Het grote BMW K1600 topic deel 2

Als daar een RDC sensor heeft gezeten (zou die al weg zijn), dan zit het stickertje er zeker nog.

Ik realiseerde mij niet meer dat de ventielen in de spaken zaten, maar dat is idd het geval. Ik had even het scenario in mijn hoofd dat bij de bandenwissel de sensor kapot zou zijn gegaan en dat ze het ventiel hadden vervangen. Kan overigens nog steeds zo zijn dat de sensor beschadigd is geraakt bij de bandenwissel, alleen zie je dat niet van buiten ...
 
Ik wil mijn handvatten vernieuwen. Is dit makkelijk zelf te doen??
 
Laatst bewerkt:
Ja die zit er volgens mij. Er was geen storing volgens motoport met uitlezen.

Dus batterij is dan niet op. Zou met de schroef te maken kunnen hebben die los in de band zit.
 
Vandaag een upgrade voor de Beemer besteld.
Ongeveer 6 weken geleden ben ik bijna van de motor af gereden door een automobilst die een rijbaan opschoof omdat dat sneller leek te gaan in de bebouwde kom.
Vervelende bijkomstigheid is dat ik daar al reed.
Vol in de remmen en net de auto kunnen ontwijken, dus ik vol op de claxon. De auto zal hem niet gehoord hebben want het geluid is triest en zal weinige laten opkijken.
Nu heb ik een Denali soundbomb 120db besteld die perfect past op de K.
Gelukkig heb ik familie in de UK wonen dus geen verzendkosten.

Binnenkort weer een klusweekendje

Ik had destijds de oplossing met Stebel Magnum duo, goed voor 139 dB. Zelf een beugeltje gefabriekt en met relais verbonden.
k3e1Ayt.jpg


V5R1sIE.jpg


ffTpwtR.jpg
 
Volgens de wet is 120 dB het maximum dus 139 dB wel heel extreem.

Als ik mij goed herinner van school is elke 3 dB extra een verdubbeling van het geluid dus 139 dB is meer dan een straaljager produceerd.

Voordeel je word nu altijd gehoord ook 3 kruisingen verder.
 
Als daar een RDC sensor heeft gezeten (zou die al weg zijn), dan zit het stickertje er zeker nog.

Ik realiseerde mij niet meer dat de ventielen in de spaken zaten, maar dat is idd het geval. Ik had even het scenario in mijn hoofd dat bij de bandenwissel de sensor kapot zou zijn gegaan en dat ze het ventiel hadden vervangen. Kan overigens nog steeds zo zijn dat de sensor beschadigd is geraakt bij de bandenwissel, alleen zie je dat niet van buiten ...

Het schroefje dat tussen sensor en ventiel zit is eraf. Ze hebben het met tape vastgezet zeiden ze.
 
Goeie morgen allen.

Uitleg gevraagd in Jip en Janneketaal......

Dit is mn 1e fiets met canbus. Voor zover ik weet mag je nooit in de bedrading knoeien om evt accesoires aan te sluiten. Ook niet van plan maar toch.....

Wat is nu precies canbus?? En waarom in hemelsnaam, t is nogal.....gecompliceerd lijkt mij of is t noodzakelijk voor al die computers aan boord?

Puur uit interesse......bedankt vast!

Gr Rob..
 
Canbus staat voor Controller Area Network.
Dit systeem geeft de mogelijkheid om de verschillende systemen op de motor met elkaar te laten communiceren.
Voordeel is dat je minder bedrading nodig hebt voor deze communicatie.
Vroeger had je overal een aparte draadboom voor nodig en zeker met de huidige mogelijkheden op de motorfiets zou dat resulteren in heel veel koper.
Dmv van het protocol op deze canbus wordt er dmv enen en nullen precies aangegeven voor welke functie op de canbus het is bedoeld.
Op die manier kan 1 canbus heel veel verschillende functies op je motor bedienenzonder voor elke functie een afzonderlijke stroomdraad te moeten gebruiken.

Dit geeft ook aan hoe gevoelig deze canbus is voor het plaatsen van extra accessoires daar het systeem continu kijkt wat er over het systeem gezonden word.
Extra's altijd aansluiten op de accessoireaansluitingen van de motor.
 
Conventionele elektronica op een motor betekent dat elke gebruiker of groep gebruikers een eigen zekering heeft en er geen monitoring op het gebruik is. Bovendien wordt met de uitbreiding van de elektronica aan boord de benodigde draadboom steeds dikker en zwaarder.

Bij CANbus worde de gebruikers aangestuurd door ECU’s, electronic control units - minicomputers, die ook onderling in contact staan. Buiten het feit dat er veel minder bedrading nodig is, worden de gebruikers gemonitord. Valt een lamp uit, dan registreert de ECU dat het stroomverbruik ervan buiten de gestelde waarden ligt en kun je een melding op je dashboard zien. Daarnaast kun je ook programmeren hoe bepaalde gebruikers onder omstandigheden reageren (geprogrammeerd) en kun je heel veel info halen uit het voertuig bij uitlezen.

Het inbreken op bedrading voor aansluiten van accessoires kan betekenen dat het verbruik op een circuit verandert en daarmee buiten de ingestelde waarden komt te liggen. De ECU registreert dat en sluit het circuit af. Bijvoorbeeld als je een dubbele claxon monteert op de bedrading van de oem toeter. Of als je veel apparaten tegelijk aansluit op de accessoirestekker en meer dan 5A gaat vragen.

Je kunt wel zaken aansluiten, maar dan moet je een relais gebruiken en de stroomvoorziening van de accu afhalen.
 
Ahaaa. Eigenlijk is t dus ook om heel veel draden te voorkomen. Voorbeeld. Je kan bv 30 dunne canbusdraden hebben om eea te regelen en uiteindelijk 1 voeding om alles te 'bedienen"?? Maar dan valt t mij op dat de bedrading wel erg dun is of......elk item zn eigen voeding? Ik vroeg t mij ook af waarom er bij de beroemde beschreven luchttoeter eerder er n canbuskabel bij moest. Dit is eigenlijk niets meer dan de computer te "misleiden" om t verbruik om te rekenen naar de enkele oemtoeter??

Leuk onderwerp...zeker voor n canbusleek zoals ik..
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een foto van de betreffende canbus stekker waar hier nu over gesproken wordt? want zover ik weet heeft een claxon op een bmw nooit een bus draad.. zou ook niet weten waarom :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan