij de RT altijd blij met de michelin p4. Dus ik twijfel nog wat ik moet doen. Juist in de herfst zijn "regenbanden" natuurlijk een vereiste. De p4 hoor ik verschillende positieve en negatieve verhalen over. Deze huidige banden bevallen me goed maar het heeft natuurlijk ook nog niet zo heel hard geregent ☺
 
Lastig verhaal. Dan nog maar even een banden praatje. Wie nog tips en ervaringen??

Ik had op mijn 1200RT ook Michelin pilot road 4 GT. Beviel uitstekend.
 
Ik rij met Pirelli Angel GT op de 1600. Nu een kleine 12k mee gereden en nog lang niet op.
Geen enkel probleem ondervonden bij regen, ook niet bij droog. En ik rij altijd, dus niet alleen met mooi weer..

Setje daarvoor was Metzler Roadtec Z8, ook niets mis aan ontdekt. Die zijn net geen 19k meegegaan.
Hoe lang de Pirelli's het gaan redden ga ik niet meer meemaken, woensdag gaat de 1600 weg.

Op de 1200 rij ik met Pilot Road 2. Gewoon goedkoop, prima grip en prima slijtvast (meestal 21K ofwel 1 jaar met setje banden per motor). Maar die zijn voor de 1600 volgens mij niet beschikbaar.
 
Vraag mij af hoe jij met de motor rijdt, of draag je hem door de bochten?
Ik ben nog nooit met de 1600Gt over de 10.000 km gekomen.
Z8 af fabriek 9781 km, op het laatst vlakke flanken op de voorband.
Angel GT, 8866 redelijk goede band, af en toe bij nat een schuivertje.
Roadsmart 3, tot nu toe 6400, in begin ff wennen in de bochten, droog zeer goed, steps aan de grond en in de regen de voor mij met mijn sportievere rijstyle zeer veel vertrouwen, ff wachten hoelang hij meegaat, profiel ziet er nog zeer goed uit.
 
Ik kan de ervaringen met de Dunlop Roadsmart III onderschrijven, met de al afgesleten 'angstnippels' gewoon aan de grond, niet omdat 't moet maar omdat 't kan.. band geeft veel vertrouwen.
 
Nog even over die fjr tov de K. Wat ik zou gaan missen is inderdaad de bandenspanningscheck maar ook het afstellen van de esa, scherm en inderdaad de ingebebouwde navi maar als ik alles zonder zou moeten. Handvatverwarming moet en zal er opzitten. De rest is luxe. Handvarverwarming een must...
 
Nog even over die fjr tov de K. Wat ik zou gaan missen is inderdaad de bandenspanningscheck maar ook het afstellen van de esa, scherm en inderdaad de ingebebouwde navi maar als ik alles zonder zou moeten. Handvatverwarming moet en zal er opzitten. De rest is luxe. Handvarverwarming een must...

Ik heb afgelopen vrijdag een proefrit van bijna 2 uur gemaakt op de FJR1300AE. Qua sturen doet hij zeker niet onder voor de K. Je merkt wel dat hij wat minder koppel heeft (vooral bij lagere toeren). Niet te min heeft hij er nog meer dan genoeg. ;)

De AE (en up) heeft volgens mij dezelfde "ESA" afstel mogelijkheden als de K, dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt. Wat betreft je andere opmerkingen ben ik het met je eens, zeker wat betreft de handvatverwarming. Dat is de beste uitvinding sinds gesneden brood! ;) Ik kan me niet bedenken hoe ik daar ooit zonder heb gekund, het is gewoon veel veiliger rijden dan met verkleumde handen!

Een ander nadeel van de navi op de FJR is dat deze onder het normale display komt te hangen, zo'n beetje boven het contact slot, als je er dus op wilt kijken moet je je blik meer naar onderen richten dan op de K, wat ook weer niet de veiligheid ten goede komt.

Verder heeft de FJR maar 2 rij modes (Tour en Sport). T.o.v. de K ontbreekt dus de Rain modus. Maar ik denk niet dat ik die echt zou gaan missen. De 'Tour' modus op de FJR voelde al redelijk tam, ten opzichte van de Sport modus (waar ik het meeste in heb gereden). En de Rain modus op de K gebruik ik al bijna niet, behalve bij flinke stortbuien en staand water op de weg. En ik gebruikte hem wel eens bij het file rijden, dan is een extra tamme motor ook wel eens gemakkelijker. ;)

Over het versnellingsbak leverings-probleem vertelde een medewerker mij nog dat hij had gehoord dat BMW van leverancier is veranderd (of gaat veranderen). Als dat zo is betekend dat dat er een productie lijn nieuw moet worden opgezet (mallen maken?), en ingepland worden. Ik moest er dus maar rekening mee houden dat de levering wel eens pas aan het einde van het jaar kon plaats vinden. :(
 
Laatst bewerkt:
En als je een nieuwe FJR1300AE koopt,dan kun je volgende week al rijden, in plaats tot het einde van het jaar te wachten, op een nieuwe versnellingsbak. Als die dit jaar nog op de markt komt. In iedergeval sterkte in deze barre tijden, vooral nu het zomer is.
 
Gewoon de knoop doorhakken en vragen voor een leenmotor tot die tijd.

Wat de banden betreft. 19.000 lijkt me sterk. Ik verwacht 10.000 km. Dat lijkt me al netjes.
 
