Het grote BMW K1600 topic deel 2

Jeetje, wat een onzin.

Elk component zit aan een regelapparaat. Regelapparaten onderling communiceren via een databus. Maar de sensoren/actuatoren die aan de regelapparaten zitten niet.

Een claxon met een tweepolige aansluiting is per definitie een 'dom' apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Ja, omdat je ZFE meet dat er teveel stroom gevraagd wordt dan aannemelijk is met een standaard claxon. Dat heeft niks met een BUS systeem te maken. Er is geen communicatie tussen je ZFE en de claxon zoals Tommy al aanhaalde hier boven.
 
Dus wel.
Als je er namelijk een zwaardere claxon op zet krijg je een foutmelding in het display!

Vandaar dat dit altijd word opgelost met een extra relais om de verhoogde stroomafname op te vangen.

Als je er een zwaardere claxon op zet brandt je zekering door. Aangezien je geen smeltzekeringen hebt maar een stuurapparaat gooit dat stuurapparaat de stroom eraf. Dat stuurapparaat meldt vervolgens (en hier komt pas een canbusverbinding kijken) aan het dashboard via de busdraad dat het dashboard 'melding 23' moet laten zien.

Voordat er iets over de bus gaat is je probleem al lang aanwezig. Oftewel, onzin. Er hangt ook helemaal niets aan een canbusdraad dat bediend moet worden. Er hangen alleen regelapparaten aan de bus, en een claxon is dat niet. Een dashboard of een ABS unit is dat wel.
 
Laatst bewerkt:
Yup jullie hebben gelijk.
Ik ging er meer van de invloed van de afzonderlijke componenten op de bus ivm foutmeldingen.

Zover mijn inzicht gaat heeft de K 4 computers.
Nu zullen 3 computers altijd met de dashcomputer communiceren maar communiceren ze ook onderling?
 
Yup jullie hebben gelijk.
Ik ging er meer van de invloed van de afzonderlijke componenten op de bus ivm foutmeldingen.

Zover mijn inzicht gaat heeft de K 4 computers.
Nu zullen 3 computers altijd met de dashcomputer communiceren maar communiceren ze ook onderling?

wat? :+
 
Yup jullie hebben gelijk.
Ik ging er meer van de invloed van de afzonderlijke componenten op de bus ivm foutmeldingen.

Zover mijn inzicht gaat heeft de K 4 computers.
Nu zullen 3 computers altijd met de dashcomputer communiceren maar communiceren ze ook onderling?

Er zitten geen losse componenten op de bus, dat is juist mijn punt. Er zitten alleen controllers op de bus. Aan de controllers zitten de componenten vast, maar de controller waar het component aan vastzit is degene die de werking van dat component bewaakt, niet de bus. De bus besluit niets, de bus is een snelweg.
 
Dit is mn 1e fiets met canbus. Voor zover ik weet mag je nooit in de bedrading knoeien om evt accesoires aan te sluiten. Ook niet van plan maar toch.....

Wat is nu precies canbus?? En waarom in hemelsnaam, t is nogal.....gecompliceerd lijkt mij of is t noodzakelijk voor al die computers aan boord?

P.

Wat ik op de R1200GSA had en de vorige motoren was een 2e 12v systeem via een fuseblock.
http://www.fuzeblocks.com/
Deze is ook heel mooi http://pdm60.com/
Ik zou als je toch extra's gaat monteren dit erop schroeven, het is ook mee te nemen naar een volgende motor.
Hier mee omzeil je veel problemen.
Ik had meerdere extra's via dit systeem lopen, via de canbus alleen de normale gebruikers.

Ik zit nu te dubben om de PDM te nemen op de K1600.
De andere die ik via Electrical Connection in Amerika gekocht had heeft het 14 jaar uitgehouden.
 
Kijk...dat kan ook. Heb je niets te maken met de regeleenheden...
Best n interessant item....dat can busverhaal. Ga ik s goed induiken uit nieuwschierigheid. Dank allen vast, t zegt mij nu iets...
 
Geen plek. Ongunstige ruimte met dakkapel en allemaal klote pijpjes en schoorstenen. (weer die klote pijpjes)

Vraag mee alleen 1 ding af. Als ik het groter aan zou willen pakken moet ik meerdere strings (serie geschakelde panelen) hebben. Iedere string moet aan een mppt controller maar ik kan echt nergens vinden hoe je die mppt controllers dan weer aan elkaar verbind..

Is nog een puntje van aandacht indien het groter wordt, maar het werkt voor nu en dat is het belangrijkst.
 
Laatst bewerkt:
Geen plek. Ongunstige ruimte met dakkapel en allemaal klote pijpjes en schoorstenen. (weer die klote pijpjes)

Vraag mee alleen 1 ding af. Als ik het groter aan zou willen pakken moet ik meerdere strings (serie geschakelde panelen) hebben. Iedere string moet aan een mppt controller maar ik kan echt nergens vinden hoe je die mppt controllers dan weer aan elkaar verbind..

Is nog een puntje van aandacht indien het groter wordt, maar het werkt voor nu en dat is het belangrijkst.

Goed bezig Shades. Ga je ook mee naar de motorbeurs?
 
Terug
Bovenaan Onderaan