En als je een nieuwe FJR1300AE koopt,dan kun je volgende week al rijden, in plaats tot het einde van het jaar te wachten, op een nieuwe versnellingsbak. Als die dit jaar nog op de markt komt. In iedergeval sterkte in deze barre tijden, vooral nu het zomer is.
Bedankt voor het meeleven. ;)

(Hoog) Zomer is eigenlijk nooit mijn favoriete rij seizoen geweest. Vaak veel te warm in je veilige motorkleding. Ik rij dus veel liever in de herfst en het voorjaar.

Ik wil overigens eerst nog op een AS (die met automatische koppeling en transmissie) een proefrit maken, voordat er een besluit gaat komen...
 
Ben op zich tevreden met BMW qua product. alle merken hebben we wat; en BMW is toch wel een merk dat erg invoverend is; en dan heb je weleens wat issues.
En versnellingsbakken/cardan zijn nooit de sterkste punten geweest.
Japanse merken zijn in die optiek veel conservatiever en wat betrouwbaarder.
Dat is een keuze.

Olie heb ik tussen de beurten door nog niet bij hoeven vullen; en er zit nu ruim 50k op.
Onder garantie zijn de schakelaars links vervangen. (na weken wachten ivm leveringsproblemen)
Onderhoud doe ik veel zelf; Banden tot nu toe tussen de 8000 en 1100km per set.
Pilot road 4 na 8000 vervangen. NIet zozeer vanwege slijtage maar het erg cuppen van de voorband. (met altijd de juiste bandenspanning)
Nu aan tweede setje roadtec van Metzeler bezig; en die bevalt eigenlijk best goed. eerste setje heb ik 11k mee gereden. Achterband had nog wel een 1000km mee gekund, maar voor was echt op.

Deel wel het gevoel dat bij levering kostenefficientie bij BMW hoger op de agenda staat dan klant tevredenheid.
Jaren terug 1 van de eerste K1200S-en besteld. prima ding overigens :)
levering werd zo even paar maanden opgeschoven ivm hardingsproblemen van de nokkenassen.
Bleek dat als je een nieuwe bestelde levering wel weer snel was.... heb toe gedreigd de koop te ontbinden (ivm net leveren) en dan alsnog een nieuwe te bestellen. Dealer conact met BMW en bij navraag in Duitsland was toen was er ineens wel een "verse" beschikbaar van de productielijn.....

FJR is idd ook een leuk ding..... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil toch dat iemand even de banden op een rijtje zet. Dit omdat aanschaf banden veel terugkomt.

Ik wil toch eens uitstapje maken naar een andere set.
 
Wat is er mis aan het controleren van de bandenspanning voorafgaande aan een rit. "vroeger" deed je niets anders. Weet je nog wel: BRAVOK. We worden tegenwoordig ook super verwend met alle elektronische mogelijkheden.

Ik ben er achter gekomen dat de garmin zumo's de optie hebben om er een bandenspannings meetsysteem bij te kopen. Dat zou dan weer een bezwaar minder zijn tegen de FJR. ;)
 
Wat is er mis aan het controleren van de bandenspanning voorafgaande aan een rit. "vroeger" deed je niets anders. Weet je nog wel: BRAVOK. We worden tegenwoordig ook super verwend met alle elektronische mogelijkheden.
Het kost tijd en je krijgt er vieze handen van, dus je bent geneigd het te lang uit te stellen. Met de elektronische versie checkte ik de bandenspanning vrijwel iedere rit. Ja we zijn verwend ;) , maar het komt de veiligheid wel ten goede. Van bravok had ik nog nooit gehoord...
 
Het kost tijd en je krijgt er vieze handen van, dus je bent geneigd het te lang uit te stellen. Met de elektronische versie checkte ik de bandenspanning vrijwel iedere rit. Ja we zijn verwend ;) , maar het komt de veiligheid wel ten goede. Van bravok had ik nog nooit gehoord...

Ik natuurlijk wel (BRAVOK) is ons jargon, he Harry😄👍🏼.

Ik vind het allemaal prima, maar het moet niet kapot gaan. Stapte net na 450 km te hebben gereden van de 1200RT af. En ik besefte me dat de K echt veel beter rijdt. Terwijl die RT van 2017 is met 15.000 km's. Als ik dan naar huis rij geniet van de 6 cilinder. Ik merk dat ik niet meer zuinig rij. Met 300 gaat het reserve lampje al branden. Trek constant door voor het geluid en souplesse. Terwijl ik heel de dag geregeld stukken over 200 Km/u ga.
 
Laatst bewerkt:
Voor de geïnteresseerden onder jullie:

Banden,
Remmen,
Accu
Verlichting/Vering/Vloeistoffen,
Olie,
Ketting/Cardan/Koeling,
Spiegels

En ook ik ben blij met alle moderne mogelijkheden natuurlijk.
In mijn tijd gingen lampjes pas branden als je in feite te laat was *D

Het kost tijd en je krijgt er vieze handen van, dus je bent geneigd het te lang uit te stellen. Met de elektronische versie checkte ik de bandenspanning vrijwel iedere rit. Ja we zijn verwend ;) , maar het komt de veiligheid wel ten goede. Van bravok had ik nog nooit gehoord...
 
Jullie hadden nog een foto te goed van een gemonteerde TomTom Rider 450 in het navigatievak van de BMW.

Dit was door mijn vakantie wat later dan gepland maar hierbij als nog.

1k0.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan